Egy pozitívum

Eddig tilos volt mobiltelefonálni repülőgépről. Az amerikai terrortámadások kapcsán ismét előtérbe került a mobiltelefonok használatának kérdése.

Mint az közismert, mind a Pennsylvania államban később lezuhant, mind a Washingtonban eltérített gépről fogtak segélykérő mobilhívást. Az esemény hatására felélénkült a vita a mobiltelefon és egyéb elektronikus, digitális eszközök repülés közbeni használatáról. Fontos körülmény, sem az amerikai szövetségi, sem az európai repülési hatóságok nem tiltották tételesen a szóban forgó eszközök használatát a repülés egyetlen fázisában sem. A korlátozások a szövetségi törvényhozás és légitársaságok hisztérikus kockázatérzékenységének következményei, bár a légügyi hatóságok is bátorítják a tiltást.

Nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy akár a mobiltelefonok, akár a digitális készülékek – CD-játszók, noteszgépek, menedzserkalkulátorok stb. – a repülés biztonságát befolyásolóan zavarnák bármely, a légi forgalommal kapcsolatos kommunikációs csatornát. Ezzel szemben a mobiltelefonok közvetlen konkurenciát jelentenek a kiemelt (1,25–1,99 USD/perc) percdíjú, a repülőgépre telepített, és a légitársaság által üzemeltetett különleges szolgáltatásnak.

Kommunikációs szakértők szerint az átlagos mobiltelefonok képesek lehetnek a repülés teljes folyamán kapcsolatot teremteni a hálózattal, 10 000 méter felett azonban már lehetnek problémák. Egy technikai körülmény indokolhatja a használat korlátozását: a nagyobb magasságból indított hívás több cellaközpontot is elérhet, így többszörös forgalmi terhelést jelent (lefoglal egy frekvenciát).

Viszont bárki jogosan reklamálhat, hogy ugyan miféle problémát jelenthet a mobiltelefon épp a repülőtér környékén, ahol a váróteremből korlátozás nélkül lehet hívást kezdeményezni, az onnan néhány méterre levő repülőgépből pedig már nem. Egyébként sem lehet leárnyékolni a celluláris kommunikáció erőterét a kifutó- és leszállópályák környékén, bár az lényegesen gyengébb, mint a gépen belüli, beszélgetés közben 1,5–2 wattos sugárzású kézi készülékeké.

Talán nem teljesen közismert, hogy a légi utazás legkellemetlenebb velejárói – az indulást 2 órával megelőző, kötelező bejelentkezés, a motozások és csomagellenőrzések – már eddig is a terrorizmus következményei voltak. A várható további szigorítások – már most 3 órával indulás előtt kint kell lenni a tételes poggyászellenőrzés miatt – tovább fogják csökkenteni a „repülési kedvet”, úgyhogy a terrorcselekmények miatt több milliárdos veszteséget szenvedett légitársaságokra igen nehéz évek várnak.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo