Csúnyán lemaradtunk mobilinternetben

Magyarországon csupán 27,7 százalék a vezeték nélküli szélessávú internet penetrációja, míg az OECD országainak átlaga már elérte a 72,4 százalékot. Még Szlovákiában is kétszer ennyien használják. Elsősorban az árak gátolják a növekedést.

A kelet-közép-európai régió országaiban 100 lakosra jelentősen több vezeték nélküli internetcsomag jut, Szlovákiában 55,3, Lengyelországban 61,3, Csehországban pedig 62,5. A mobilinternet elterjedésének gátja hazánkban elsősorban a magas árakban keresendő, ugyanis a mobilinternet átlagos ára a havi bruttó átlagkereset 6,8 százalékát teszi ki, amellyel jelentősen meghaladja a legtöbb ország arányát – adta hírül az Internetet.hu távközlési ár-összehasonlító portál.

Az OECD államainak átlagos szélessávú mobilinternet penetrációja egy év alatt 3 százalékkal 72,4 százalékra nőtt. Míg hét tagországban minden lakosra több mint egy mobilinternet-előfizetés jut (Finnország, Ausztrália, Japán, Svédország, Dánia, Dél-Korea, USA), addig Magyarországon átlagosan csupán minden negyedik lakos rendelkezik mobilinternet-előfizetéssel, amellyel az európai tagországok rangsorában az utolsó helyen vagyunk. Ugyanakkor a kelet-közép-európai OECD-tagországok, például Csehország vagy Lengyelország ennél több mint kétszeres arányt tudhatnak magukénak.

Az alacsony hazai penetrációért elsősorban a szolgáltatások viszonylagos magas díjai okolhatók. A mobilinternet-csomagok díjai ugyanis a bruttó átlagkereset 6,8 százalékát teszik ki. „Megfigyelhető, hogy azokban az országokban, ahol az átlagkeresethez viszonyítva alacsonyabb arányt érnek el a szolgáltatások díjai, a penetráció jelentősebb magasabb. Szlovákiában például a fizetésekhez képest feleannyit kell áldozni mobilinternetre, így nem meglepő, hogy kétszer akkora a penetráció. Itthon a sokkal megfizethetőbb kábeles internet, illetve a DSL-kapcsolat elterjedt. Amint az emberek megengedhetik maguknak a mobilinternetet, várhatóan többen is fogják használni” – magyarázza Solt Ádám, az Internetet.hu távközlési szakértője.

A Google nélkül megbénulna a magyar netező
A magyarok 73 százaléka internetezik, ezzel Európában a középmezőnyben vagyunk, de óriásiak a különbségek az országon belül. A lakosság több mint 96 százaléka használja a Google keresőjét, míg a többi keresőmotor piaca egy százalék alatt marad.
Bár a mobilinternet-szolgáltatások bővülése a hazai piacban rejlő potenciál miatt természetes folyamat, a nagyobb arányú növekedésnek azonban megvannak a gátjai. „A hazai mobilinternet áraiban jelentős arányt képviselnek a telekommunikációs szektort terhelő, kirívóan magas adók is, amelyek mindent beleértve a szolgáltatások díjának közel 60 százalékát teszik ki. Így a szolgáltatók az árak egészének kevesebb mint felére vannak hatással, és kisebb intervallumban tudnak rajtuk változtatni. Az alacsony ügyfélszám miatt pedig a rendszerfenntartási költségeket is kevesebb felhasználóra tudják áthárítani. Mivel a hazai előfizetőkre nem jellemző a szolgáltatók közötti váltás, azok mesterségesen magasan tarthatják az árakat” – hangsúlyozta a szakértő.

A penetráció további növekedésében nagy szerepet vállalhat a szélessávú mobilinternet lefedettségének növelése, a 4G-technológia további fejlesztése, illetve az okostelefonok és hordozható eszközök árainak csökkenése. A legnagyobb előrelépéshez azonban kétségkívül a megfizethető csomagdíjak tudnának hozzájárulni.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo