Mit gondolnak, hogy kezdődik ma jellemzően a beszélgetés egy internetes marketingtanácsadó és a megrendelő között? “Ugyan, szerkessz már nekem is egy honlapot, de jó designos legyen ám!” Mire a szakember vesz egy mély lélegzetet, és megkísérli elmagyarázni, hogy a neten megjelenő reklámnak - ami az internetes marketingnek természetesen éppúgy csak az egyik eleme, mint a hagyományos marketingnek a hagyományos reklám - teljesen más szabályai vannak, mint például a televíziósénak.
Speciális módszerek
Sőt! A direkt reklám az interneten nem működik. Speciális módszereket kell alkalmazni, mint például a referenciák felsorolását, s biztosítani kell azt, hogy a keresőrendszerek megtalálják cégünknek az adott termékre vonatkozó lapjait. Jó hatású, ha képeket teszünk fel a honlapra a cég központjáról, a termékekről, rövid műszaki leírással, frappáns szlogennel kiegészítve.
A szakember szerint a weboldalunkon, de még inkább az e-mail címekre küldött reklámanyagok esetében feltétlenül tartózkodni kell a felesleges, töltelékszövegektől, mert ezek csak feldühítik az internetezőket, akik általában sokkal érzékenyebbek arra, hogy mi kerül az elektronikus levelesládájukba, mint a hagyományosba. A töltelékanyagok elhelyezésének veszélye egyébként azért nagy, mert a neten nem érvényesülnek mondjuk a televíziós reklámokéhoz hasonlítható percdíjak, amelyek visszafogják a túlzó elképzeléseket; itt csupán egyetlen terjedelmi korlát van, a letöltési idő. Azonban ez is nagyon fontos. Mert telerakhatjuk ugyan csodás mozgó képekkel a weblapunkat, ha a felhasználók ezt csak lassan tudják megjeleníteni, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a türelmetlenség - no és a telefonszámla réme - miatt nem fogják kivárni, nem fogják megnézni, vagyis feleslegesen dolgoztunk vele, felesleges költségeket áldoztunk rá.
Ha termékeinket, cégünket reklámozzuk a neten, akkor az is fontos, hogy a honlapunkat is reklámozzuk a termékeinken. Így két, egymást erősítő folyamatot indíthatunk el. S bizony előfordul, hogy valaki, aki egyébként messziről elkerüli a számítógépeket, mégis hajlandó leülni mellé, mert mondjuk kedvenc márkájú autóján meglátja a forgalmazó webcímét. Hát használjuk ki mi is ezt a vonzerőt! - tanácsolja a szakember a megrendelőnek.
Magától értetődő érvek
A teljességre törekvés nélkül soroljuk fel, miért fontos a weben való megjelenés: a jelenlét megteremtése, a kapcsolatteremtés (networking), az üzleti információk elérhetővé tétele, az ügyfelek kiszolgálása, a cég iránti érdeklődés fokozása mind olyan magától értetődő érvek a módszer mellett, amelyeket éppen azért érdemes összegyűjteni, hogy ne feledkezzünk meg róluk. További szempontok: a közzététel rugalmassága, maga az eladás, képek, hangok és filmek elérhetővé tétele potenciális fogyasztóink számára, a sokak által kívánt demográfiai összetételű közönség elérése, a gyakran felmerülő kérdések megválaszolása, nyitás a nemzetközi piacok felé, éjjel-nappali(!) szolgáltatás, visszajelzések fogadása a vevőktől, új termékek és szolgáltatások tesztelése, a média elérése stb., stb. Az internetmarketingről szóló sorozatunkban - amelynek ez az első része - ezek mindegyikére érdemes külön-külön, bővebben visszatérni.
A felsorolt célok egyike sem érhető azonban el, ha a közvetlen on-line értékesítés terén hasznos reklámeszközöket valaki azonosnak tekinti a marketingmunkával. A vállalati stratégia kidolgozása az internetmarketing esetében is ugyanúgy a terméktervezést, az értékesítést, a kommunikációt és az ügyfélszolgálatot jelenti, mint a hagyományos marketingben.
Milyen legyen egy weblap?
Egy átlagos weblap a következő követelményeknek kell megfeleljen:
- gyors tájékozódás és mozgás a részoldalak között, melyet navigációs gombok vagy menüsor segíthet,
- alapoldalról való kiindulás és visszatérés rugalmas megoldása,
- rövid oldalak (az ablakon belül csak rövid ideig lehet görgetni),
- weblaptérkép (site-map), amelyen az oldalak szerkezete látható fastruktúrában,
- űrlapok (formok): kérdésekhez, megrendeléshez, véleménynyilvánításhoz,
- egyéb szolgáltatások: látogatottságszámlálás, aktuális információk megjelenítése (helyi idő, dátum, utcarészlet, hőmérséklet stb.),
- gyors betöltés,
- látogató-központú,
- informatív, mélyreható, részletes.
A webes reklámozás
Előnyei:
- azonnali megjelenés és változtathatóság,
- olcsóság,
- kép, hang és videofilm egy helyen használható,
- egyszerű aktiválás, a leendő fogyasztónak csak egy gombnyomás az információ megszerzése,
- a megjelenések száma jól rögzíthető és nyomon követhető,
- magasan kvalifikált csoportok érhetők el,
- újdonságérték, felfokozott érdeklődés,
- a felhasználók száma folyamatosan növekszik.
Hátrányai:
- gyors elavulás,
- a videofilm egyelőre gyenge minőségű, és sok időt igényel a letöltése,
- könnyen átfut a fogyasztó a hirdetésen, vagy nem várja meg egy nagyobb kép letöltődését,
- nem lehet tudni, hogy pontosan ki ül a képernyő előtt,
- kevésbé kvalifikált tömegek nem érhetők el,
- érzékelhető az internet üzletiesedése elleni ellenszenv (például a direct e-mailek elutasítása).
Összeállította:
Csinálsz nekem egy honlapot? - Új utakon a marketing
Egyáltalán nem vagyunk még időben messze attól, amikor a magyar cégek vezetőinek magyarázni kellett a marketing nélkülözhetetlenségét. S mire éppen természetes tudássá válna, hogy mi az a marketingmix…, addigra mindez a tudás felesleges? Az internetes marketingszakemberek állítják: az ő szakmájuk ugyanúgy a terméktervezést, az értékesítést, a kommunikációt és az ügyfélszolgálatot jelenti, mint a hagyományos marketingben, csak most mindezt kicsit vagy nagyon másként csinálják, mint korábban.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.