Berobbantak a webáruházak – mint imádnak a netről rendelni a magyarok?

A Magyarországon üzemelő webáruházak 43 százalékának növekedett a forgalma a koronavírus-járvány kirobbanása óta - derül ki a 14. Nagy Webáruház Felmérés adataiból. Az egyik legmeglepőbb eredmény az volt, hogy a megkérdezett webshopok közel fele idén vagy tavaly indult. Ebből egyértelműen leszűrhető, hogy a piac elképesztő ütemben fejlődik.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A hagyományoknak megfelelően idén is elkészült a Shoprenter Nagy Webáruház Felmérése. Kulcsár István Róbert, a cég egyik alapítója elmondta, a felmérés egy online kérdőív segítségével történt, amelyet úgy alkottak meg, hogy a kérdések egy része illeszkedjen a korábbi kutatásaikhoz. Ennek köszönhetően átfogóbb képet kaptak a változásokról, mivel a felmérések adatai könnyedén összehasonlíthatóvá váltak egymással.

(Fotó: Pixabay)

2021-ben összesen 707 hazai webáruház vett részt a kutatásban. A webshopok tevékenységi területét tekintve a TOP 3 kategória sorrendje változatlan maradt a tavalyihoz képest: a bronzérmes a hobbi, az ezüstérmes a divat, a győztes pedig az ajándék termékkategória lett. Az építkezés, kert, barkács, a háztartási eszköz, valamint a bútor, lakberendezés termékkategóriákat értékesítő webáruházak előrébb kerültek, holtversenyben a negyedik helyet foglalják el.

„A forgalomnövekedés szempontjából kiemelkedők voltak az elmúlt időszakban azok a területek, amiket a koronavírus-járvány hozott kedvező helyzetbe. Ilyen a számítástechnika, hiszen a digitális oktatás és a home office miatt sok családnak új eszközökre volt például szüksége, vagy a hobbi jellegű termékek, hiszen rengetegen kezdtek aktívabban tevékenykedni a házban vagy a ház körül. A legnagyobb veszteséget azok szenvedték el, akik a turizmusra építettek, a snowboardozásban, síelésben egy komplett szezon kimaradt, ami meglátszik a bevételeken is” – értékelte az eredményeket Kulcsár István Róbert.
Érdekességként megjegyezte, hogy míg egy évtizeddel ezelőtt mindenki elképzelhetetlennek tartotta, hogy divatárukat tömegével rendeljenek az emberek online, ez a szektor szárnyal, pár évvel ezelőtt bekerült a TOP 3-ba és egyre jobb számokat produkál.

Jött a járvány, muszáj volt lépni

A Shoprenter webáruház rendszer egyik alapítója közölte, a kutatásban megkérdezett webshop tulajdonosok 44 százaléka indult idén vagy tavaly, ami pontosan szemlélteti, milyen dinamikus fejlődésen megy keresztül ez a piac.

„Rengeteg olyan cég üzemelt a pandémiát megelőzően, amelynek csak offline üzlete volt, nem érzett rá kényszert, hogy webshopot indítson még akkor sem, ha a piac küldte felé a jeleket. Amikor viszont berobbant a járvány, mindenkinek muszáj volt lépnie. Az általunk kezelt hatezer webáruház forgalmi adataiból jól lehetett látni, hogy amikor karanténba zárták az országot, minden vásárló az internetre menekült, majd miután feloldották a korlátozásokat, megtörtént a visszarendeződés” – magyarázta.
A 14. Nagy Webáruház Felmérésből kiderült, a résztvevők 43 százalékának növekedett, 20 százalékának nem változott a forgalma a járvány alatt, 24 százalék pedig arról számolt be, hogy akkor még nem üzemelt a webáruháza. Mindössze a megkérdezettek 12 százalékának csökkent valamelyest (maximum 20 százalékkal) vagy jelentősen (20 százaléknál többel) a bevétele.

Offline üzlet nélkül online is nehezebb

Kulcsár István Róbert az eredményekkel kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy a 707 webáruház 43 százaléka rendelkezik offline üzlethelyiséggel. Mint fogalmazott, az online és az offline között van egy erős szinergia, ami a többcsatornás értékesítésre ad lehetőséget.

„Minél nagyobb, minél bonyolultabb, minél drágább egy termék, annál nehezebben hozzák meg online a döntést a vásárlók. Ha valaki pizzát kíván, három perc alatt megrendeli, de ha autót szeretne, hónapokig agyal rajta, egy lakásvásárlásnál pedig ez akár évekig elhúzódhat. Sok esetben inkább azért nem jut elhatározásra az érdeklődő, mert szimplán nem akar rosszul járni” – szemléltette a folyamatot.
Megjegyezte, már a nagy amerikai cégekhez is elért a trendforduló, egyre többen nyitnak offline üzletet is. A fogyasztók jobban bíznak ugyanis azokban a cégekben, ahol van lehetőség személyes átvételre. Ilyenkor csak az előkészítés zajlik online, de az üzlet offline köttetik meg. Egyszerű példával élve a lakástextilt említette, amit meg kell simogatni, érezni, látni kell azelőtt, hogy valaki fizessen is érte.

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo