IDC 2001 eWorld felmérés

Ez az utolsó része az International Data Corporation 2001. tavaszán-nyarán végzett, a Cisco, Compaq, eTranslate, Market Probe, és a The Industry Standard által finanszírozott tanulmányából készített sorozatunknak az e-üzlet elfogadottságáról. E rész témái: nyelvhasználat, webes ráfordítások.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A nyelv
Vélekedés: "2007-ben a kínai lesz a leggyakoribb nyelv a világhálón" (Egy Accenture reklám)
Valóság: szó sincs róla. Az angol marad a leggyakoribb.
Hajtóerő: az angol a nemzetközi üzleti, pénzügyi, tudományos kapcsolatok hivatalos nyelve, az EU-ban is. (Nem beszélve a pop-zenéről és az informatikáról… – a ford.)

2005-ben a webhasználók 30 százaléka lesz angol anyanyelvű, 14 százalékuk beszél majd kínaiul, és 10 százalékuk japánul. Jelenleg a hálójárók mintegy felének más az anyanyelve, de sokuk ért (olvas) angolul. Így hát nem tűnik úgy, hogy az angol nyelv jelentősége a közeljövőben bármennyit is csökkenne a weben.
Ettől függetlenül számos webhelynek jó oka lehet, hogy más nyelvet is támogasson. Az amerikaiak ötödének van nem angol változata (elsősorban spanyol, a francia van a második helyen), a kanadai weblapok fele kedvez a nem angol nyelvű látogatóknak. A másik irányból nézve a német webhelyek 46, a franciák 45 és a japánok 26 százaléka támogatja az angolt.


Ma az összes webhely mintegy harmada többnyelvű. De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy egy többnyelvű portál egyben lokalizált is. A fizetési szolgáltatást nyújtó helyek kevesebb, mint egy nyolcada fogad el idegen valutát. Nagy lehetőségek állnak a fordítási és lokalizációs szoftvereket-szolgáltatásokat kínáló vállalkozások előtt.
Mindenesetre a többnyelvű webtermékek komoly felkészültséget igényelnek. Nemzetközi portál létrehozása előtt igencsak célszerű körültekintő piackutatással meggyőződni arról, hogy a célterületen van vagy lehet-e kereslet? Azt is meg kell vizsgálni, hogy a web-architektúra világszínvonalú-e, és hogy vajon az üzletmeneti eljárások is megfelelők és méretezhetők. Az átalakításokat most, a lassuló gazdasági körülmények között el lehet végezni, hogy az új piacokra való behatolást előkészítsék, és csökkentsék az üzletviteli költségeket.

Az e-business kezdeményezések mérlege
Vélekedés: a technológiai tőzsde összeomlása azt jelenti, hogy az e-business csak reklámkampány volt.
Valóság: nem igaz, a technológiai részvényeket téves vélekedések alapján értékelték magasra. A lehetőségek még mindig fennállnak.
Hajtóerő: a webes technológiák beérése, mobil és mindenütt jelenlevő informatika, az online termék- és szolgáltatás-beszerzés növekvő előnyei és könnyebbedése.

Bár elkeserítő látni, hogy a dotkom részvények hová süllyednek, miközben az egész világgazdaság lassul, a jelenség nem új. Voltak már hasonló hullámvölgyek. Emlékezzünk csak arra, ahogy 1983-ban és 84-ben a hirtelen feltört és fiatalos energiával szárnyaló PC-vállalkozások milyen "dicsőségmentesen" mentek tönkre. Nem jött el a világvége akkor sem, a PC-ipar legnagyobb profitjait a 90-es évek elején zsebelték be. Sok elemző akkor is elhamarkodottan a PC-k bukását jósolta, mert drágák, lassúak, nehezen kezelhetők voltak, és nem növelték a termelékenységet stb. De a technológia fejlődése révén a PC-piac egy évtizeden belül nagyságrendnyit nőtt, olyan cégek közreműködésével, amelyek az összeomlás után jöttek létre, vagy mentek a tőzsdére.
Az eWorld felmérést jóval a dot-kopp után végezték, és a benne szereplő cégek igen energikusak a webes technológiák és az elektronikus kereskedelem terén. Ezért az IDC szilárdan hisz abban, hogy a webes technológiákra fordított befektetések 2004-re csaknem megnégyszereződnek (lásd a 9. ábrát).


E növekedés véghezvitele szoros elkötelezettséget és jelentős ráfordításokat követel ahhoz, hogy az IT gyártók és stratégiai partereik előtt sok új lehetőség tárulhasson fel. A keresleti és kínálati oldal precíz megértése nagyon fontos, magas szorgalmat és igyekezetet követel. Különösen lényeges a kereslet pontos felbecsülése az elektronikus kereskedelem sikeréhez a globális gazdaságban. Minden országban más a fogyasztók értékrendje, megvan a saját kereskedelmi kultúrája és szabályzó mechanizmusa, ezért abszolút elengedhetetlen az alapos helyi piackutatás.
A kínálati oldalon a befektetőknek kötelező meghatározni azon cégek képességeit, amelyek növekvő mértékben függenek az IT infrastruktúrától. Ezért a gazdasági elemzőknek és az ilyen intézményeknek együtt kell dolgozniuk a technológiai szakértőkkel, hogy kiértékeljék e cégek értéknyilvánításait. Azokat a cégeket fogja a Wall Street magasra értékelni, amelyek technológiái és megoldásai a globális vállalkozásokat támogatják.
Ugyan a nagyvállalatoknak előnye van, de nemcsak nekik érdemes e-business alkalmakat keresni. Az eWorld vállalatok más cégek százait tartják elsődleges üzleti partnernek, az e-business ökoszisztémák még csak most születnek. Még egy olyan környezetben is, amelyet a Cisco, Compaq, Dell, IBM, Intel, Microsoft, Oracle és a Sun uralnak, jó esélyei vannak a világszínvonalú megoldást nyújtó induló cégeknek arra, hogy a domináns szereplők között sikeresek legyenek, sőt, akár nyerjenek. Végül is az említett cégek 20 évvel ezelőtt maguk is kezdők voltak a nagyok között…

Összefoglalás
Az elkövetkező években az e-business fogja mozgásban tartani az árukat és a szolgáltatásokat, miközben IT árukat és szolgáltatásokat fog fogyasztani, mert a cégek szélesebb piacokat akarnak lefedni az új technológiákkal. Ahogy a PC-technológia hatékonyabbá tette használóit, és LAN/WAN hálózatok összekapcsolták őket a belső és külső vállalatokkal, az interneten lakozó új és más készülékbe ágyazott eszközök más ügyfélkört és elosztási csatornákat fognak létrehozni.
Az e-business áthaladt az első (dotkom) fázisból a második (infrastruktúra-építő) fázisba. Az átmenet nem volt teljesen örömteli, de az illúziók elvesztése mindig valamelyes fájdalommal jár. Vigasztaljuk magunkat azzal, hogy négyszer annyi lehetőségünk lesz 2005-ig, mint amennyi 1997-2000 között volt. Ha az e-business megmarad az üzlet alapjainál, elsajátítja a globális irányulást és a világszínvonalú technológiákat, agresszív a partnerkeresésben, a fogyasztóra koncentrál, akkor a lehetőségek még a most sejtettnél is gyorsabban növekedhetnek. Nem valószínű, hogy négy év múlva még emlékeznénk mai bizonytalanságainkra. Fogadhatunk arra is, hogy nem fogunk már e-businessről beszélni. Lehet, hogy a "virtuális vállalat" vagy a "regionális piacok" kifejezéseket fogjuk használni, az üzletre. Ahogy szoktuk.

(Az eWorld 2001 felmérés földrajzi kiterjedésére, a szponzorokra és a webes vitafórumokra vonatkozó információk az eWorld 2001 weboldalon találhatók)

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo