Az MMS egyelőre a tinédzserek játékszere

A készülékcserét tervező mobilfelhasználók közül csak minden ötödik tartja fontosnak, hogy készüléke képes legyen kezelni a mobil multimédiát – derül ki a BellResearch és Think Consulting 2002 őszén készített közös felméréséből.

Jelenleg a gazdagabb funkcionalitás és nagyobb memória kapacitás az elsődleges szempont az átlagos felhasználó számára, de egyre nagyobb igény mutatkozik a kényelmesebb WAP és mobil internet-szolgáltatások iránt - olvasható a továbbiakban a felmérésben. - Az MMS iránt legjobban érdeklődő, innovatív pionírok csoportját egyelőre azok a tinédzserek alkotják, akik jellemzően szüleik pénztárcájából gazdálkodnak.

A lassan telítődő mobilpiacon a fejlettebb készülékek vásárlói elsősorban a korábbi előfizetők közül kerülhetnek ki, akik meglévő telefonjaikat kívánják újabbra cserélni. A felhasználók közel háromnegyede (72%-a) 2001-ben vagy 2002-ben vásárolta mobilkészülékét, így nem meglepő, hogy tavaly októberben mindössze 41%-uk tervezett készülékcserét az idei év végéig. Az újabb készüléken gondolkodók fele még tavaly év végén szerette volna vásárolni, minden bizonnyal a kedvezményes karácsonyi akciókra számítva. Mindez azt jelenti, hogy idén hozzávetőleg 1 millió készülékcserére lehet számítani, amely a piacon megjelent új technológiák által elméleti maximumként megszerezhető piacnagyságot is behatárolja.

Az ügyfelek fele (51%) sem tavaly év végén, sem idén egész évben nem tervezi új mobilkészülék vásárlását, és feltételezhető, hogy rövidtávon azoknál sem várható új eszköz beszerzése, akik az adatfelvétel során még határozatlanok voltak, illetve nem tudtak állást foglalni a kérdésben. Leggyakoribb indokként azt említették, hogy nincs szükségük újabb, több funkcióra képes készülékre (55%), illetve a jelenlegi készülék újszerűségére hivatkoztak („nemrég vásárolta jelenlegi készülékét”), melyet a válaszadók közel fele (48%) jelölt meg.

A 2003 végéig készülékcserét tervezők körében a BellResearch elemzői megvizsgálták a készülékválasztást befolyásoló szempontok fontosságát, melyek során a készülék méretére, kinézetére, funkcionalitására, adatátviteli képességére, valamint a multimédiás alkalmazások relevanciájára voltak kíváncsiak. Arra kérték a válaszadókat, hogy az iskolai osztályzatoknak megfelelő ötös skálán osztályozzák a különféle választási szempontokat aszerint, hogy azok mennyire játszanak majd fontos szerepet az új mobiltelefon beszerzés esetén.

Az egyes készülékválasztást befolyásoló tényezők közül legnagyobb mértékben a több funkció, nagyobb memória számít fontosnak (3,83), melyet a gyors adatátvitel és internet-elérés követ (3,19). Közel hasonló fontosságot tulajdonítanak az új készülék vásárlását tervezők a kisebb méretnek (3,18), melyet a potenciális vásárlók 46%-a tart kiemelkedően fontosnak vagy fontosnak. Kevésbé fontos döntési szempont a design (2,92), míg inkább marginálisnak nevezhető a fényképek, zene átvitele, letöltése (2,44) a vizsgált 14-60 éves mobilhasználó populáció készülékcserét tervező szegmensében, amely az MMS piac tavaly őszi éretlenségéről tanúskodik.

A skálás kérdések alapján klaszteranalízis felhasználásával a BellResearch elemzői négy karakteresen elkülönülő csoportot azonosítottak: ezek a „nincs prioritás”, a „funkcionális”, a „design”, illetve a „multimédia”. A 2003. végéig mobilkészüléküket lecserélni szándékozó 14-60 éves mobilhasználók hozzávetőlegesen hasonló aránya esik a „nincs prioritás”, „design” és „funkcionális” klaszterekbe. Méretét tekintve a legkisebb csoportot a „multimédia” klaszter jelenti, ahol az átlagosnál lényegesen fontosabb döntési szempont, hogy az új készülék alkalmas legyen fotók, zene továbbítására és letöltésére. Az MMS készülékek terjedése szempontjából a „design” és „multimédia” csoportok jelenthetik majd az elsődleges célcsoportokat, hiszen e két klaszterben élvez átlag feletti prioritást a multimédia. Az ide tartozó mobilfelhasználók között nagyobb valószínűséggel fordulnak elő a 14-18 évesek, akik jellemzően diákok, illetve felsőfokú végzettséggel még nem rendelkeznek, és már legalább két éve használnak mobiltelefont, amely általában WAP-ra és GPRS-re is alkalmas, sőt ezeket másoknál gyakrabban használják. Szintén a potenciális célcsoportra jellemző sajátság, hogy havonta 35-nél több SMS-t küldenek, illetve már többségük igénybe vett SMS-en keresztüli tartalom és emelt díjas szolgáltatásokat is.

A kutatás eredményei reprezentatívnak tekinthetőek a magyarországi piacra nézve mobilszolgáltató és kártyatípus szerint, valamint a mobilhasználókra nézve életkor, nem és regionális elhelyezkedés szerint. A minta maximális hibája ±4,2% (95%-os megbízhatósági szinten).

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo