A mesterséges intelligencia teljesen átalakítja a napi hírolvasási és böngészési tevékenységeinket. Az INMA (Nemzetközi Hírmédia Szövetség) legfrissebb hírlevele szerint az AI legfőbb előnyei a következők:
- Közvetlen AI-integráció: Ez a böngészőbe épített chatfunkció és AI-eszközök kezelni tudják a böngészési előzményeket, füleket, fájlokat, sőt, egyszerre több lapot vagy dokumentumot is.
- Személyre szabott felhasználói élmény: Az AI a böngészési szokások, érdeklődési körök, illetve munkamenetek alapján személyre szabott tartalmat és szolgáltatásokat képes nyújtani, így a felhasználók nehezebben váltanak böngészőt – ez a böngésző tulajdonosainak felbecsülhetetlen értékű adatot jelent.
- Tartalmak összegzése, keresés segítése: Az AI böngésző képes cikkeket vagy akár teljes weboldalakat összefoglalni, személyes preferenciák alapján híreket ajánlani vagy különféle forrásokat összevetni.
- Automatizált munka és „ügynökök”: Lehetőség van testreszabható „skills” vagy AI-agentek beállítására, amelyek például stílusra szabott szövegszerkesztéssel, tartalomösszefoglalással vagy akár webshopos ár-összehasonlítással támogatják a felhasználót.
Fotó: Depositphotos
Mindennek természetesen óriási hatása van a híriparra:
- Személyre szabott hírfogyasztás: Az AI sokkal pontosabban tudja, mi érdekli az olvasót, így pontosan célozható a tartalom és a hirdetés, növelve az elköteleződést és a bevételi lehetőségeket.
- A keresőforgalom visszaesése: Az AI böngészők miatt csökkenhet a klasszikus keresőmotorról érkező weboldal-látogatottság, hiszen a felhasználók egyre inkább a böngészőben, beszélgetéssel szerzik meg az információt.
- Kihívások és új üzleti modellek: Ha a hírtartalmak AI által összefoglalva, egy köztes rétegen keresztül jutnak el az olvasóhoz, a látogatottság és a reklámbevételek csökkenhetnek, ami miatt új tartalomlicencelési, előfizetési vagy közvetlen együttműködési modellekre lehet szükség.
- Hatékonyságnövekedés a szerkesztőségekben: Az AI automatizálhat rutin újságírói feladatokat (például összefoglalók írása, adatkeresés, szerkesztés), így az újságírók a komplexebb, analitikusabb munkára koncentrálhatnak.