Amíg ébren van, kütyüzik az Y generáció

Különféle digitális eszközökön naponta akár 11 órát is eltöltenek az Y generáció, más néven millenniumi nemzedék tagjai a Nielsen Egyesült Államokban végzett teljes körű, médiatartalom-fogyasztási szokásokat felmérő riportja szerint.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A digitális eszközök meghatározó trendjei mögött az Y generáció kiterjedt eszközhasználata húzódik, hiszen a millenniumi generáció tagjai az ébren töltött órák kimagasló számát ezeken a készülékeken töltik.

A különféle tartalmak okostelefonon történő fogyasztásában kiemelkedő szerepet töltenek be a videós tartalmak, ezek népszerűsége jelentősen megugrik olyan tevékenységek, mint ingázás, taxizás, orvosnál várakozás; stb. során. Ez a fajta passzív fogyasztás jelentősen megnöveli a napi médiaidőt, egyben hozzájárul az elfoglaltság, hasznos időtöltés érzetéhez.

Kép:Pixabay

Ezzel szemben az idősebb nemzedékek inkább a nagyobb képernyőket preferálják (televízió, laptop). A felmérésből kiderül az is, hogy minél fiatalabb az adott tartalomfogyasztó, annál kisebb az általa használt készülék (tablet, okostelefon).

Az Y generáció tagjai számára a televízió csupán egy képernyő, amely sokkal több funkció betöltésére képes, mint csupán tévézés: egyaránt használható videójátékokhoz, internetezés és zenehallgatás során.

Az amerikai háztartások közel kétharmada (60%) rendelkezik multimédia-lejátszóval, vagyis képes online tartalmak streamelésére. A készülékválasztás azonban már generációs kérdés: míg a fiatalabbak a játékkonzolt, addig az idősebb generációk kimondott streaming-eszközöket használnak a folyamatos internetes tartalomfogyasztásra. Az okostelevíziók a határmezsgyén állnak preferencia tekintetében, hiszen mind az idősebb, mind a fiatalabb korosztályok egyaránt élnek velük.

Hogyan adjunk el a fiataloknak?
Hogyan adjunk el a fiataloknak? Nagyon heterogén csoportról van szó, hiszen a 38 éves máshol tart az életben, mint a 25 éves és 18 éves. Az értékesítési vezetők sem feltétlenül értik őket, mert ők már idősebbek.
A vizsgált háztartások 5-6 százalékában mindhárom streamelésre alkalmas készüléktípus megtalálható, legalább egy okostelefonnal pedig a háztartások 87 százaléka rendelkezik. Ez utóbbi készüléktípus egy évtizede jelent meg, elterjedtsége és alkalmazása történelmi pedig csúcsot dönt.

Az Y generáció tagjai a korai elfogadók közé tartoznak, vagyis hamarabb „kattannak rá” az újabb digitális készülékekre. Jóllehet, az idősebb korosztály tagjai szintén digitáliskészülék-használók, a millenialek hamarabb és jellemzően nagyobb számban használják az újdonságokat; mivel „véleményvezérek”, viselkedési és használati mintájukat pedig idővel átveszi a többi kütyütulajdonos.

A Nielsen Y generációs felmérése rámutatott arra is, hogy a közösségi média sztárjai igazi celebritások, hitelességük, értékük a klasszikus értelemben vett filmcsillagokéval egyenlő értékű. Ez meglehetősen nagy paradigmaváltás a korábbi generációk percepciójához képest.

A hirdetésblokkolók használata is másféle attitűdöt sejtet: telepítésüket nem a megjelenített tartalmak indokolják, hanem az, hogy a reklámok lelassítják a készülékeiket, ami csökkenti a fogyasztott tartalommal töltött idő élményét. Érdekesség, hogy nem ritka a tudatos reklámfogyasztás, amennyiben a fogyasztók azokat viccesnek vagy érdekesnek találják. Emellett ingyenes szolgáltatásért cserébe hajlandóak elfogadni a különféle reklámokat (pl. Youtube, Spotify), ami fontos potenciál a piaci szereplők számára.

Nincs elköteleződés közösségimédia-platform és streaming-zeneszolgáltató tekintetében: alkalomtól függően egyaránt használják az Y

Így használjuk okosan az okoseszközöket
A gyerekek nagy részének karácsonyi vagy születésnapi listáján szerepel valamilyen okos kütyü: telefon, tablet, laptop, hogy csak a legnépszerűbbeket említsük. Fontos, hogy az ilyen típusú ajándékozás ne csak egy átadásból álljon: az eszközök valóban okos használatára meg is kell tanítani a gyerekeket – írja a K&H. Annak, aki ilyesmit ajándékoz, felelőssége van abban, hogy a gyerek mihez kezd az okoseszközzel. 7 tipp azok számára, akik okoseszközt adnának a gyereknek.
generáció tagjai a Snapchatet és az Instagramot, ahogy gondolkodás nélkül váltogatnak akár a Spotify és egyéb zeneszolgáltató között is. Népszerűek a különféle podcastok is.

A közösségi médiát aktívan, tudatosan használják, a hagyományos szöveges üzeneten túl a vizuális üzenetküldés is mind népszerűbb – az Y generáció ezzel túllépett a hagyományos szöveges üzenetek világán.

Az Y generációra kifejezetten jellemző, hogy legalább napi 30 percet tölt videók okostelefonon történő nézegetésével, tartózkodási helytől függetlenül (akár a konditeremben, vonaton vagy éppen otthon), a „video-on-the-go” a mindennapjaik része.

Amennyiben fizetős zeneszolgáltatást vesznek igénybe, jellemzően egy előfizetés mellett több egyéb platformon is jelen vannak, csak így képesek a teljes zenei palettát lefedni. Albumok helyett mindenekelőtt saját lejátszási listákat hallgatnak.

Nem ritka a multitasking sem: videós tartalmak fogyasztásával párhuzamosan egyéb tevékenységet is végeznek, akár több képernyőn.

 

 

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo