Az analóg vonalszám-csökkenés lassulására vonatkozó feltételezésünk elsődleges oka, hogy a mobil elszívó-hatás 2003-tól némileg mérséklődik, az ISDN-migráció pedig szintén lassul. Ezzel párhuzamosan pedig a “komolyabb” Internet-felhasználók számára már reális alternatíva a szélessávra (ADSL-re) való migráció is, ami szintén az analóg vonal megtartása, esetleg – agresszív ISDN ügyfél-megtartási stratégiánk ellenére is – az ISDN-ről analógra történő visszamigrációval párosulhat. Az analóg vonalat visszamondók 2/3-a lakossági ügyfél, és a vonalvisszaadás fő okát 2001 végén a mobilra váltás jelentette.
A mobil piac alakulása Magyarországon
2001 végén a lakosság 52%-a használt mobiltelefont, az üzleti szférában a mobilpenetráció átlagosan 81% volt. 2002 első negyedévére a penetráció a lakosság esetén 52,6%-ra nőtt, de jelentős növekedés volt tapasztalható a kisvállalatoknál, és a mikrovállalatoknál is. A mobil előfizetők száma 1999 óta 3 év alatt 3,5-szeresére nőtt.
Miután a prepaid előfizetők aránya folyamatosan növekszik, 2001 év végén a teljes piacra vetített mobil penetráció már jelentősen túlnőtte a vezetékes vonali lefedettséget.
A vezetékes piacra milyen fenyegetettséget jelent a mobil - Helyettesítés, kiváltás
Általában elmondható, hogy a mobil kiváltás egyértelműen a mobilpenetráció növekedésének és a vezetékes és mobil környezet egybeolvadásának következménye. Korábban a mobil piacot a vezetékes kiegészítőjeként képzelték el, ami addicionális forgalmat és bevételt generál a szolgáltatóknak. Manapság ugyanezek a szolgáltatók komoly kannibalizációval szembesülnek. 2004-re az „átvándorolt” percek a teljes forgalom 13%-t teszik ki, ami bevételben 20%-ot jelent. Ez a fix-mobil hívások magasabb árával magyarázható.
Mobil kiváltás Magyarországon
Régiónkban a mobil fenyegetettség a következő okok miatt nagyobb veszélyt jelent: a vezetékes penetráció a mobil boom idején alacsonyabb volt a Nyugat-Európainál, így sok potenciális PSTN előfizető inkább a mobil telefont választotta, és sok meglévő vezetékes előfizető a havidíj emelések hatására a vonal visszaadása mellett döntött. Továbbá az intenzív kommunikációból és az agresszív árazási politikából fakadóan a mobil piacon a belépési küszöb alacsonnyá vált, különösen a prepaid konstrukciók esetén. És ide tartozik még az alacsony üzleti aktivitásból és vásárlóerőből fakadóan alacsonyabb vezetékes forgalom, ami 7-8 perc naponta a nyugat-európai 15-20 perchez képest. Végül a fix-mobil díjak jóval magasabbak mint a belföldi díjak, illetve a mobilok hálózaton belüli tarifái, és sok háztartás nem engedheti meg magának párhuzamosan a vezetékes és mobil telefon fenntartását - a választásra kényszerülők közül többen választják a mobil telefont.
A vezetékes szolgáltatás lehetőségei a mobillal szemben
A vezetékesen történő telefonálás összességében azonban még mindig gazdaságosabb az ügyfél számára, vajon mennyit ér meg az ügyfeleknek a mobilitás? Hogyan változtatja meg a helyzetet a mobil végződtetési díjak csökkentése? Egyelőre az a jellemző, hogy az ügyfelek nem mobilt vagy vezetékest használnak, hanem eltérő célokra fenntartják mindkét szolgáltatást, illetve a szélessávú Internet elérést egyelőre kizárólag a vezetékes előfizetés támogatja. Az idősebb generáció még mindig nem tudta megszokni a mobiltelefonokat, és vezetékes telefon a legtöbb ügyfél számára továbbra is a hosszú, nyugodt beszélgetéseket jelenti.
Fix-mobil együttműködési lehetőségek
A mobil SMS egyértelmű siker, ezért a most bevezetett vezetékes SMS is sikeresen szerepelhet a piacon. Néhány jellemző adat: kürölbelül 680 millió SMS-t küldenek naponta világszerte, 1999.április és 2000.decembere között Európában az SMS forgalom meghétszereződött, Magyarországon pedig átlagosan kb. 3 millió SMS-t küldenek naponta. Érdekes, hogy az SMS-ek jelentős részét otthonról küldik, tehát a piackutatások szerint a vezetékes SMS küldésre és fogadásra Magyarországon igen nagy igény van.
A vezetékesről mobilra illetve a mobilról vezetékesre való SMS küldés az együttműködés egyik formája lehet a fix és a mobil között, ami a vezetékes szolgáltatók számára elengedhetetlenül fontos. A vezetékes SMS szolgáltatásnak ügyfél-megtartó és forgalom generáló hatása van, de vezetékes SMS kizárólag úgy lehet sikeres, ha az SMS képes készülékek díja nem gátolja a szolgáltatás elterjedését.
(l. r.)
A vezetékes piac a mobilpiac függvényében Magyarországon
2000-től kezdődően a Matávnál a hozzáférések száma csökkenő tendenciát mutat. Becslésünk szerint 2002 és 2005 között mintegy 300 ezer lakossági és 90 ezer üzleti analóg csatornával zsugorodik a piac, ebből a Matávra jutó rész körülbelül 200 ezer lakossági vonal és 70 ezer üzleti vonal – mondta a közelmúltban egy konferencián Gergatz Ildikó (MATÁV Rt.)
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.