A vezetékes piac a mobilpiac függvényében Magyarországon

2000-től kezdődően a Matávnál a hozzáférések száma csökkenő tendenciát mutat. Becslésünk szerint 2002 és 2005 között mintegy 300 ezer lakossági és 90 ezer üzleti analóg csatornával zsugorodik a piac, ebből a Matávra jutó rész körülbelül 200 ezer lakossági vonal és 70 ezer üzleti vonal – mondta a közelmúltban egy konferencián Gergatz Ildikó (MATÁV Rt.)

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az analóg vonalszám-csökkenés lassulására vonatkozó feltételezésünk elsődleges oka, hogy a mobil elszívó-hatás 2003-tól némileg mérséklődik, az ISDN-migráció pedig szintén lassul. Ezzel párhuzamosan pedig a “komolyabb” Internet-felhasználók számára már reális alternatíva a szélessávra (ADSL-re) való migráció is, ami szintén az analóg vonal megtartása, esetleg – agresszív ISDN ügyfél-megtartási stratégiánk ellenére is – az ISDN-ről analógra történő visszamigrációval párosulhat. Az analóg vonalat visszamondók 2/3-a lakossági ügyfél, és a vonalvisszaadás fő okát 2001 végén a mobilra váltás jelentette.

A mobil piac alakulása Magyarországon

2001 végén a lakosság 52%-a használt mobiltelefont, az üzleti szférában a mobilpenetráció átlagosan 81% volt. 2002 első negyedévére a penetráció a lakosság esetén 52,6%-ra nőtt, de jelentős növekedés volt tapasztalható a kisvállalatoknál, és a mikrovállalatoknál is. A mobil előfizetők száma 1999 óta 3 év alatt 3,5-szeresére nőtt.
Miután a prepaid előfizetők aránya folyamatosan növekszik, 2001 év végén a teljes piacra vetített mobil penetráció már jelentősen túlnőtte a vezetékes vonali lefedettséget.

A vezetékes piacra milyen fenyegetettséget jelent a mobil - Helyettesítés, kiváltás

Általában elmondható, hogy a mobil kiváltás egyértelműen a mobilpenetráció növekedésének és a vezetékes és mobil környezet egybeolvadásának következménye. Korábban a mobil piacot a vezetékes kiegészítőjeként képzelték el, ami addicionális forgalmat és bevételt generál a szolgáltatóknak. Manapság ugyanezek a szolgáltatók komoly kannibalizációval szembesülnek. 2004-re az „átvándorolt” percek a teljes forgalom 13%-t teszik ki, ami bevételben 20%-ot jelent. Ez a fix-mobil hívások magasabb árával magyarázható.

Mobil kiváltás Magyarországon

Régiónkban a mobil fenyegetettség a következő okok miatt nagyobb veszélyt jelent: a vezetékes penetráció a mobil boom idején alacsonyabb volt a Nyugat-Európainál, így sok potenciális PSTN előfizető inkább a mobil telefont választotta, és sok meglévő vezetékes előfizető a havidíj emelések hatására a vonal visszaadása mellett döntött. Továbbá az intenzív kommunikációból és az agresszív árazási politikából fakadóan a mobil piacon a belépési küszöb alacsonnyá vált, különösen a prepaid konstrukciók esetén. És ide tartozik még az alacsony üzleti aktivitásból és vásárlóerőből fakadóan alacsonyabb vezetékes forgalom, ami 7-8 perc naponta a nyugat-európai 15-20 perchez képest. Végül a fix-mobil díjak jóval magasabbak mint a belföldi díjak, illetve a mobilok hálózaton belüli tarifái, és sok háztartás nem engedheti meg magának párhuzamosan a vezetékes és mobil telefon fenntartását - a választásra kényszerülők közül többen választják a mobil telefont.

A vezetékes szolgáltatás lehetőségei a mobillal szemben

A vezetékesen történő telefonálás összességében azonban még mindig gazdaságosabb az ügyfél számára, vajon mennyit ér meg az ügyfeleknek a mobilitás? Hogyan változtatja meg a helyzetet a mobil végződtetési díjak csökkentése? Egyelőre az a jellemző, hogy az ügyfelek nem mobilt vagy vezetékest használnak, hanem eltérő célokra fenntartják mindkét szolgáltatást, illetve a szélessávú Internet elérést egyelőre kizárólag a vezetékes előfizetés támogatja. Az idősebb generáció még mindig nem tudta megszokni a mobiltelefonokat, és vezetékes telefon a legtöbb ügyfél számára továbbra is a hosszú, nyugodt beszélgetéseket jelenti.

Fix-mobil együttműködési lehetőségek

A mobil SMS egyértelmű siker, ezért a most bevezetett vezetékes SMS is sikeresen szerepelhet a piacon. Néhány jellemző adat: kürölbelül 680 millió SMS-t küldenek naponta világszerte, 1999.április és 2000.decembere között Európában az SMS forgalom meghétszereződött, Magyarországon pedig átlagosan kb. 3 millió SMS-t küldenek naponta. Érdekes, hogy az SMS-ek jelentős részét otthonról küldik, tehát a piackutatások szerint a vezetékes SMS küldésre és fogadásra Magyarországon igen nagy igény van.
A vezetékesről mobilra illetve a mobilról vezetékesre való SMS küldés az együttműködés egyik formája lehet a fix és a mobil között, ami a vezetékes szolgáltatók számára elengedhetetlenül fontos. A vezetékes SMS szolgáltatásnak ügyfél-megtartó és forgalom generáló hatása van, de vezetékes SMS kizárólag úgy lehet sikeres, ha az SMS képes készülékek díja nem gátolja a szolgáltatás elterjedését.
(l. r.)

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo