A pénzügyi szolgáltatók optimisták az elektronikus szolgáltatásokkal

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve - negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Jelen összefoglalónkban a pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.

2002. IV. negyedévében a GKI-Westel e-pénzügyi index értéke 20,5volt, ami ugyan némi csökkenést jelent az előző negyedévhez viszonyítva, de még így is a pénzügyi szolgáltatók optimizmusát fejezi ki az elektronikus szolgáltatások potenciáljával kapcsolatban.



Számos bank - főleg a nagybankok - már mindhárom elektronikus csatornán (internet, telefon, mobiltelefon) elérhetővé tette szolgáltatásait a lakossági és a vállalati ügyfelek számára. A következő 12 hónap során további hitelintézetek indítják be elektronikus szolgáltatásaikat. A felmérésben résztvevők közül három bank szándékozik internetes szolgáltatást beindítani, kettő SMS alapú, kettő pedig WAP alapú mobilbanki szolgáltatást tervez. A WAP alapú szolgáltatások egyelőre a legkevésbé használatosak, és sok bank még távlati tervként sem gondolkodik ezen. Középtávon további két bank szeretne internetes folyószámla-szolgáltatást és öt WAP alapú mobiltelefon szolgáltatást nyújtani. Az értékpapírokkal való elektronikus, internetes kereskedés lehetőségét csak kevés bank nyújtja, illetve tervezi nyújtani, és az interneten keresztüli hiteligénylés elterjedése is csak fokozatosan várható a banki tervek alapján.

Internetes banki ügyfelek

2002. december 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok 235 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 14%-kal több mint 3 hónappal és 64% több mint egy évvel korábban. Internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 32 ezer volt, ami 4, illetve 89%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. A GKI Gazdaságkutató Rt. számításai szerint 2003-ban a lakossági internetbanki ügyfelek száma további 37%-kal, a vállalati ügyfeleké 62%-kal növekedhet.



Az online banki szolgáltatásokat igénybe vevők száma Európában 60 millió felett van, ami az internetezők 37 százalékát jelenti<1>. A magyarországi 235 ezer lakossági internetbanki ügyfél az internetezők (1,27 millió<2>) 18,5%-át adja.

Mobilbanki ügyfelek

Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel 2002. december 31-én 259 ezer lakossági és 36 ezer vállalati ügyfél rendelkezett. Ez 21%, illetve 35%-os növekedést takar egy negyedév, valamint 74%-os és 92%-os növekedést jelent egy év alatt. A GKI Gazdaságkutató Rt. prognózisa szerint 2003-ban a mobilbanki lakossági és vállalati ügyfelek száma további 70, illetve 60%-kal növekedhet.



A kutatásról

A felmérés 2003. január-februárjában zajlott a pénzügyi szférán belül teljes körűen megkérdezve a hitelintézeteket, és a biztosítótársaságokat. A kutatás reprezentativitása kimagasló volt: mérlegfőösszeg alapján a bankok 80%-a, díjbevétel alapján a biztosítók 87%-a képviseltette magát a felmérésben.






<1> Forrás: Forrester Research
<2> Forrás: Netsurvey


Forrás: Westel - GKI - Sun

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo