Zene a koronavírus árnyékában - világháborús állapotok a jogdíjak beszedésénél

Kiugróan megnőtt az újonnan regisztrált alkotások száma a koronaévben, de ezek valószínűleg nem új dalok voltak, hanem a zenészek a félbemaradt számokat fejezték be a házi karanténban - erről, és sok másról is szó volt az Artisjus tavalyi évét bemutató sajtótájékoztatón.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cikk eredetileg laptársunk, a Privátbankár.hu oldalán jelent meg. 

Kétarcú volt 2020 a zenei jogdíjak szempontjából - derült ki az Artisjus tavalyi évéről szóló online sajtótájékoztatón. Csúcsot döntöttek a kifizetések, cserébe óriásit zuhantak a beszedések. Azt Tóth Péter Benjamin, a szerzői jogvédő iroda egyesület üzleti-transzformációs igazgatója rögtön az elején leszögezte, hogy ebben a szegmensben a koronavírus negatív hatásait az alkotók nem tavaly érezték meg, a kieső jogdíjak majd idén ütnek újabb lyukat a pénztárcájukon, hiszen az Artisjus adott évben mindig a megelőző év zenelejátszásai és koncertjei után fizet. Vagyis a 2020-as év náluk még a 2019-es kifizetésével telt, ami pedig pandémia híján bezuhanás helyett még erősödést hozott.

"Ebben a nagyon nehéz évben talán jobban járt az az zenész, aki szerző is egyben", magyarázta Tóth, hiszen koncerteket nem nagyon lehetett tartani tavaly, és bár a vendéglátóhelyeken való zeneszám-lejátszások is kiestek, azért a rádiók még pörgethették a magyar számokat is. Az Artisjus egyébként is a zeneszerzői és szövegírói tevékenység után fizeti a jogdíjakat, az előadói, hangmérnöki tevékenység után nem, szóval a prezentáció az előző kettőről mesélt. Tóth azt is kiemelte, hogy valóban a fellépti díjak jelentik a zenészek bevételének több mint felét, de a jövedelmük második legfontosabb pillérét már a jogdíjak adják ki.

Rekordév a kifizetéseknél

A 2019-es 9282 millió után tavaly
az Artisjus 9373 millió forintot fizetett ki jogdíjként, ami azt jelenti, hogy 2020 náluk ebből a szempontból rekordév volt.
A kifizetett összeg 51 százaléka ment magyar alkotókhoz, 49 külföldiekhez, ami a szokásos rendnek mondható. Az élőzenére eső kifizetések 80 százalékát vitték a hazai előadók - hiszen itthon többségében az itthoniak koncerteztek 2019-ben is - a rádiós lejátszások után járó pénzekben ez az arány 35 százalék. Az idei kifizetéseknél - melyek tehát a tavalyi, koronaév után járnak - azonban az élőzenei jogdíjak is el fognak billeni a koncertlehetőségek megszűnése miatt.
A kifizetett jogdíjak fele, 4,74 milliárd forint jutott hazai dalok, zeneművek alkotóinak. 2020-ban 15 468 magyar zenei szerző részesült jogdíjban.
A megelőző évben 13 819 magyar szerző kapott jogdíjat. A tavalyi növekményt jellemzően a kevés lejátszású rétegzenék adják: fiatal, pályakezdő alkotók, néhány dallal.

A magyar alkotók tavalyi évének jogdíjpiramisa a következőképpen fest:

A top keresők mezőnye alapvetően nem nagyon szokott bővülni - mondta Tóth. 2018-ban 40, '19-ben 47 alkotó tartozott ebbe a kiemelt körbe, ami egyébként nincs teljesen bebetonozva, valamekkora cserélődés van a tagok között. Hogy valaki ide betörjön, ahhoz viszont bizonyos életmű kell - magyarázta Tóth - ez nem a huszonévesek köre. Viszont, aki ide tartozik, az több előadónak is írhat dalokat, illetve tévés, rádiós, "funkcionális" zenei alkotásokból is összetevődhet ez a kiemelkedő jogdíjkereset.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo