"A tárgyalások elhalasztása a Déli Áramlatról egy olyan lehetőség, amelyet hasznos lenne átgondolnia Magyarországnak" - mondta April H. Foley a Freedom House által szervezett energetikai konferencián az MTI-nek. Az orosz-grúz konfliktus után az Európai Unió is azon a véleményen van, hogy nem lehet a szokásos módon folytatni a kapcsolatokat. Hasznos lenne az államoknak, hogy megvizsgálják, milyen lehetőségeik vannak arra, hogy kifejezzék elégedetlenségüket Oroszországgal szemben. Fontos, hogy az EU olyan lépéseket tegyen, amely "megtörheti Oroszország terjeszkedési vágyát" - tette hozzá.
Nabucco vs. Déli Áramlat
Az amerikai vélemény szerint Magyarország számára is a Nabucco-projekt jelentene valódi diverzifikációt, épp ezért ez sokkal fontosabb, mint a Déli Áramlat. A Nabucco-nagykövet kinevezése, a januári budapesti Nabucco-csúcs azt mutatja, hogy Magyarország elkötelezte magát a projekt mellett - mondta a nagykövet. Rendkívül fontos, hogy a Nabucco-vezeték valósuljon meg először, hiszen ez jelent valódi diverzifikációt - húzta alá April H. Foley.
Garamhegyi Ábel, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) államtitkára (a korábbi magyar álláspontot megismételve) azt hangsúlyozta, hogy Magyarország nem függeszti fel a tárgyalásokat a Déli Áramlatról. Az államközi szerződés már megszületett, Magyarországnak nincs oka ezen változtatni - tette hozzá. Nem tudom, hogy miért gondolják azt "egyes amerikaiak", hogy Magyarországnak abba kellene hagynia a tárgyalásokat az egyetlen beszállítójával, erre nincsenek racionális érvek - mondta a politikus. "Lehet, hogy ez egy geopolitikai játszma, de Magyarország energiaellátása nem a geopolitikai játszmáktól függ, hanem attól, hogy milyen módon tudjuk azt biztosítani technikai, technológiai és üzleti eszközökkel" - hangsúlyozta Garamhegyi Ábel.
Magyarország számára a Nabucco és a Déli Áramlat is fontos. Számtalanszor kijelentette Magyarország, hogy a Déli Áramlat egy kockázatot csökkent, míg a Nabucco kettőt. Utóbbi csökkenti a forrás és a tranzitkockázatot, az orosz vezeték pedig csak a tranzitkockázatot csökkenti - fűzte hozzá. Magyarország eddig is mindent tőle telhetőt megtett annak érdekében, hogy megvalósuljon a Nabucco, mégsem történik semmi uniós szinten a kérdésben. Ebből a késlekedésből már származott kára az EU-nak, a kaukázusi készleteket ugyanis mások is szeretnék megszerezni - mutatott rá.
A mai állás szerint egyértelműen azt kell mondani, hogy a Déli Áramlat valósulhat meg előbb, hiszen ezzel a vezetékkel kapcsolatban már aláírták az államközi szerződéseket, a Nabucco-val ez még nem történt meg - mondta Garamhegyi Ábel.
A Standard & Poor's az utóbbi hetek fejleményei után is fenntartja a felminősítést valószínűsítő pozitív kilátást a befektetői ajánlású orosz szuverén adósosztályzaton, áll a hitelminősítő Londonban közzétett állásfoglalásában.
Londoni elemzők szerint ugyanakkor csak a múlt héten majdnem 7 milliárd dollár tőkét vontak ki az orosz piacról.
Az évi mintegy 30 milliárd köbméter szállítási kapacitású Déli Áramlat az orosz Gazprom és az olasz Eni energiavállalat közös vállalkozása orosz földgáz Európába juttatására, elkerülve a hagyományos útvonalakat. A Déli Áramlat gázvezeték a krasznodari területről a Fekete-tenger alatt haladva érné el Bulgáriában Várnát, ahonnan két ágra válik szét: az egyik ága Görögország felé indul Olaszországig, a másik Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át északról érné el Olaszországot, és a tervek szerint ausztriai ága is lenne.
A Nabucco - a jelenlegi tervek szerint - nem orosz, hanem közép-ázsiai földgázt szállítana Európába, azonban a vállalkozás elindítása késésben van a Déli Áramlathoz képest, és a Nabucco vezetéket földgázzal ellátni hivatott közép-ázsiai országok hajlandósága sem egyértelmű.