A világon szinte mindenki aggódik a gazdaság (92 százalék) és a saját pénzügyi (87 százalék) helyzete miatt, ami kihat a karácsonyi vásárlási terveikre is. Tízből kilenc (89 százalék) válaszadó idén ugyanannyit vagy kevesebbet költene a családjára az ünnepek alatt, nagy részük (41 százalék) pedig szerényebben ajándékozza meg a barátait is.
A vevők harmada (37 százalék) kisebb fogásokat készít majd, hogy elkerülje a pazarlást, 44 százalékuk pedig visszafogottabb kivilágítással és dekorációval díszíti fel otthonát.
„Az impulzus vásárlások korának – legalábbis ideiglenesen – biztosan vége. A kereskedőknek jól átgondolt ajánlatokkal, tudatosan kialakított kedvezményekkel kell készülniük az ünnepekre, hogy fenn tudják tartani versenyképességüket” – hangsúlyozta László Roland az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének vezetője. A szakember hozzátette, hogy jelentős előnyben vannak most azok a vállalatok, amelyek már üzemeltetnek olyan ügyfélkapcsolat-kezelési rendszereket, amelyek segítségével személyre szabott ajánlatokat küldhetnek a vevőik számára.
Az EY kutatásából az is kiderül, hogy az online vásárlás térhódítása ellenére a vevők bizalmatlansága és a fizikai vásárlás iránti igény továbbra is meghatározó.
A termékek megfizethetősége miatt aggódó válaszadók harmada (36 százalék) inkább üzletekben vásárol majd az ünnepi időszakban. Személyes adataikat is egyre jobban óvják a megkérdezettek, 48 százalékuk már akkor sem hajlandó megosztani magáról információt, ha cserébe olcsóbb ajánlatokat kap.