Vidéken nagyobb a befektetők aránya mint a fővárosban

Nőtt a magyar lakosság fogékonysága a pénzügyek iránt, és a korábbiaknál többen rendelkeznek befektetéssel. Legelterjedtebb a rövid távú bankbetét és folyószámla, második legnépszerűbb befektetési forma pedig az életbiztosítás. Hasonlóan az átlagos nyugat- és közép-európai szokásokhoz. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet felmérésel.

A ranglista harmadik helyén azonban a nyugdíjalap áll Magyarországon és régiónk többi országában, míg Nyugat-Európában a részvény. Amíg 2002 őszén megtakarított pénzéből a magyar háztartások mindössze 27 százaléka rendelkezett befektetéssel, addig 2003 októberben már 45 százalék.

A szokatlanul gyors tempó fő oka, hogy a pénzügyi közvetítő rendszer sikeresen nyerte meg banki ügyfélnek a fiatal felnőtteket. A sok új folyószámla-tulajdonos tükröződik a befektetők számának növekedésében. Ahol a háztartás pénzügyi döntéshozója 40 évesnél fiatalabb, ott 50 százalékot meghaladó aránnyal többséget képviselnek a befektetők.

A fejlődés azonban nem jár együtt a befektetések számnak gyarapodásával. Amíg ugyanis korábban az átlagos magyar befektető három-négy, sőt több különböző eszközben tartotta megtakarítását, addig most egy, legfeljebb két lehetőségre összpontosít.

A befektetői magatartásra erősen hat, hogy a lakosság hitelfelvételei 2002-ben rendkívüli mértékben nőttek.

Foglalkozás szerint a pénzügyi befektetéssel rendelkezők közül kiemelkednek az önálló vállalkozók, hiszen közel kétharmaduk tartozik ebbe a csoportba.

Természetesen a magasabb jövedelmű háztartások nagyobb része él a különböző lehetőségekkel, mint az alacsonyabb jövedelműeké.

A legalább háromtagú háztartások nagyobb aránya gondoskodnak ilyen formában is a jövőről, mint az egyedül vagy kettesben élők.

Regionálisan vidéken sokkal nagyobb a befektetési hajlandóság, mint a fővárosban. A budapestiek közül csak 27 százalék rendelkezik befektetett pénzvagyonnal, míg az ország többi részén élők majdnem fele.

A befektetési formák közül rövid távú bankbetétje és folyószámlája a háztartások 20 százalékának van, ami egy év alatt 6 százalékpont növekedést jelent. Azok aránya, akik életbiztosítást kötöttek, 12 százaléknál stagnál. Valamely nyugdíjalapnak a háztartások pénzügyi döntéshozóinak 4 százaléka tagja, szemben az egy évvel korábbi 6 százalékkal.

Érdekes, hogy amíg a bankbetét és folyószámla viszonylag egyenletesen oszlik meg az egyes korosztályok között, addig az életbiztosítást kötöttek aránya a háztartások 40 évesnél fiatalabb pénzügyi döntéshozói körében 19 százalékkal kiemelkedő.

Sőt, az életbiztosítást kötöttek aránya megelőzi a bankbetét és folyószámla tulajdonosait a négy és annál több tagú háztartásokban.

Regionálisan szembetűnik, hogy vidéken az országos átlaghoz képest több, Budapesten viszont kevesebb a befektető. Kivétel a nyugdíjalap-tagság, mert ott a fővárosiak felülreprezentáltak.

Részvénybe, befektetési alapba a magyar háztartások 1-1, kötvénybe pedig 2 százaléka tett pénzt.

A magyarok befektetései általában hasonlítanak a csehekére és a lengyelekére. Akad különbség is, például, hogy Csehországban a háztartások 55 százaléka rendelkezik valamilyen pénzügyi befektetéssel. Figyelemre méltó, hogy a nyugdíjalapban érdekelt cseh háztartások aránya négy százalékponttal, 6-ra csökkent egy év alatt.

Lengyelországban is az életbiztosítás a második legnépszerűbb befektetés, de csak a háztartások 6 százaléka él vele.

A “Befektetési barométer” című kutatást a GfK félévenként végzi el, Nyugat-Európa 12, Közép-Európa 3 országában, Oroszországban, Törökországban és az USA-ban. Mindenütt a 15 éves és idősebb felnőtt lakosságot fontos szempontokból reprezentáló 700-1 650 személyt kérdeztek meg személyesen. A GfK brüsszeli vállalata, az Ad Hoc Research Worldwide koordinálja a vizsgálatokat. Média partnere a Wall Street Journal Europe.

Földrészünk egészét nézve pénzügyi befektetéssel Nyugat-Európában a háztartások 78 százaléka rendelkezik, Közép-Európában 47, Oroszországban 39, Törökországban pedig 19 százaléka. Az USA háztartásainak 62 százaléka érdekelt befektetésekben.

Ennek megfelelően az egyes befektetési módok is jobban elterjedtek a nyugati országokban. A kép azonban ott sem egységes. Például amíg a portugál és osztrák háztartások 62, illetve 61 százaléka rendelkezik rövid lejáratú bankbetéttel és folyószámlával, addig ugyanez az arány Hollandiában 17, Nagy-Britanniában pedig 20%.

Az életbiztosítást kötöttek arányának alsó határa 3-3 százalék Hollandiában és Spanyolországban, a felső viszont 22 százalék Németországban.

A nyugdíjalapnál is jelentősek a különbségek. Alig 1 százalék az érdekeltek aránya Franciaországban, Németországban és Portugáliában, míg Nagy-Britanniában és Svédországban 15-15, Svájcban pedig 14 százalék.

A nyugat-európaiak 7 százaléka vett részvényt, 4 százalékuk érdekelt részvényalapú befektetési alapban, ugyanannyi pedig kötvényben.

Az USA lakossági befektetési piaca egészen sajátos. A nyugat-európai stagnáló vagy csökkenő tendenciáktól eltérően az USA-ban tavaly többen, több fajta befektetésben tartották a pénzüket, mint tavalyelőtt. Legelterjedtebb az USA-ban a részvényalapú befektetési alap, a háztartások 16 százalékában. Csak második a rövid lejáratú bankbetét és folyószámla 12, s utána következik a részvény, továbbá a nyugdíjalap 10-10 százalékkal. Életbiztosítást az USA-ban csupán a háztartások 5 százaléka kötött.

Összességében elmondható: az európaiak arra számítanak, hogy a korábbiakhoz képest több pénzt tudnak félretenni, de kevesebben fektetnének be a tőzsdén.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo