A szakemberek számításai szerint az északi jég egy-két évtizeden belül teljesen elolvad. A változás rendkívüli jelentőségű: míg egy teherhajónak eddig Tokióból 21.000 km-t kellett megtennie, hogy eljusson a Szuezi csatornán át a rotterdami kikötőig, az északkeleti átjárón ez az út harmadával 14.000 km-re rövidül.
A dán teherhajó elektronikai készüléket és halat szállít. Augusztus 23-án indult Vlagyivosztokból, majd az orosz partok és Alaszka mentén, azután Skandináviát megkerülve jövő héten köt ki Bremerhavenben, majd Szentpétervárott.
Orosz, skandináv, de kínai gazdasági körökben is nagy várakozásokat fűznek a Jeges-tenger hajózhatóságához. Nem csak a kereskedelmi forgalom miatt, hanem azért is, mert így hozzáférhetővé válnak az ebben az övezetben rejlő, óriási olaj- és földgázkészletek.
Kína igénye, hogy „sarkvidéki hatalomnak” nyilvánítsa magát és ezt az útvonalat is beillessze az „új selyemút” programjába, sajátos: Kína ugyanis körülbelül olyan távolságra fekszik a Jeges-tengertől, mint Madrid.
(Forrás: Frankfurter Allgemeine Zeitung)