Alagúton közelíthetjük meg a sarkvidéket

2018. március 24. szombat - 16:08 / piacesprofit.hu
  •    

Vasútvonal épül az északi Jeges-tengerig, a Szuezi csatorna helyett arra járhatnak majd a teherhajók. Párhuzamosan az észt fővárost alagúttal kötik össze Helsinkivel, így kiépül az összeköttetés az EU és a sarkvidék között.

A finn és a norvég kormány tervei szerint vasútvonal épül az észak-finnországi Rovaniemi, Lappföldnek a Sarkkör közelében fekvő főváros és a Norvégia északkeleti csücskén, az orosz határ közelében fekvő kikötőváros, Kirkenes között.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Az 500 km hosszú vonal az első vasúti összeköttetés lenne az EU és a sarkköri övezet között. (Norvégia nem tagja az Uniónak). A vonal költségeit 3.6 Mrd. euróra becsülik és 10 éves munkával 2030-ra készülhet el. Párhuzamosan tervezik a Tallint, az észt fővárost Helsinkivel összekötő alagutat, így a Baltikum is rácsatlakozhatna az új vasúti összeköttetésre.

Jégtörő se kell már az Északnyugati-átjáróhoz
Először kelt át teherhajó az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül. Az Északi-sark olvadó jégmezői számos új tengeri útvonalat nyitottak meg a kereskedelmi hajózás előtt a térségben az elmúlt években.

A projektet az is indokolja, hogy a klímaváltozás következtében a Jeges-tenger mind hajózhatóbbá válik. Egy óriás orosz gázszállító tavaly 19 nap alatt tette meg az Oroszország északnyugati szeglete és Dél-Korea közötti 11.000 km-es utat úgy, hogy nem volt szüksége jégtörő hajóra.

A szokásos útvonal, a Szuezi csatornán át, éppen kétszer olyan hosszú, 22.000 km. A csatornán évente 18.000 hajó halad át, az északi útvonalon még sokkal kevesebb. A fő ok a hiányzó infrastruktúra, az orosz partokon nincs megfelelő kereső és mentőszolgálat. Az új vasútvonal lökést adhat az északi hajózási út további kiépítéséhez.

(Forrás: Deutsche Wirtschaftsnachrichten)