Míg a vásárlók 58 százaléka a mostani, számos kihívást jelentő év miatt szűkebb keretből vásárol, a válaszadók fele (51 százalék) azt állítja, hogy személyesebbé teszi az ajándékokat, és 45 százalék több időt tölt annak elkészítésével vagy kiválasztásával. A magyarok 71 százaléka vásárol idén kisebb keretből, és a megkérdezettek közel fele (42 százalék) olyan jótékonysági ügyet támogat az ajándék választásakor, amivel vissza is tud adni a közösségének – derült ki a Mastercard kutatásából.
Az európaiak fele (48 százalék) vásárolt olyan ajándékot, amelyekkel valamilyen formában segíti közvetlen környezetét: közel minden ötödik (18 százalék) európai és a magyarok 15 százaléka jótékonysági szervezeteket támogató tárgyakat vásárolt, az európaiak 17 a magyarok 15 százaléka vásárolt állatok befogadásával kapcsolatos ajándékot, 14 százalék pedig valakinek a nevében tett felajánlást jótékonysági szervezet javára. Az európaiak 19 százaléka vásárolt jótékonysági karácsonyi képeslapot. Itthon ez utóbbi kevésbé népszerű ajándék, minden tizedik magyar kosarába került csak belőle.
A kutatás arra is rámutat, hogy az emberek idén azt is jobban átgondolják, hogy hol vásárolnak. Minden második (50 százalék) vásárló tudatosan támogatta saját közösségét a karácsonyi vásárlás során. 59 százalékuk helyben vásárol a közösség támogatása céljából: 44 százalékuk helyi kisvállalkozások ajánddékkártyáival lepi majd meg szeretteit, 61 százalék az ételeket és italokat a helyi boltokban veszi meg. A magyarok számára az európai átlagnál is fontosabb a helyi üzletek támogatása: 78 százalék idén jobban átgondolja, hol vásárol, 61 százalék tudatosan ad vissza saját közösségének a karácsonyi vásárlás során, és 60 százalék helyi kisvállalkozásoktól, üzletekből vásárol ajándékokat.
Az európai adatokat tekintve a személyes ajándékok listáját 2020-ban a házi készítésű ajándékcsomagok (38 százalék), a wellness-ajándékok (37 százalék) és a keretezett fényképek (35 százalék) vezetik, ezt követik a közösen megélt, élmény alapú ajándékok (32 százalék) és a személyre szabott díszek (26 százalék). A magyarok esetében szintén a saját készítésű ajándékcsomagok a legnépszerűbbek (45 százalék), a második helyre a keretezett fényképek és fotókönyvek (43 százalék), a harmadik helyre pedig az élményalapú ajándékok kerültek (35 százalék).
A legkedveltebb személyes ajándékok Európában
- Házi készítésű ajándékcsomag (38 százalék)
- Wellness ajándékok (37 százalék)
- Keretes fényképek vagy fotókönyvek (35 százalék)
- Élményalapú ajándék közös időtöltéshez (32 százalék)
- Személyre szabott díszek (26 százalék)
- Egyforma ruhadarabok (23 százalék)
- Kézzel készített gyertyák (16 százalék)
- Illusztráció vagy rajz (15 százalék)
- Saját vers vagy történet (12 százalék)
- Saját készítésű társasjáték (11 százalék)
- Házi készítésű ajándékcsomag (45 százalék)
- Keretes fényképek vagy fotókönyvek (43 százalék)
- Élményalapú ajándék közös időtöltéshez (35 százalék)
- Személyre szabott díszek (32 százalék)
- Egyforma ruhadarabok (22 százalék)
- Wellness ajándékok (21 százalék)
- Illusztráció vagy rajz (18 százalék)
- Kézzel készített gyertyák (14 százalék)
- Saját vers vagy történet (10 százalék)
- Saját készítésű társasjátékok (6 százalék)