Több parkolási díjat fizessenek a terepjárók után

A lakosság nagy többsége támogatja, hogy magasabb parkolási díjat fizessenek a nagyméretű személygépkocsik után – Párizsban. A mai napon közzétett közvéleménykutatási eredmény megerősíti a Levegő Munkacsoport évek óta hangoztatott követelését, hogy ilyen szabályozást vezessenek be Budapesten is.

A párizsiak 61 százaléka támogatja, hogy emeljék a nehéz, nagyméretű személygépkocsik (SUV-ok) parkolási díját a súlyalapú parkolási díj bevezetését, és ez az arány 70 százalékos, ha a bevételt a közlekedés javítására fordítják vissza és a helyi lakosok mentességet kapnak. Ez az eredménye annak a közvéleménykutatásnak, amelyet az OpinionWay készített a Tiszta Városok Kampány nevű nemzetközi civil összefogás megbízásából.

Több levegő kellene a szó átvitt és valódi értelmében is (Fotó: Szegő Judit)
Több levegő kellene a szó átvitt és valódi értelmében is (Fotó: Szegő Judit)

A felmérés szerint a párizsiak 56 százalékának rossz a véleménye a SUV-okról. Elsősorban a  túlzott területfoglalásukat kifogásolják (76 százalék), de elégedetlenek a levegőszennyezésben való szerepükkel (61 százalék), a magas szén-dioxid-kibocsátásukkal (58 százalék) és a balesetveszélyességükkel (34 százalék) is.

A tét nagy, mivel a SUV-ok akár 20 százalékkal több üzemanyagot is fogyasztanak, mint a hagyományos járművek, ütközés esetén átlagosan 30 százalékkal növelik a gyalogosok és kerékpárosok halálozásának kockázatát, továbbá nagyobb súlyuk miatt sokkal több egészségkárosító mikroszemcse kerül a levegőbe még a gumijuk kopása következtében is.

A párizsiak általában is támogatják a gépjárművek, különösen a nehezebb autók használatát szabályozó intézkedéseket, 59 százalékuk egyetért azzal, hogy korlátozni kell általában az autók számát a városban.

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta: „A párizsi közvélemény-kutatás eredménye még inkább ösztönözhetné Budapest vezetőit, hogy külön parkolási díjat vessenek ki a nehéz személygépkocsikra. Ezzel követhetnék olyan városok példáját, mint Lyon, Freiburg és Tübingen, ahol már bevezették ezt az intézkedést. A SUV-ok magasabb parkolási díja társadalmilag is igazságosabb lenne, hiszen aki többet foglal el a közterületből, jobban szennyezi a levegőt, balesetveszélyesebb, annak többet is kellene fizetnie. Egy SUV használata nem alapvető szükséglet, ráadásul nem a szegények vásárolják, így nem szabad támogatni a parkolásukat sem."

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo