Temethetjük a globalizációt?

Az üzemanyagok árának drasztikus emelkedése, a szállítás drágulása miatt veszíthet lendületéből a globalizációs folyamat, amely az elmúlt negyed évszázadban meghatározta a világgazdaság fejlődésének az irányát. A The New York Times vasárnapi számában megjelent elemzés rámutat: ha a kőolaj ára a jelenlegi szinten marad, akkor gyökeres változások, jelentős hangsúlyeltolódások következhetnek be a termelésben az egyes ágazatokat, illetve országokat tekintve.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az olcsó kőolaj időszaka nem fog egyhamar visszatérni (bár többen már egy komolyabb áresést sem tartanak elképzelhetetlennek), s ez felboríthatja az eddigi világrendet, amikor a globális cégek az olcsó bérek reményében éltek a külföldi terjeszkedés lehetőségével.

A szállítás megdrágulása mellett azonban lassíthatják a globalizációt egyéb folyamatok is: a globális felmelegedés, a széndioxid-kibocsátás növekedése miatti aggodalom, a fejlett ipari államokban növekvő munkanélküliség, az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos problémák, a világkereskedelem további liberalizálása ellen ható tényezők mind arra utalnak, hogy a politikai és környezeti megfontolások miatt a globalizáció sokkal komplexebb kérdés annál, hogy hol olcsóbb a gyártás.

Mindamellett az üzemanyag drágulása miatt még nem fognak megfordulni a globalizációs folyamatok az elemzők szerint, az azonban mindenképpen várható, hogy a vállalatok közelebb viszik majd a beszállítókhoz, illetve a fogyasztóikhoz a termelést a szállítási költségek mérséklése végett.

Felmérések szerint egy átlagos, 12 méter hosszúságú konténer hajóval történő elszállítása például Shanghajból az Egyesült Államokba jelenleg 8 ezer dollárba kerül, míg az évtized elején még csak 3 ezerbe került. Ráadásul a nagy konténerszállító hajók az utóbbi időben üzemanyag takarékosságból átlagosan 20 százalékkal kisebb sebességgel haladnak, ami megnöveli a szállítási időt, így közvetve a költségeket is.

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo