Temethetjük a globalizációt?

Az üzemanyagok árának drasztikus emelkedése, a szállítás drágulása miatt veszíthet lendületéből a globalizációs folyamat, amely az elmúlt negyed évszázadban meghatározta a világgazdaság fejlődésének az irányát. A The New York Times vasárnapi számában megjelent elemzés rámutat: ha a kőolaj ára a jelenlegi szinten marad, akkor gyökeres változások, jelentős hangsúlyeltolódások következhetnek be a termelésben az egyes ágazatokat, illetve országokat tekintve.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az olcsó kőolaj időszaka nem fog egyhamar visszatérni (bár többen már egy komolyabb áresést sem tartanak elképzelhetetlennek), s ez felboríthatja az eddigi világrendet, amikor a globális cégek az olcsó bérek reményében éltek a külföldi terjeszkedés lehetőségével.

A szállítás megdrágulása mellett azonban lassíthatják a globalizációt egyéb folyamatok is: a globális felmelegedés, a széndioxid-kibocsátás növekedése miatti aggodalom, a fejlett ipari államokban növekvő munkanélküliség, az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos problémák, a világkereskedelem további liberalizálása ellen ható tényezők mind arra utalnak, hogy a politikai és környezeti megfontolások miatt a globalizáció sokkal komplexebb kérdés annál, hogy hol olcsóbb a gyártás.

Mindamellett az üzemanyag drágulása miatt még nem fognak megfordulni a globalizációs folyamatok az elemzők szerint, az azonban mindenképpen várható, hogy a vállalatok közelebb viszik majd a beszállítókhoz, illetve a fogyasztóikhoz a termelést a szállítási költségek mérséklése végett.

Felmérések szerint egy átlagos, 12 méter hosszúságú konténer hajóval történő elszállítása például Shanghajból az Egyesült Államokba jelenleg 8 ezer dollárba kerül, míg az évtized elején még csak 3 ezerbe került. Ráadásul a nagy konténerszállító hajók az utóbbi időben üzemanyag takarékosságból átlagosan 20 százalékkal kisebb sebességgel haladnak, ami megnöveli a szállítási időt, így közvetve a költségeket is.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo