Temethetjük a globalizációt?

Az üzemanyagok árának drasztikus emelkedése, a szállítás drágulása miatt veszíthet lendületéből a globalizációs folyamat, amely az elmúlt negyed évszázadban meghatározta a világgazdaság fejlődésének az irányát. A The New York Times vasárnapi számában megjelent elemzés rámutat: ha a kőolaj ára a jelenlegi szinten marad, akkor gyökeres változások, jelentős hangsúlyeltolódások következhetnek be a termelésben az egyes ágazatokat, illetve országokat tekintve.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az olcsó kőolaj időszaka nem fog egyhamar visszatérni (bár többen már egy komolyabb áresést sem tartanak elképzelhetetlennek), s ez felboríthatja az eddigi világrendet, amikor a globális cégek az olcsó bérek reményében éltek a külföldi terjeszkedés lehetőségével.

A szállítás megdrágulása mellett azonban lassíthatják a globalizációt egyéb folyamatok is: a globális felmelegedés, a széndioxid-kibocsátás növekedése miatti aggodalom, a fejlett ipari államokban növekvő munkanélküliség, az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos problémák, a világkereskedelem további liberalizálása ellen ható tényezők mind arra utalnak, hogy a politikai és környezeti megfontolások miatt a globalizáció sokkal komplexebb kérdés annál, hogy hol olcsóbb a gyártás.

Mindamellett az üzemanyag drágulása miatt még nem fognak megfordulni a globalizációs folyamatok az elemzők szerint, az azonban mindenképpen várható, hogy a vállalatok közelebb viszik majd a beszállítókhoz, illetve a fogyasztóikhoz a termelést a szállítási költségek mérséklése végett.

Felmérések szerint egy átlagos, 12 méter hosszúságú konténer hajóval történő elszállítása például Shanghajból az Egyesült Államokba jelenleg 8 ezer dollárba kerül, míg az évtized elején még csak 3 ezerbe került. Ráadásul a nagy konténerszállító hajók az utóbbi időben üzemanyag takarékosságból átlagosan 20 százalékkal kisebb sebességgel haladnak, ami megnöveli a szállítási időt, így közvetve a költségeket is.

Véleményvezér

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.
Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo