A GKI-nak az EU támogatásával készített felmérése szerint a GKI konjunktúraindex értéke az előző havi 0,2 pontról decemberben mínusz 1,8 pontra süllyedt. Az üzleti bizalmi index értéke 4,4 pontra mérséklődött decemberben a novemberi 9,1 pontról, a fogyasztói bizalmi index a novemberben mért mínusz 25,1 pontról mínusz 19,4 pontra javult - írja az MTI.
Az üzleti szférán belül decemberben minden ágazat pesszimistább lett, különösen a kereskedelem.
Az ipari bizalmi index csökkenését a termelési várakozások gyengülése és a készletek növekedése okozta, a rendelésállományok - ezen belül az exportrendeléseké is - megítélése javult. Az építőipari bizalmi index decemberben négyhavi mélypontjára került, de sokkal kedvezőbb kilátásokat jelez, mint a járvány korábbi hullámai során.
A kereskedelmi bizalmi index három hónapos emelkedést követően decemberben áprilisi értéke alá esett. Az eladási pozíció és a rendelések megítélése jelentősen, a készleteké közepes mértékben romlott.
A szolgáltatói bizalmi index csökkenését az általános üzletmenet megítélésének és a forgalmi várakozásoknak a romlása okozta.
Az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága második hónapja enyhén csökken, de minden ágazatban több a létszám növelésére, mint csökkentésére számító cég. Decemberben az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban viszont ennél erőteljesebben mérséklődött a létszámbővítési ambíció. Ugyanakkor a lakosság munkanélküliségtől való félelme a novemberi jelentős romlás után javult - közölte a GKI.
A cégek áremelési törekvése az ipar kivételével tovább erősödött.
A fogyasztók inflációs várakozása viszont több hónapos erősödés után gyengült. A magyar gazdaság jövőbeni helyzetét a vállalatok minden ágazatban lényegesen rosszabbnak látták, mint novemberben, s hosszú idő után több a romlásra, mint a javulásra számító cég. A lakosság viszont novemberi erős pesszimizmusa után decemberben e tekintetben is kissé derűlátóbb lett.
A GKI fogyasztói bizalmi index a novemberi jelentős csökkenés után decemberben kisebb mértékben, de emelkedett.
A lakosság saját pénzügyi helyzetét, megtakarítási lehetőségét és a nagyértékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is javulónak érzékelte.
(MTI)