Pesszimistább Magyarország

Továbbra is meglehetősen a borúsan látják a jövőt a magyar vállalkozások: a tavalyi év nagy vesztese, az építőipar kivételével a gazdaság szereplői pesszimistábbak lettek márciusban. A lakosság jobban tart az inflációtól és a munkanélküliségtől, bár optimistább, mint egy évvel ezelőtt. - ez derül ki a GKI legfrisebb jelentéséből.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Márciusban kissé, mínusz 17,3 százalékról mínusz 19,5 százalékra csökkent a GKI konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke - áll a GKI Gazdaságkutató Zrt-nek az Európai Unió támogatásával készített felmérésében.

Az összeállítás szerint az üzleti szférán belül a korábban viszonylag optimista ipar és szolgáltató szektor várakozásai kissé romlottak, a pesszimistább építőipar és kereskedelem várakozásai viszont javultak. Az ipari bizalmi index márciusi csökkenésének fő oka a termelési kilátások romlása volt. Kedvezőtlen irányba változott a rendelésállomány megítélése is, de az exportrendeléseké stagnált. A saját termelésű készletállományokat a februárinál kisebbnek látták a válaszadók. (Pedig a kutatók szerint 2008 jobb lesz, mint 2007. volt.)

Szomorú szektorok

Az építőipari felmérés az előző hónaphoz képest javuló termelési helyzetre utal. A rendelésállomány megítélése ugyan romlott, de a foglalkoztatási szándék valamelyest élénkült. Végeredményben az építőipari bizalmi index értéke február után márciusban is nőtt kissé. (És azt a felmérés idején még nem is tudhatták, hogy Bajnai miniszter szerint 1500 milliárdos megrendelés vár rájuk a következő másfél évben...)

kereskedelmi bizalmi index értéke 2008 januárjában jelentősen esett, majd február óta emelkedik. Márciusban az eladási pozíció megítélése és a rendelések várható alakulása javulást jelzett, de a készletek átlagos szintje nőtt.

A szolgáltató szféra bizalmi indexe márciusban csökkent. Az elmúlt három hónapban tapasztalható üzletmenet megítélése lényegében nem változott, a foglalkoztatott létszámra és a forgalomra vonatkozó szolgáltatói várakozások viszont romlottak az előző hónaphoz képest.

Az áremelési szándék az iparban, a kereskedelemben és a szolgáltatók körében is mérséklődött, az építőiparban viszont februárhoz képest erősödött, és az egy évvel ezelőttihez hasonló szintű lett. Erősödtek a fogyasztók inflációs várakozásai is. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban és a kereskedelemben nem változott, az építőiparban javult, a szolgáltató szektorban és különösen a fogyasztók körében viszont romlott. (Három százalékos inflációra csak 2009-ben lesz esély.)

Nem tesznek félre

A GKI fogyasztói bizalmi indexe 2008 első két hónapjában lényegében stagnált, márciusban azonban érzékelhetően visszaesett. A lakosság saját pénzügyi helyzetére vonatkozó várakozásai romlottak, de kedvezőbbek az egy évvel ezelőttinél. Az emberek rövid távú megtakarítási képessége az előző hónaphoz és az egy évvel korábbihoz képest is gyengült. (Csak minden harmadik magyar tud megtakarítani...) Februárhoz képest kedvezőtlen irányba változtak a munkanélküliséggel kapcsolatos várakozások is.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo