Az új változat vetítése óta, mint ahogy a tavalyi szemle óta is, azon jár az eszem, hogy mitől szép az a pár nap, amiről szól a film? Félreértés ne essék: ép ésszel nézve ezek a napok bárminek mondhatók, csak szépnek nem. Hiába süt a nap, hiába dúl a nyár. Háttér, ellenfény csupán az eseményekhez. Vagy lehet, hogy mégis szépek ezek a napok? Valahol mélyen, elemi szinten, ott, ahol a figurák léteznek, még akár az is lehet. Minden viszonyítás kérdése csupán.
Börtönből szabadulni a rabnak szép napokat hoz. Gyermeknevelésbe fogni szép napokat hoz. Ám mi van akkor, ha a szabadság csak országhatárig ér, mert az útlevélhez még három másik papír is kell börtönviselteknél. Mi van akkor, ha a baba pénzért kerül, a béranya pedig úgy ad rajta túl, mintha csak egy viseltes ruhát vetne le? Mi lehet akkor, ha a világra jövő emberke egy patyolat közepén születik titokban? Szép napok. Ösztönfilm. Ösztönökről szól. Menekülésről, egymásra találásról, de menthetetlenül csak zsigeri szinten.
Börtönből szabadulva a fiú útlevélkérelmét beadja, és nővéréhez utazik bevárni a passzust. Odaérve testvére munkahelyére (mosókonyha, ui. patyolat) kilesi, ahogy a lány világra hoz egy gyermeket. Akit a fiú nővére vesz át, sajátjaként. A fiú autóbontóban kezd el dolgozni. Lassan kiderül, hogy a lány sorsa összeszövődött az őt körülvevő emberekével. A gyerek, akit világra hoz, a fiú régi barátjától van. Ő is a bontóban dolgozik. A bontós (nem szabad finomítani még itt se) dugja a lányt, perverzióit élheti ki rajta kedvére kényére. A lánynak így van lakása. Érzelmi-ösztön sokszög. Egy vetület, ami még úgy ahogy tiszta, az a fiú és nővére kapcsolata, de ezt is szükségszerűen torzítják el karnális, vagy elemi vágyaik: a fiúé, hogy önmagát megtalálja, nővéréé, hogy anya lehessen.
Mélyebb érzelmekre ebben a történetben senki sem képes. A fiú hiába szeret bele a lányba, erőszakba fullad az, ahogy képtelen érzéseit feldolgozni. Dühöng a történetbeli ifjúság, de messze nem intellektuálisan. Természetükből a körülmények ezt hozzák ki leginkább. Pedig nem különösebben néznek ki nehéznek körülményeik. Kinek-kinek meg van a maga melója, kérója, létezése. Csak érzés nem marad senkiben. Végtelenné válik végül az ördögi kör, amibe a fiút sodorja a sors. Egy ilyen helyzetből amúgy sem nyerhető szabadulás. Legfeljebb megváltás útján, ám azt csak halál hozna.
Nyomasztó ez a film, de szabadulni nem nagyon lehet tőle, ha egyszer megnézi az ember. S ha másért nem (dehogynem!), ezért önmagában is jó. (SPI, március 6.)
Ösztönök viharában (filmajánló)
Hosszú hetekkel a bemutató előtt volt szerencsém látni Mundruczó Kornél filmjét. Persze, vághatja rá a tájékozott olvasó, már a tavalyi filmszemlén bemutatták. Igaz. Ám azóta egy francia forgalmazó látott annyi fantáziát az alkotásban, hogy lehetőséget adjon a rendezőnek munkája átgondolására, újra montírozására.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.