„Minden külföldi utazásnál kulcsfontosságú az utasbiztosítás, mert az utazás teljes költségéhez képest, valamint egy esetleges balesetből adódó egészségügyi ellátáshoz képest marginális összeget jelent a biztosítási díj. A repülős utazásoknál pedig a megfelelő utasbiztosítások a járatkésésekre- és törlésekre is védelmet nyújtanak. Márpedig ilyenekre szinte nap mint nap van példa a repülőtereken” - fogalmazott Besnyő Márton.
Mi történik, ha késik a gép?
Ha valaki nem önszántából, hanem például járatkésés miatt nem tud időben el- vagy haza indulni, akkor bizonyos esetekben számolhat kártérítéssel. Az uniós szabályok szerint akkor lehetnek jogosultak az utasok kártérítésre, ha több mint 3 óra késéssel érkeznek meg az úti célhoz. A megtett távolság függvényében a kártérítés összege 250-600 euró - az aktuális árfolyamtól függően 98 ezer és 236 ezer forint közötti összeg - lehet. A késett járatok utasainak járó kártalanítási összeg a késés időtartamától és az utazás hosszától függ.
A két órát meghaladó járatkésés esetén a légitársaságnak úgynevezett ellátási kötelezettsége áll fenn, amely kiterjed például frissítők és étel biztosítására, vagy akár a szállodai elhelyezésre is. A légitársaság csak akkor nem köteles kártérítést fizetni, ha igazoltan rendkívüli körülmények okozták a késést. Ugyanakkor nem mentesül a légitársaság a kártalanítás alól, ha a késést például a repülőgép műszaki hibája, vagy a légitársaság munkavállalóinak a sztrájkja okozta.