A kereskedelmi márkás termékek tavalyi 13 százalékos részaránya még csak 252 milliárd forintot jelentett, a GfK most közölt adatai szerint. A boltláncok saját márkás cikkei közül a vevők a legtöbbet papír zsebkendőből, pörkölt kávékeverékből és tejszínhabból vásárolják. Mindhárom termék az átlagot jóval meghaladóan, 40 százalék körüli arányban részesedik saját kategóriájának forgalmából.
A kereskedelmi márkák top 50-es, forgalom szerinti kategória-listájának végén a mustár, tisztasági betét és öblítő található, de azoknál is 13 százalék körül mozog a kereskedelmi márkák aránya.
A láncok közül a kereskedelmi márkás termékek értékesítésének rangsorát a Profi (az összes forgalomból 34 százalék), drogerie markt (33) és Spar (26) vezeti a múlt évben. Legkisebb az arány, mindössze 3 százalék az Auchanban.
A lista érdekessége, hogy a Profi diszkontokat jövőre átprofilírozzák szupermarketté, így az illatszer lánc aspirálhat az első helyre. Hacsak a Spar mutatójának nem ad rendkívüli dinamikát a Kaiser’s lánc átvétele.
A bolttípusok közül a diszkontban a legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a forgalomból, 19 százalékkal. Utána a hipermarket, majd a lánchoz tartozó kis bolt következik.
A piaci versenyben a kereskedelmi márka terjeszkedése első sorban annak köszönhető, hogy növelni tudja a fogyasztást, és többletvásárlásra ösztönöz.
Egy év alatt minden magyar felnőtt vásárol legalább egyszer kereskedelmi márkát, - viszonylag ritkán. De egyszerre nagyobb összegért, alkalmanként 405 forintért a múlt évben, tehát általában tehát nagy bevásárlásnál.
Országosan a kereskedelmi márkás termékek vásárlói között az átlagot meghaladják az észak-nyugati megyékben élők, a nagyobb városok lakói és a 40-50 éves háziasszonyok.
(A kereskedelmi márkás termékeket a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege elemzi, a háztartás panel adatai alapján. A panelt a 3,8 millió magyar háztartás fontos szempontokból reprezentáló 2000 háztartás alkotja. Mindegyikben naplót vezetnek arról, hogy miből, mennyit, milyen áron, mikor, milyen körülmények között vásároltak. )