A HelloPay országos, reprezentatív kutatása szerint a felnőtt lakosság körében megoszlanak a vélemények, hogy milyen szituációban, kinek és mennyit illik fizetni egy szolgáltatásért – különösen, ami a vendéglátóipart illeti. A megkérdezettek negyede mindig, 13 százalékuk viszont sosem ad borravalót, és a fiatalabb generációk is egyre öntudatosabbak a kiszolgálás díjazását illetően.
A 18-65 éves magyar internetezők 75 százaléka jár el valamilyen gyakorisággal különböző vendéglátóhelyekre, melyek között az éttermek (49 százalék) és a cukrászdák, kávézók (44 százalék) a legnépszerűbbek – derült ki a HelloPay kutatásából. Koncertre minden negyedik, fesztiválra minden ötödik, zenés szórakozóhelyre és sportrendezvényre körülbelül minden tizedik válaszadó megy el valamilyen gyakorisággal. Az ilyen típusú kikapcsolódás leginkább a legfiatalabb felnőtt csoportra, a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre és a központi régióban élőkre jellemző.
Kötelező bérpótlék vagy nagylelkű gesztus?
Ami a borravalót illeti, a lakosság elképzelései és szokásai igencsak megoszlanak arról, hogy mikor és mennyit érdemes otthagyni a személyzetnek. Minden negyedik megkérdezett mindig és szívesen ad borravalót bárhol, ha elégedett a szolgáltatással. Minden ötödik válaszadót a szokás vezérli (20 százalék), közel minden harmadik (30 százalék) ugyan szokásalapon dönt, de csak akkor ad, ha elégedett a szolgáltatással. A megkérdezettek 13 százaléka egyáltalán nem ad jattot, egytizedük pedig az aktuális hangulata alapján dönt. A kiszolgálásért járó extra pénzt elsősorban az éttermi felszolgálóknak tartogatják a felmérésben résztvevők, de a futárok munkáját is egyre többen méltányolják ilyen módon.