Mit keresnek a vevők, akik borvidéken akarnak ingatlant venni?

Hiába tartják a borvidékeket a magyar táj ékszereinek, az ingatlanpiacon nem mutatnak ennek megfelelő vonzerőt – tűnik ki az OTP Ingatlanpont régióvezetőinek tapasztalataiból. A borászkodás lehetősége kevéssé csábítja a vevőket, aki mégis itt érdeklődik, az leginkább nyugalmas lakó- vagy üdülőhelyet keres.  A leendő vevőknek pedig fontosabb a helyi szőlőfajtáknál, hogy milyenek az egyéb munkalehetőségek, illetve milyen otthonteremtési támogatásokra számíthatnak.

Bár az időjárás idén nem könnyítette meg a szőlősgazdák dolgát, az elmúlt hetekben számos szüretből tudósítottak a termés kiváló minőségéről. Ígérik, jók lesznek az idei borok is, ám ez a lelkesültség egyáltalán nem látszik meg a borvidékek ingatlanforgalmán.

Az ugyanis teljesen belesimul a hazai lakáspiacba: ahogyan bekövetkezett az általános lassulás, úgy csökkent a vevők érdeklődése a borvidékeken is. Ezt ugyanúgy tapasztalta az OTP Ingatlanpont három érintett – az északkelet-magyarországi, a dél-dunántúli és a dél-alföldi – régiójának vezetője.

Szőlő van, fix turizmus nincs (Fotó: Depositphotos)
Szőlő van, fix turizmus nincs (Fotó: Depositphotos)

A bor ugyan vonzza az embereket, de magában nem teremt stabil turizmust. Farsang Sándor, az OTP Ingatlanpont északkelet-magyarországi régióvezetőjének tapasztalata szerint a híres Tokaji borvidéken is leginkább az egy-két napos rendezvényeknek nő a forgalma. A Pécsi, Szekszárdi borvidékeken – ahogy Markó Ildikó, az OTP Ingatlanpont dél-dunántúli régióvezetője látja –, bár folyamatosan fejlesztenek a már neves borászok, mégis csak egy-egy városi-városkörnyéki rendezvénynél tapasztalható a turisták nagyobb érdeklődése.

A Hajós-Bajai, Csongrádi és Kunsági borvidékeken Piros Szilvia, az OTP Ingatlanpont dél-alföldi régióvezetője viszont lát olyan településeket is, amelyeken egy-egy rendezvénytől függetlenül is jelentős az idegenforgalom. Példaként hozza ezekre Csongrádot, Baját, Soltvadkertet, ahol a természeti adottságok – mint például a víz közelsége – adják a turizmus stabil alapját, és ahhoz tud jól kapcsolódni a borászat.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo