"A hitel nem ajándék!" című pénzügyi fogyasztóvédelmi tematikus oldal cikkeinek, kisfilmjeinek, tanácsadó programjainak célja, hogy ne fölösleges adósságot vigyük a fenyőfa alá.
Az idei második negyedévben a bankkártyás vásárlások majdnem 30 százalékát, 1,23 ezer milliárd forintot online, különböző webshopokban költött el a lakosság. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a kártyás visszaélések száma, ami a karácsony előtt erősödő forgalomban tovább emelkedhet. A kiberbűnözők ebben az időszakban is a figyelmetlenségünkre, befolyásolhatóságunkra, át nem gondolt döntéseinkre számítanak.
A leggyakrabban előforduló csalási módszerek közé tartoznak az online csomagküldési szolgáltatókhoz, online piacterekhez, webáruházakhoz kapcsolódó átverések. A karácsony közeledtével egyre több adatszerző e-mailt és sms-t küldhetnek majd a csalók. Ha ismeretlen a szolgáltató vagy a levél feladója, bizalmas banki adatainkat kérik el vagy internetes program telepítését kezdeményezik, akkor érdemes azonnal törölni az adathalász levelet. Ha valóban küldeményt várunk, hívjuk fel közvetlenül a csomagküldőt az általunk már ismert, hivatalos telefonszámukon, és ott érdeklődjünk a részletekről.
Év végén emellett hagyományosan megugrik a rövid futamidejű, kis összegű fogyasztási hitelek igénylése és összege is. A hitelszerződés aláírása előtt célszerű tájékozódni az adott fogyasztási hiteltípus teljes hiteldíjáról (THM), törlesztőrészletének mértékéről és a törlesztés módjáról, futamidejéről, a teljes visszafizetendő összeg nagyságáról, az előtörlesztés, szerződésmódosítás módjáról, és az esetleges késedelem, nem fizetés következményeiről is - javasolja az MNB.