Milliárdos könnyítés a fuvarozóknak

A kormány és a fuvarozói érdekképviseletek aláírták azt a megállapodást, amely a közlekedési szolgáltatók megromlott versenyhelyzetének javítását, illetve az ágazat működőképességének fenntarthatóságát célozza - jelentette be Gyurcsány Ferenc kormányfő. Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke az MTI-nek nyilatkozva példaértékűnek nevezte a megállapodást, amely nemcsak a kialakult válsághelyzet kezelésére jött létre, de a fuvarozók versenyképességének javítását is célozza.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner - közölte a miniszterelnök. Elmondása szerint a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ebben az esetben a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit. Az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív döntés technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit és kevesebb bürokráciát igényelne.

Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta, hogy a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett, kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik, illetve a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha az összeget C és D kategóriás járművezetői képzésre fordítja.

Az üzemanyag árának növekedése kapcsán a miniszterelnök hangsúlyozta: az ár alakulására a kormánynak nincs ráhatása és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre.

Ésszerűbb forgalomkorlátozás

A derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség. Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az 5 ezer köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral szerelt gépkocsikra.

A megállapodás érinti a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását is: a kormány vállalta, hogy rugalmasabbá teszi a fennálló rendszert. Ennek fontos része, hogy a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak telephelyükre. A bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik a megállapodásban, egy igazságosabb rendszer kialakításáért. A bírságnak a vétkest kell sújtania, a visszatartó erő megőrzése mellett nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait. (Hét szervezet és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is felemelte a hangját egy decemberi fővárosi rendelettel szemben, amely véleményük szerint igazságtalanul megnöveli a vállalkozások terheit.)

Amiről később döntenek...

A kormány vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztet majd a fuvarozói érdekképviseletekkel és, hogy kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot.

A szakértői tárgyalások folytatódnak a megrendelői oldal számára kötelező 30 napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése ügyében, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében.

Továbbra is párbeszédet folytatnak a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében. (Fuvarozók figyelem! Új jogszabály jön!)

"A munka csak most kezdődik"

Gyurcsány Ferenc szerint a felek továbbra is azon dolgoznak, hogy a szakmában megmaradjon a nyugalom és a fejlődés lehetősége, míg Wáberer György reményét fejezte ki, hogy az Európai Unió enged Magyarország derogációs kérelmének a jelenleg 85 forintos üzemanyag jövedéki adójának 9,2 forintos csökkentésére vonatozóan.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára az MTI-nek azt mondta: a megállapodás megkötését nagyban segítette a kormány konstruktív hozzáállása. Hozzátette, hogy a munka csak most kezdődik, hiszen ki kell dolgozni azokat a - fuvarozók versenyképességét érintő - javaslatokat is, amelyek törvénymódosítást igényelnek és várhatóan 2009-ben lépnek hatályba. (A tranzit- és célforgalom mérséklése miatt megemelték a fővárosba behajtó kamionok fizetendő díját.)

A kifogások már megérkeztek

Elhibázott, igazságtalan, a társadalom többi tagjával szemben diszkriminatív döntést hozott a kormány - áll a Levegő Munkacsoport szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. A sajtóanyag állítja, hogy a közúti fuvarozás az egyik legsúlyosabban környezetszennyező gazdasági tevékenység és ez az ágazat már eddig is túlzott és egyre növekvő támogatásban részesült.

A közúti fuvarozás az elmúlt években a nemzetgazdasági átlagnál ötször gyorsabban növekedett, így a fuvarozók által sugallt tévhittel ellentétben a közúti teherszállítást a nemzetgazdasági átlagnál kevésbé sújtotta az infláció: az üzemanyagárak például kevésbé emelkedtek, mint az élelmiszerárak - hangoztatják a civilek.

A Levegő Munkacsoport azt tartaná reálisnak, ha a közúti teherfuvarozókkal teljes egészében megfizettetnék az általuk okozott összes kárt, illetve költséget. A szervezet különösen sürgetőnek tartja a nehéz tehergépjárművek kilométer-arányos úthasználati díjának a bevezetését minden útvonalon.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo