Milliárdos könnyítés a fuvarozóknak

A kormány és a fuvarozói érdekképviseletek aláírták azt a megállapodást, amely a közlekedési szolgáltatók megromlott versenyhelyzetének javítását, illetve az ágazat működőképességének fenntarthatóságát célozza - jelentette be Gyurcsány Ferenc kormányfő. Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke az MTI-nek nyilatkozva példaértékűnek nevezte a megállapodást, amely nemcsak a kialakult válsághelyzet kezelésére jött létre, de a fuvarozók versenyképességének javítását is célozza.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány egy 7-8 milliárd forintos tehercsökkentési programban partner - közölte a miniszterelnök. Elmondása szerint a fuvarozók terhei abban az esetben is csökkennek, ha az Európai Unió visszautasítja Magyarország derogációs kérelmét az üzemanyag jövedéki adójának csökkentésére. Ebben az esetben a kormány más módon mérsékli a fuvarozók terheit. Az Európai Unió döntése a fuvarozók tehervállalása szempontjából semleges, de egy esetleges pozitív döntés technikailag egyszerűsítené a kormány teendőit és kevesebb bürokráciát igényelne.

Gyurcsány Ferenc hangsúlyozta, hogy a megállapodás megoldást nyújthat annak a régi problémának a kezelésére, hogy egyre kevesebb ember rendelkezik tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal. Az egyszeri képzéstámogatási program mellett, kiegészítő képzések támogatására is lehetőség nyílik, illetve a fuvarozó vállalkozások a szakképesítési hozzájárulás összegét is visszatarthatják abban az esetben, ha az összeget C és D kategóriás járművezetői képzésre fordítja.

Az üzemanyag árának növekedése kapcsán a miniszterelnök hangsúlyozta: az ár alakulására a kormánynak nincs ráhatása és emellett a növekvő költségeket a fuvarozók sem tudják áthárítani a megrendelőkre.

Ésszerűbb forgalomkorlátozás

A derogációs kérelem elfogadása esetén az úgynevezett álló pótkocsik után befizetett adónak megfelelő összeg, valamint a Magyarországon műszakilag lehetséges, de nem kihasználható tömeg utáni adónak megfelelő összeg visszatérítésére nyílik lehetőség. Amennyiben az EU elutasítja a derogációs kérelmet, úgy az útkímélő tengellyel ellátott járművek után befizetett gépjárműadó egy részének megfelelő összeg visszaigénylésére nyílhat mód, illetve a vagyonszerzési illeték is csökkenne az 5 ezer köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorral szerelt gépkocsikra.

A megállapodás érinti a nehéz tehergépkocsik hétvégi forgalomkorlátozását is: a kormány vállalta, hogy rugalmasabbá teszi a fennálló rendszert. Ennek fontos része, hogy a nemzetközi fuvarokból hazaérkező járművek a korlátozás időtartama alatt is eljuthatnak telephelyükre. A bírságrendelet felülvizsgálatáról is szó esik a megállapodásban, egy igazságosabb rendszer kialakításáért. A bírságnak a vétkest kell sújtania, a visszatartó erő megőrzése mellett nem lehet a vállalkozást ellehetetleníteni, illetve egyértelművé kell tenni a járművisszatartás szabályait. (Hét szervezet és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is felemelte a hangját egy decemberi fővárosi rendelettel szemben, amely véleményük szerint igazságtalanul megnöveli a vállalkozások terheit.)

Amiről később döntenek...

A kormány vállalta, hogy a bevezetendő elektronikus útdíj kérdésében folyamatosan egyeztet majd a fuvarozói érdekképviseletekkel és, hogy kidolgoz egy 2009-től érvényes veszteségenyhítési programot.

A szakértői tárgyalások folytatódnak a megrendelői oldal számára kötelező 30 napos fizetési határidő és az inkasszó intézményének bevezetése ügyében, valamint az egyablakos ügyintézés témakörében.

Továbbra is párbeszédet folytatnak a közlekedési hatósági bírságok mérséklése érdekében, a környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó rendszer bevezetése ügyében, valamint egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetésének kérdésében. (Fuvarozók figyelem! Új jogszabály jön!)

"A munka csak most kezdődik"

Gyurcsány Ferenc szerint a felek továbbra is azon dolgoznak, hogy a szakmában megmaradjon a nyugalom és a fejlődés lehetősége, míg Wáberer György reményét fejezte ki, hogy az Európai Unió enged Magyarország derogációs kérelmének a jelenleg 85 forintos üzemanyag jövedéki adójának 9,2 forintos csökkentésére vonatozóan.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára az MTI-nek azt mondta: a megállapodás megkötését nagyban segítette a kormány konstruktív hozzáállása. Hozzátette, hogy a munka csak most kezdődik, hiszen ki kell dolgozni azokat a - fuvarozók versenyképességét érintő - javaslatokat is, amelyek törvénymódosítást igényelnek és várhatóan 2009-ben lépnek hatályba. (A tranzit- és célforgalom mérséklése miatt megemelték a fővárosba behajtó kamionok fizetendő díját.)

A kifogások már megérkeztek

Elhibázott, igazságtalan, a társadalom többi tagjával szemben diszkriminatív döntést hozott a kormány - áll a Levegő Munkacsoport szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. A sajtóanyag állítja, hogy a közúti fuvarozás az egyik legsúlyosabban környezetszennyező gazdasági tevékenység és ez az ágazat már eddig is túlzott és egyre növekvő támogatásban részesült.

A közúti fuvarozás az elmúlt években a nemzetgazdasági átlagnál ötször gyorsabban növekedett, így a fuvarozók által sugallt tévhittel ellentétben a közúti teherszállítást a nemzetgazdasági átlagnál kevésbé sújtotta az infláció: az üzemanyagárak például kevésbé emelkedtek, mint az élelmiszerárak - hangoztatják a civilek.

A Levegő Munkacsoport azt tartaná reálisnak, ha a közúti teherfuvarozókkal teljes egészében megfizettetnék az általuk okozott összes kárt, illetve költséget. A szervezet különösen sürgetőnek tartja a nehéz tehergépjárművek kilométer-arányos úthasználati díjának a bevezetését minden útvonalon.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo