Mennyire fog idén magára találni az európai légiipar?

A koronavírus-válság előttinek mintegy a fele lesz csak az európai légiforgalom járatszáma az idén az európai légiirányítók szakmai képviselete, az Eurocontrol prognózisa szerint.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tavaly 6,1 millió járatot töröltek Európában, a járatszám a 2019-es 11,1 millióról 55 százalékkal 5 millióra csökkent. Az év utolsó hét napjának az átlaga 62,4 százalékkal kisebb forgalmat mutatott a 2019-esnél. Ebből kiindulva az Eurocontrol prognózisa szerint a 2021-es járatszám a 2019-esnek 51 százaléka, 5,64 millió lehet. Az idei első hónapokban még 50-60 százalékkal kisebb lehet a járatszám a 2019-esnél, az év hátra lévő részében azonban emelkedésnek indul.

Tavaly januárban 0,4 százalékkal, februárban pedig 0,9 százalékkal kevesebb járat közlekedett mint az előző évben, márciusban azonban a járványvédelmi zárlat miatt a visszaesés 86,1 százalékra, áprilisban 92,8 százalékra nőtt, májusban pedig 89,4 százalékos volt. A nyári hónapokban az előző évihez képest 51 százalék körül stabilizálódott a forgalomcsökkenés. A legnagyobb forgalmat augusztusban regisztrálták tavaly, az előző évinél mindössze 49,0 százalékkal kisebbet.

A repülőgépek 2019-es 80-90 százalékos foglaltsági aránya 2020-ban évi átlagban 50-60 százalékra csökkent 2020-ban. A legalacsonyabb, 27 százalékos foglaltsági arány áprilisban alakult ki.

A járatszám és foglaltság tavalyi csökkenése egyúttal azt is jelenti, hogy 1,7 milliárddal kevesebb utas repült, mint 2019-ben. A forgalomcsökkenés a légitársaságoknak, a reptereknek és a kapcsolódó szolgáltatóknak együttesen 56,2 milliárd euró bevételkiesést okozott és 191 ezer munkahely megszűnésével járt. Az Európán belüli járatszám 54 százalékkal, az Európát a világ többi részével összekötő forgalomban 69 százalékkal csökkent tavaly. A diszkont légitársaságok járatainak száma 62 százalékkal, a nemzeti légitársaságoké 59 százalékkal csökkent.

A nagyobb piacok közül Nagy-Britanniában 2020-ban az előző évihez képest 1,3 millióval, 61 százalékkal csökkent a járatszám, Németországban 1,2 millióval, 56 százalékkal, Spanyolországban 1 millióval, 61 százalékkal, Franciaországban 0,9 millióval, 54 százalékkal, Olaszországban pedig 0,8 millióval, 60 százalékkal. Magyarországon 60 százalékkal, napi 79 érkező és induló járattal csökkent a forgalom.

A Lufthansa napi átlagos járatszáma 65 százalékkal csökkent a 2019-es 1470-ről 513-ra 2020-ban. A Ryanair átlagban napi 951 járatot üzemeltetett tavaly, 59 százalékkal kevesebbet az előző évinél. Az Air France/KLM járatszáma 55 százalékkal napi 920-ra csökkent. A British Airways és az Iberia anyavállalata, az IAG napi járatszáma 65 százalékkal 825-re csökkent, A Turkish Airlines 53 százalékkal kevesebb, napi 626 járatot üzemeltetett, az easyJet pedig napi 547 járatot, 67 százalékkal kevesebbet. A WizzAir járatszáma 47 százalékkal napi 312-re csökkent. A legnagyobb járatszámcsökkenést a Norvegian Air Shuttle szenvedte el, 73 százalékosat napi 605 járattal.

A Ryanair megőrizte a legnagyobb járatszámú légitársaság rangját 2020-ban, az easyJet azonban a másodikról a harmadik helyre esett vissza, míg a második helyre a Turkish Airlines tört fel a negyedikről, a Lufthansa pedig a harmadikról a negyedikre csúszott le. A WizzAir tavaly bekerült a legnagyobb tíz légitársaság közé, a kilencedik helyet szerezte meg a járatszámok rangsorában. A kilencedik helyen 2019-ben az Eurowings állt, a WizzAir pedig a 12. volt a rangsorban.

Az európai légitársaságok 2019-es 8048 repülőgépből álló flottájának 51 százaléka, 4118 repülőgép parkolt forgalomból kivonva 2020-ban.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo