Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association - ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2022-es értékesítési adatait, valamint 2022 negyedik negyedévének eredményeit, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik.
„A tavalyi évet két ellentétes tendencia jellemezte. 2021-hez képest az első félévben pozitív tendenciát láttunk; a személyautó abroncsok esetében 7,4 százalékos, a tehergépkocsik és buszabroncsok esetében pedig 10,3 százalékos növekedést jelentettek a gyártók. Az év második fele azonban korántsem volt ennyire pozitív, számos kihívással szembesültünk.” – nyilatkozta Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára.
Összességében a csereként vásárolt fogyasztói gumiabroncsok szegmensében 2022-ben 2 százalékos csökkenést regisztráltak 2021-hez képest, ami az év második felében regisztrált 10,1 százalékos visszaesést is figyelembe véve elfogadható eredmény. A tehergépkocsi- és buszabroncsok piaca stabil maradt (+1 százalék), annak ellenére, hogy a második félévben erőteljes, 8,2 százalékos visszaesésnek lehettünk tanúi. Hasonlóan alakult a motorkerékpár abroncsok szegmense is, amelyek éves eladásai stabilak maradtak (0 százalék), annak ellenére, hogy az utolsó negyedévben 11 százalékos visszaesést jelentettek. A mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítése egész évben a negatív tartományban mozgott, ami konkrétan 22 százalékos éves szintű visszaesést jelent.
McCarthy szerint „kétségtelen, hogy az ukrajnai háború, az ebből levezethető energiaár növekedés, és a megélhetési költségek emelkedése nem volt jó hatással az iparág 2022-es csereabroncs-eladásaira".