Magyar évadok Európában

Hazánk a csatlakozó országok közül elsőként mutatkozott be kulturális évaddal az Európai Unióban. Először 2001-ben Franciaországban, majd tavaly Olaszországban, idén novembertől pedig Nagy-Britanniában. Egy-egy ilyen, több száz millió forintos kormánybefektetés haszna nem pusztán a turizmus alakulásával mérhető: globális világunkban, nemzet- és régióközi kapcsolatokon alapuló közösségben a kultúra több szinten összefonódik a gazdasággal.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

“Magyarországról 1956 óta összesen nem jelent meg annyi cikk Franciaországban, mint a magyar kulturális évad időszakában” – összegzi a hét hónapos rendezvénysorozat eredményét Csernus Sándor, a szervezés külföldi lebonyolításában részt vevő Párizsi Magyar Intézet igazgatója. A francia nyelvű műsorfüzet belső borítóján a Magyar Turizmus Rt. párizsi irodájának reklámja látható: a kép egyik felén ódon városrész folyóparttal, a másikon egy gyógyfürdő antik oszlopcsarnoka. “Nem kis részben a magyar évnek köszönhetően úgy tűnik, Magyarország a franciák számára most a fürdők országa” – folytatja a történelem–francia professzorból lett diplomata.

Megtérülő befektetés

A nemzeti PR-kampány eredménye kézzelfogható: a kulturális tárca közlése szerint 2002-ben a Magyarországra látogató turisták száma 18 százalékkal nőtt, s csak a szeptember és október havi Franciaországból érkező turizmus növekedéséből visszajött az államkasszába az évadra adott 800 millió forint támogatás.

Más kérdés, hogy mit számítsunk be a kiadások közé. Hiszen a nemzetközi gyakorlat szerint a kulturális évadok a viszonzás elvére épülnek, és a költségek nagyobb részét a mindenkori vendéglátó állja. Jelenleg nálunk éppen franciaországi évad zajlik a Francia Intézet rendezésében, magyar részről a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) és egyéb tárcák mellett a meghívó intézmények támogatásával. Ám még így is pozitív a befektetési mérleg, hiszen a két rendezvény méretei mások.

Nagyszabású nemzetközi színre lépésünk előzménye az 1999-es frankfurti könyvvásáron való magyar díszvendégség és a következő évi brüsszeli Europalia eseményei voltak. Az előbbibe szintén 800 millió, az utóbbiba 570 millió forintot fektetett a kormány. Az, hogy a 2001-ben több mint fél éven át tartó nemzeti évad költségei nem haladták meg a könyvvásári részvételét, mindenképp figyelemre méltó.

Az említett viszonossági elv mellett az NKÖM háttérintézményeként működő, az évadok szervezésére alapított Hungarofest Kht. létrehozása is faragott a költségeken, hiszen egy állandó rendezvényszervező csapattal könnyebb berendezkedni a folytonos nemzetközi jelenlétre. Ez a jelenlét pedig kiemelt helyet foglal el a kormány kultúrpolitikájában is: az már biztos, hogy az idei nagy-britanniai év után Oroszország és Hollandia kerül sorra. Mint azt dr.Reményi Krisztina, a Hungarofest programigazgatója elmondta, az iroda a kulturális tárcán kívül a Miniszterelnöki Hivatal Turisztikai Államtitkárságával is összehangolja mindennapi munkáját, de a Külügyminisztérium egyetértése is fontos. Együtt határozzák meg azokat az területeket, amelyek politikailag és kultúrpolitikailag egyaránt fontosak.

Egymást erősítő hatások

“A kultúrpolitikájára köztudottan nagy hangsúlyt fektető Franciaországban a Hungarofestnek megfelelő szervezet, az AFAA 1922 óta létezik, de nem a kulturális, hanem a külügyminisztérium alá tartozik. Olaszországban nincs ilyen szervezet, ezért a szervezőknek ott egyszerre két tárcával, a kulturálissal és a külügyivel kellett együttműködniük” – emlékezik vissza Szabó Győző, a Római Magyar Akadémia igazgatója. Az AFAA egyik igen jelentős feladata egyébként a gazdasági szféra bevonása szponzorként a francia kultúra külföldi terjesztésébe.

A franciák, akik ismerik a nemzeti évadok fogalmát, eddig a nyugat-európai országok mellett csak a volt gyarmatállamokra fordítottak figyelmet. Az EU-bővítés kapcsán viszont az újonnan csatlakozó országok kerülnek előtérbe: hazánk után a cseh kultúra bemutatása kezdődött el, amit a lengyel követ. A kelet- és közép-európai országok pedig megragadják az alkalmat, hogy megszabaduljanak a régióra húzott blokkszemlélettől: a magyar fél mind Olaszországban, mind Nagy-Britanniában önállóan kezdeményezte bemutatkozókampányát.

A szervezés külföldi központjául a magyar kulturális intézetek szolgálnak, amelyeknek – mint azt az új kulturális kormányzat már működése elején bejelentette – a korábbinál is nagyobb szerepet szánnak a diplomáciában. A 1920-as évekbe visszanyúló alapítású intézethálózat mellett a turisztikai kirendeltségek és kereskedelmi szolgálatok is jócskán hallattak magukról az évadok során. A francia események egyik legnagyobb tömeget vonzó rendezvényét, a magyar lovashagyományok köré szerveződő chantille-i kulturális bemutatót például a kultúra, a kereskedelem és turisztika szervei közösen rendezték, “Összességében a rendezvények körülbelül 20 százaléka kifejezetten idegenforgalmi vagy üzleti tartalmú” – tudtuk meg Reményi Krisztinától.

“Egyértelmű, hogy ezek a Magyarországról szóló kulturális bemutatók nagyon jól kiegészíthetők gazdasági rendezvényekkel, és ez fordítva is igaz” – állítja Spányik Péter, az ITD Hungary Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. vezérigazgató-helyettese. A közhasznú társaság, amely a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a Külügyminisztérium közös háttérintézménye, az év szinte minden napján részt vesz egy fórumon valahol a világban. “Úgy érzem, hogy ezeken az eseményeken természetes és mindenki által érezhető szinergiahatás működik – mondja a vezérigazgató-helyettes. – Ugyanis a körülmények ismerete, amelyek közé a külföldi befektető majd érkezik, abszolút meghatározó, és ennek szerves része a kultúra. Egészen tág értelemben, a művészetektől kezdve a munkakultúrával bezárólag.”

Hungaricumok piaca

A rendezvények azonnali megtérülését a meghívott művészeken kívül egy vállalkozói réteg is élvezheti. Míg a fesztiválszervezéshez kötődő háttériparágakat jellemzően a fogadó fél mozgósítja, a nemzeti kultúrát reprezentáló termékeink, a hungaricumok gyártói és forgalmazói hazai piacról kerülnek ki.

A népi iparművészet és gasztronómia a magyar évadok során nemcsak kiállításokon, ingyenes kóstolókon, hanem vásárokon is bemutatkozhatott. “A programokban részt vevő kézművesek nagy része haszonnal távozott – hangsúlyozza Reményi Krisztina, s hozzáteszi: – De ahhoz, hogy egy magyar kereskedő egyáltalán elinduljon külföldre, egy ismeretlen piac felé, elsősorban a fogadó fél tudja megteremteni a feltételeket. Az adókedvezményeket, díszvendégi státust viszont csak azok vehetik igénybe, akik először átmennek a hazai szervezők szigorú szűrőjén.”

Az eddigi két kulturális évadra a népi kézműveseket a Népművészeti Egyesületek Szövetsége (NESZ) és a Hagyományok Háza választotta ki. Igyártó Gabriella, a NESZ ügyvezetője szerint a szervezet körülbelül háromezer mesterembert számláló tagságán belül van aki szabadidejében, van aki megélhetésként foglalkozik népművészettel; mesterembereiknek nagyjából a fele vállalkozó. A csoport egyre több nemzetközi meghívást kap, amelyeknek a többsége kulturális fesztivál, de elvétve akad köztük kifejezetten vásár is. “Jó, ha ebből emberek megélnek, de nagyon fontos a színvonal és a minőség; ha csak piacra termelnek, félő, hogy gyengül a minőség” – mondja az ügyvezető, aki szerint a népművészeti termékek piacán máris érezhető némi felhígulás. “Igaz, a nagyobb nemzetközi fesztiválokra való kijutásnak ma még előfeltétele a garantált minőség, de hosszú távon csak szigorú uniós szabályzással lehetne megőrizni az értékeket” – véli.

Bővebben a Piac és Profit 2003. májusi számában!

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo