Magyar gazdaság: még kitart az optimizmus

Novemberben lényegében változatlan maradt a GKI konjunktúraindexe. Az üzleti várakozások október után most is javultak, a fogyasztóiak viszont tovább csökkentek. Az üzleti bizalmi index idei átlaga körül alakult, a fogyasztói viszont ez évi mélypontja közelében van, de továbbra is optimizmust jelez.

Domokos László: kisebb, hatékonyabb állam kell
Válság idején nem megszorításokra, hanem a versenyszféra finanszírozására van szükség. Ha tudni szeretnénk, mennyire érintheti Magyarországot egy esetleges válság, az államháztartás egyensúlyára érdemes figyelni – mondta Domokos László. Az Állami Számvevőszék elnöke arról is beszélt, milyen hiteleket érdemes felvenniük a vállalatoknak és a fogyasztóknak.
Az üzleti szférán belül csak a kereskedelmi várakozások romlottak, azonban az ipari bizalmi index emelkedése hibahatáron belüli. Érezhetően erősödött viszont a szolgáltató cégek és különösen az építőipari vállalkozások optimizmusa. Az iparban az elmúlt időszak termelésének és a készletállománynak a megítélése kissé romlott, a termelési várakozás és a rendelésállomány megítélése – ezen belül különösen az exportrendeléseké – viszont javult.

Az építőipari bizalmi index novemberben új historikus csúcsára emelkedett. Novemberben a mélyépítő cégek kilátásai javultak, míg a magasépítőké kissé romlottak az előző hónaphoz képest. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség ugyan kissé rosszabb lett, a rendelésállományok értékelése viszont jóval kedvezőbb.

A kereskedelmi bizalmi index október után novemberben tovább csökkent, de így is az elmúlt öt évet jellemző viszonylag keskeny sáv tetejéhez áll közel. Az eladási pozíció megítélése jelentősen romlott, a készleteké nem változott, míg a rendelésállományoké számottevően kedvezőbb lett. A szolgáltatói bizalmi index novemberben emelkedett, kedvezőbb lett az általános üzletmenet és a várható forgalom megítélése is. Az előző időszak forgalmáról alkotott vélemény viszont romlott.

Kép: Pixabay

A foglalkoztatási szándék minden ágazatban erősödött, különösen az építőiparban. Az emberek munkanélküliségtől való félelme csekély, de október után novemberben is kissé nőtt. Az áremelési törekvés minden ágazatban intenzívebb, a fogyasztók inflációs várakozása viszont valamivel visszafogottabb lett. A magyar gazdaság perspektívájának megítélése a szolgáltató cégek kivételével minden ágazatban és a fogyasztók körében is romlott, különösen a kereskedelemben.

A GKI fogyasztói bizalmi index novemberben az októberinél is nagyobb mértékben romlott, de továbbra is derűlátást tükröz. A lakosság saját jövőbeli megtakarítási képességét az októberben gondoltnál sokkal rosszabbnak érezte, igaz ugyanakkor az is, hogy ebben a tekintetben több mint másfél évtizede nem látott optimizmus uralkodott. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási feltételeit az októberinél sokkal kedvezőtlenebbnek minősítette. (Ami rossz hír, mert a háztartások húzzák a gazdaság szekerét.)

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo