Az EU növekedése is fékeződik, az Európai Bizottság a tavalyi 2,1% után idén 2%-ról 1,5%-ra csökkentette növekedési előrejelzését. A magyar egyensúlyi mutatók kedvezőek – két hitelminősítő javított is Magyarország besorolásán -, de a külkereskedelmi többlet jelentősen csökken, az infláció és az államháztartási hiány pedig egyike a legmagasabbaknak az EU-ban. Az elmúlt hetekben kormányzati program-cunami söpört végig az országon.
Bár a kormány 2018 végén 3,9%-ra csökkentette idei növekedési előrejelzését, az így is kiugróan magas, a legtöbb előrejelzés – beleértve az MNB-t is – 3,5% körüli ütemre számít. A magyar növekedés motorja 2018-ban a belföldi felhasználás volt (ami éves alapon 7%-kal nőtt). A fogyasztás 4,6, a bruttó állóeszköz-felhalmozás 16,5%-kal bővült. Ennek megfelelően szárnyalt az építőipar, gyorsult a kereskedelem bővülése, ugyanakkor lassult az ipari termelés, főleg kivitelének nagyon szerény emelkedése következtében. Az áruk és szolgáltatások behozatala (7,1%) gyorsabban nőtt a kivitelnél (4,7%).
Idén az EU-transzferek tovább nőnek, de már csak 7% körüli beruházás-növekedést alapoznak meg. A bruttó bérek növekedése lassan, de folyamatosan csökken, az infláció tendenciájában emelkedik, így a reálkeresetek a 2017. évi 10% feletti ütemről 2018-ban (közfoglalkoztatottak nélkül) a versenyszektorban 8, a költségvetésiben 6% körülire fékeződtek, idén pedig 5-5,5%-os dinamika várható.
A fogyasztás bővülését a gyors béremelkedés mellett támogatja a hitelezési expanzió is; a személyi hitelek állománya 2018 végén 37, az áruhiteleké 15%-kal volt magasabb az egy évvel korábbinál.E tendencia várhatóan folytatódik, de a fogyasztás dinamikája idén 4% körülire lassulhat.
Bár a maginfláció januárban 3% fölé emelkedett, s az MNB szóban már előzőleg jelezte, hogy e
Ugyanakkor az Államadósság Kezelő Központ február végén megemelte egyes állampapírok kamatát. A forint 2018 végéhez képest 1,5%-kal erősödött, de kérdéses, hogy ha az EU-ban egyik legmagasabb inflációt nem követi valós jegybanki szigorítás, az hogyan hat a forintra.
Februárban a kormányzat népesedési-családtámogatási tervet jelentett be, hatpontos célrendszert hirdetett meg, majd az MNB-vel párhuzamosan közzétette saját versenyképességi programját, s kilátásba helyezett egy gazdaságvédelmi programot is. A programok közös jellemzője, hogy hatáselemzést nem, vagy alig tartalmaznak, szakmailag nem megvitatottak.
Nem foglalkoznak az EU-források csökkenésének következményeivel, a javaslatok többsége állam-, nem pedig piacközpontú szemléletű. Nem látszik a valódi elkötelezettség az oktatás, az egészségügy és más állami szolgáltatások reformjára. A hangsúly egyrészt a társadalom nehezebb idők jövetelére való ráhangolására, másrészt ennek sokféle vonzó céllal és konkrét ötlettel való ellensúlyozására került, miközben mindezek megvalósításának eszközrendszere és forrása homályban maradt.
A GKI prognózisa 2019-re
Megnevezés | 2016 | 2017 | 2018 | 2019
előrejelzés |
|
1. | GDP (%) | 102,3 | 104,1 | 104,9 | 103,5 |
2. | Ipari termelés (%) | 100,9 | 104,8 | 103,6 | 103,0 |
3. | Beruházások (állóeszköz-felhalmozás, %) | 88,3 | 118,2 | 116,5 | 107 |
4. | Építési-szerelési tevékenység (%) | 81,2 | 129,6 | 122,3 | 105 |
5. | Kiskereskedelmi forgalom (%) | 104,7 | 104,9 | 106,0 | 104 |
6. | Kivitel változása (folyó áron, euróban, %) | 103,4 | 108,2 | 104,3 | 104 |
7. | Behozatal változása (folyó áron, euróban, %) | 102,3 | 111,1 | 106,9 | 106 |
8. | Külkereskedelmi egyenleg (milliárd euró) | 9,7 | 8,1 | 6,0 | 4,5 |
9. | Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege (milliárd euró) | 7,0 | 5,1 | 6,3** | 6,5 |
10. | Euró átlagos árfolyama (forint) | 311,5 | 309,2 | 318,9 | 322 |
11. | Államháztartási hiány* (milliárd forint) | 848,3 | 1974 | 1445,1 | 1000 |
12. | Bruttó átlagkereset indexe | 106,1 | 112,9 | 111,3 | 109 |
13. | Fogyasztói árindex | 100,4 | 102,4 | 102,8 | 103,5 |
14. | Fogyasztói árindex az időszak végén
(előző év azonos hónap = 100) |
101,8 | 102,1 | 102,7 | 103,5 |
15. | Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 4,4 | 3,8 | 3,6 | 3,6 |
** GKI becslése