A HUNGRAIL által megkérdezett fuvarozók több mint fele a romló pályaállapotok miatt fennálló lassújelek és kerülő útirányok okozta többletköltségeket eddig sem tudta érvényesíteni díjaiban. Az elmúlt két évben a magas vontatási villamosenergia árak, az inflációs környezetben fellépő általános költségnövekedés mind olyan költségemelkedést okoztak, amelyeket nem, vagy csak kis részben tudtak áthárítani az ügyfelekre.
Az előre nem tervezett költségnövekedés miatt a cégek kénytelenek lesznek szerződéseiket felülvizsgálni, ami a szállítási díjak emelkedéséhez vezet és az eddig nem tovább hárított költségnövekedést is beépíthetik a díjakba.
Ráadásul ennek a kiegyensúlyozatlan helyzetnek az eredményeként az elmúlt években sok cég elhalasztotta azokat a fejlesztéseket, amelynek eredményeként ma például korszerűbb mozdonyokkal, járműparkkal vagy digitalizációs fejlesztésekkel tudta volna megvalósítani a hatékonyabb, takarékosabb működést, amelyre óriási szükség lenne.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület leszögezi: a vállalkozó vasúti társaságok nem az extraprofit reményében fogják emelni évközben díjaikat a döntés hatására, hanem a megnövekedett valós költségeket igyekeznek fedezni.
Magyarország közlekedési értelemben vett kulcsállammá válásának alap feltétele, hogy a teherforgalom ne kerülje el hazánkat, valamint, hogy a hazai kis- és középvállalkozások illetve a stratégia jelentőségű nagyvállalatok nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe való kapcsolódásának fenntartása biztosítva legyen. Ehhez megbízható, kiszámítható és fenntartható vasúti teherszállításra van szükség. Versenyképes fuvardíj nincs versenyképes pályahasználati díj nélkül.