Kormánytámogatás a 4-es metróra

A 4-es metró első szakasza az Etele tér és a Keleti pályaudvar között 10 állomással épül meg. A kormány és a főváros közötti költségmegosztás az első szakaszra vonatkozóan 70-30 százalékos lesz. A beruházás áfa nélkül 195 milliárd forintba kerül.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés





Kiemelten üdvözlöm azokat, akik metróval jöttek - köszöntötte Gál J. Zoltán a szerdai kormányülést követő sajtótájékoztatón László Csaba pénzügyminisztert, Csillag István közlekedési minisztert és Demszky Gábor főpolgármestert.

A kormányszóvivő bejelentette, a kabinet és a főváros között megszületett a megállapodás a 4-es metró ügyében, a munkálatokat még idén elindítják. Egyúttal megkezdik a Bosnyák térig tartó második szakasz 4 állomása megépítésének előkészítését is.

- Régi álom válik valóra, és régi adósságát törleszti a kormányzat a főváros felé a metróépítéssel. Egyúttal megvalósul az Európa-terv egy igen fontos eleme is - mondta a pénzügyminiszter.

Közölte, hogy hamarosan az Országgyűlés elé kerül a 4-es metróról szóló törvénytervezet, amelyet a parlament még a nyári ülésszak vége előtt meg is szavazhat.

László Csaba elmondta, az építkezés első fázisában, 2007-2008-ig az Etele tér - Keleti Pályaudvar közötti szakasz épül meg. A 7,3 kilométer hosszú útvonalon tíz állomást alakítanak ki. A beruházás áfa nélkül 195 milliárd forintba kerül, a kormány és a főváros közötti költségmegosztás az első szakaszra vonatkozóan 70-30 százalékos lesz. Az EIB 875 millió euró hitelt biztosít. A kölcsön futamideje 25 év, hétéves türelmi idővel. A beruházáshoz várhatóan igénybe veszik a Strukturális Alap forrásait is.

A 4-es metró tervezett útvonala. A világoszöld szakasz (Kelenföldi pu.-Kelet pu.) az építkezés első, a sötétzöld (Keleti pu.-Bosnyák tér) a második ütemét jelzi
Fotó: Magyarország.hu grafika


Még ebben a ciklusban döntés a folytatásról

Első budapestiként had köszöntsem én a kormánydöntést, amely a józan ész, a jószándék és az európai városépítés eredménye - e szavakkal mondott köszönetet Demszky Gábor a kormánynak. A főpolgármester említést tett arról is, hogy a metrótörvény keretében olyan jogszabály-módosításokra is sor kerül, amelyek megteremtik a biztonságát a magyar állammal vagy önkormányzattal kötött szerződéseknek.

- A főváros a Bosnyák térig tartó metróvonal költségeinek 18 százalékával, azaz 47,6 milliárd forinttal rendelkezik a metró építéséhez - mondta Demszky Gábor, hozzátéve, hogy a Baross térig ez az összeg a terhek 24 százalékára elegendő. A további hat százalékot az teszi ki, hogy a kormány a metróberuházás részeként ismeri el a metróhoz kapcsolódó felszíni rendezés ötven százalékát. Ez azt is jelenti, hogy a fővárosnak felül kell vizsgálnia hétéves fejlesztési tervét, és fedezetet kell teremtenie a kapcsolódó, 17,5 milliárd forintot kitevő beruházásokra.

A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy a következő néhány évben kedvezően alakulnak Budapest finanszírozási keretfeltételei, elsősorban az illetékszabályozástól és az adóváltozásoktól vár a jelenleginél kedvezőbb lehetőségeket.

Demszky Gábor főpolgármester méltatta, hogy az EIB a korábbinál kedvezőbb feltételekkel biztosítja a hitelt a teljes beruházás 75 százalékáig.

Kitért arra, hogy az új metrót várhatóan naponta 410 ezer utas veszi majd igénybe, és félmillió budapesti közlekedik rajta a jövőben.

A kormányülésen részt vett Demszky Gábor főpolgármester elmondta, az első szakasz munkálatai várhatóan 2007-2008-ra fejeződnek be; reményei szerint a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakasz finanszírozásáról még a jövő év végén, legkésőbb 2005 elején megszületik a döntés.

A metróépítés kivitelezője egy államilag ellenőrizhető önálló szervezet lesz azért, hogy visszaigényelhessék a beruházás áfáját.

31 tender a metró kapcsán

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a beruházás közvetlen és közvetett hatásairól szólt. Kijelentette, prioritást élvez minden infrastrukturális beruházás, hiszen ezekkel érhető el, hogy több befektető, több vállalkozás jöjjön a térségbe.

A metróval az emberek időt nyernek, és a kéregvasút összeköti az agglomerációt Budapesttel, a felhasználók mintegy 42 százaléka várhatóan nem fővárosi lesz. A metró környezetkímélő, nem rontja a városképet, és a leggyorsabb városi közlekedési eszköz. A metró vonala mentén új befektetők települnek, nő az ingatlanok értéke.

A miniszter elmondta, 24 plusz öt tendert írnak ki a metróépítés kapcsán, amelyeken főleg magyar vállalatok részvételére számítanak.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo