Komoly ütést kaptak a taxisok is: februárig nincs esély a helyzet javulására

Azután, hogy a kormány hivatalosan is február elsejéig meghosszabbította a kijárási tilalmat, kérdéseinkkel megkerestük Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség elnökét.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A korlátozó intézkedések - különösen a kijárási tilalom bevezetése - komoly mértékben befolyásolta a szolgáltatások igénybevételét, így a személytaxi-szállítást is – fogalmazott válaszában az elnök.

Metál Zoltán elmondta, hogy amíg nem lesz a feloldva a kijárási tilalom, amíg az emberek nem látogathatják a vendéglátóhelyeket, amíg nem nyitnak ki a színházak és a szórakozóhelyek, addig a jelenlegi állapot konzerválódik.

Kiemelte, hogy a járvány időszaka alatt 35-40 százalékkal csökkent a munkába álló taxisok száma, ám a fuvarszámok csökkenése még ennél is jelentősebb.

Problémás helyzet
Ahogy arról még novemberi cikkünkben írtunk a határok lezárásával és a fokozatos szigorításokkal a budapesti turizmus is jelentősen visszaesett, a korlátozásokkal együtt összesen nagyjából 50-60 százalékkal csökkent a taxi-szolgálatát igénybe vevők száma már ekkor. Részletek.
Sötét fellegek

Mind a taxitársaságokat, mind a taxis egyéni vállalkozókat jelentősen megfogta a koronavírus – írja közleményében az Opten.

A szektor 2016 óta egységesen biztató jeleket mutatott, mind a szereplők száma, mind az ágazat árbevétele növekedőben volt 2019 végéig. 2020 elején még az előző évek növekedése ellenére is bőven volt további fejlődési potenciál az ágazatban, de a koronavírus járvány az ágazatot a turizmussal és a vendéglátással együtt a legjobban kiszolgáltatott szektorok közé sorolta vissza.

Kép:Wikimedia

Talán az egyik legfontosabb tetten érhető jelenség a taxis egyéni vállalkozások számának drasztikus csökkenése. Az ágazatban mindig is felülreprezentáltak voltak az egyéni vállalkozók, de 2016 óta rendkívül dinamikusan kezdett növekedni a szektorban működő egyéni vállalkozók száma. 2020 áprilisában ez a trend ugyanakkor nemcsak, hogy megtört, de erőteljes csökkenésbe is fordult. Csak áprilisban, egyetlen hónap alatt a teljes egyéni vállalkozói kör 4 százaléka vonult vissza végleg a piacról. Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy összességében a többi ágazatban az egyéni vállalkozók száma még növekedett is a koronavírus járvány alatt.

A szektorban jelenleg 730 társas vállalkozás működik mintegy 1400 bejelentett alkalmazottal, mellettük – a csökkenés ellenére – 7000 taxis egyéni vállalkozó tevékenykedik. A teljes logisztikai szektort nézve érdekes módon az egyéni vállalkozók száma rekordmagasságokba emelkedett 2020 során. Mintegy 22 ezer egyéni vállalkozó működik összesen a szállítás, raktározás iparágban, vélhetően a taxis vállalkozók közül is többen kényszerültek más szállítói területekre. Mindenesetre az egyéni vállalkozói számok is jól mutatják, hogy a koronavírus milyen komolyan megmozgatta nemcsak a taxispiacot, hanem a teljes logisztikai iparágat.

A kormányzat igyekezett segíteni a szektoron az adókedvezményekkel, vagy éppen az ételszállítási feltételek rendezésével, sőt a taxis világban még némi tisztulás is zajlik a büntetett előéletű taxisok kizárásával. Ezzel együtt a taxis egyéni vállalkozók száma tovább esik. Ugyanakkor a szektort értintő szabályozásnak láthatóak pozitív jelei is, az ágazatban ugyanis megállt a társas vállalkozások számának csökkenése, és év vége fele az alkalmazotti létszám is növekedni látszik.

Év Árbevétel összesen (eFt) Adózás előtti eredmény összesen (eFt)
2012 5 022 266 -306 571
2013 7 155 405 -160 322
2014 8 782 917 55 869
2015 10 047 203 143 377
2016 9 871 327 401 136
2017 8 316 706 311 398
2018 9 103 083 247 631
2019 10 325 045 788 453
A 2021-es év első fele még jelentős részben a vészhelyzet túléléséről fog szólni a szektor számára, ugyanakkor az időzítés kulcskérdés lehet, hiszen ezt az üzemmódot sokan nem fogják bírni alacsony tőkeellátottság mellett. Mindezek mellett sokat számít a vállalkozók alkalmazkodóképessége és a további kormányzati intézkedések hatása is.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo