Kínában dől el a világcégek harca?

A nagy port kavart termékvisszahívások is közrejátszottak abban, hogy a feltörekvő országokra érvényes termékbiztonsági, termékminőségi és környezetvédelmi szabályozások kérdése nagy nyilvánosságot kapott. A Deloitte Touche Tohmatsu ("Deloitte") globális termelő iparági csoportjának új, "Innováció a feltörekvő országokban" címet viselő tanulmánya szerint a globális termelő vállalatok felsővezetői és befektetői egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a beszállítói minőségre.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Deloitte által megkérdezett fejlett és feltörekvő országbeli cégvezetők durván kétharmada állította, hogy a globális cégek feltörekvő országokban működő beszállítóikkal való együttműködése során az elmúlt 12 hónapban ezek a kérdések fontosabbá váltak. A termelő vállalatok ezért várhatóan további lépéseket tesznek a kockázataik mérséklésére.

A Deloitte tanulmánya, amelyhez több mint 650 cégvezetőt kérdeztek meg a világ minden tájáról, nemcsak azt vizsgálta, hogy a fejlett és fejlődő országbeli termelő vállalatok hogyan kezelik az őket fenyegető, a feltörekvő országokból történő beszerzésből eredő kockázatot, de azt is, hogy a legsikeresebb vállalatok milyen eszközökkel próbálják mérsékelni az említett kockázatot úgy, hogy közben versenyelőnyt kovácsolnak belőle.

Kína és Mexikó a reflektorban

A megkérdezett fejlett országbeli vállalatvezetők mintegy háromnegyede azt állította, hogy az elmúlt három évben egyre nagyobb arányban támaszkodtak feltörekvő országokban tevékenykedő beszállítókra, míg a válaszadók közel fele arról számolt be, hogy ez az arány náluk jelentősen emelkedett. Ami az alkatrész-beszállítók földrajzi megoszlását illeti, a válaszadók 66 százaléka említette Kínát, míg 36 százalékuk Mexikót és Közép-Amerikát. Közép- és Kelet-Európát, Indiát, valamint Délkelet-Ázsiát a megkérdezettek egynegyede vagy annál kisebb része említette.

"A termelő vállalatok szorult helyzetbe kerülhetnek, főleg a sok negatív publicitás miatt, amelyek a feltörekvő országokból történő beszerzéshez kapcsolódtak" - vélekedik Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának szenior menedzsere, aki a szerződési kockázat-megfelelőség (Risk Contract Compliance) szakértője is. "A sikeresebb vállalatok célja viszont nem az, hogy kivédjék a feltörekvő országokból történő beszerzés kapcsán felmerülő kockázatokat. Ehelyett inkább a kockázatok felmérésére és kezelésére összpontosítanak, hogy továbbra is kiaknázhassák az ezekből a régiókból való beszerzésben rejlő előnyöket" - mondta van Uden.

Megéri a költségemelkedés

A Deloitte által megkérdezett fejlett országbeli cégvezetők alig több mint egyharmada érezte úgy, hogy cége jelentős hasznot húzott abból, hogy feltörekvő országokból bonyolította le beszerzéseit. Úgy tűnik, ezek a vállalkozások sokkal inkább tisztában voltak a felmerülő kockázatokkal. Felsővezetőik egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a termékbiztonsági és termékminőségi kérdésekre, cégeik jobban együttműködnek a beszállítóikkal, és gyakrabban ellenőrzik a beszállítók telephelyeit.

"A Deloitte tanulmánya szerint a fejlett és fejlődő országokban működő vállalatok felsővezetői egyaránt arra számítanak, hogy a szigorúbb standardok és nagyobb átláthatóság iránti igény a jövőben növekedni fog" - tette hozzá a Deloitte szakértője. "Sok válaszadó szerint a standardok és az ellenőrzések szigorításán felül elengedhetetlen, hogy a vevőket a lehető legtöbb információval lássák el, eloszlatva a biztonsági, a minőségi és a környezetvédelemi előírásokkal kapcsolatos aggályokat."

A megkérdezett fejlett országbeli cégvezetők 41 százaléka vélte úgy, hogy elkerülhetetlen a költségek növekedése, hiszen a vállalkozásoknak is reagálniuk kell a szigorúbb standardok iránt megfogalmazott igényre. A fejlődő országokban működő vállalkozások vezetői még valószínűbbnek tartották, hogy a működési költségek emelkedni fognak - 59 százalékuk vélekedett így.

Lehetőség a korán ébredőknek

"A termelő cégek akár előnyt is kovácsolhatnak a kialakult helyzetből" - hívta fel a figyelmet Ralph van Uden. "Sőt, ami azt illeti, a megkérdezett cégvezetők közül többen is úgy tekintenek az egész feltörekvő piacokkal kapcsolatos kockázati forgatókönyvre, mint egy lehetőségre, hogy vállalataik kitűnjenek versenytársaik közül, amennyiben képesek megfelelni a szigorú szabályozásoknak - így magasabb árakat is kérhetnek." - mondta a Deloitte szakértője

A fejlett országokban működő vállalatok számára a lehetséges előnyök messze túlmutatnak az árakon: a piaci részesedés növekedése és a márkaismertség erősödése is járulékos előny lehet. A feltörekvő országokban tevékenykedő beszállítók is nyertesei lehetnek a változásoknak. Azzal, hogy megfelelnek a szigorúbb előírásoknak, könnyebbé is válhat számukra, hogy új vevőket szerezzenek a világ minden tájáról, különösen, ha ezek a standardok rájátszanak a helyi piacon, valamint a konkurens feltörekvő országokban tevékenykedő versenytársakat sújtó gondokra.

"Rövidlátó politika, ha egy vállalkozás kizárólag a költségei alapján mérlegel, amikor a márkákat romboló hatás ennyire fenyegető" - figyelmeztet a Deloitte kockázatkezelési szakértője. "Azok a cégek, amelyek szigorúbb előírásoknak is megfelelnek, minden bizonnyal azt fogják tapasztalni, hogy versenytársaik is követni fogják a példájukat. Ahhoz, hogy fenntarthassák versenyelőnyüket, gyorsan kell cselekedniük, és fel kell készülniük arra, hogy még magasabb szintű standardokat kell bevezetniük."

A megbízható beszállító aranyat érhet

"A sikerhez elengedhetetlen, hogy a vállalkozás olyan beszállítókat találjon, amelyek hajlandóak és képesek is megfelelni a szigorú standardoknak, és ezeket a kapcsolatait ápolja is" - hangsúlyozta Ralph van Uden. "A feltörekvő országbeli beszállítók kiválasztásakor a sikeres termelő vállalatok nemcsak az alapvető minőségi, pénzügyi és megbízhatósági kérdéseket vizsgálják, hanem nagy hangsúlyt fektetnek a beszállító hírnevére is."

A tanulmány alapján a legsikeresebb termelő vállalatok más kockázatkezelési tevékenységeknek is nagy figyelmet szentelnek (vagy várhatóan szentelni fognak); ilyenek például az alábbiak:

  • Gyakoribb látogatások a beszállító telephelyeire.
  • A látogatások alkalmával a vezetői képességek és a munkakörülmények vizsgálata.
  • Az ellenőrzések jelentős mértékű szigorodására vonatkozó vállalati várakozások.
  • Olyan szerződési feltételek, amelyek nemcsak a telephelyek rendszeres látogatását, de a kiválasztott beszállítók jóváhagyását is előírják.

"Egy dolog, hogy standardokat kell alkotni, a másik pedig, hogy azokat be is kell tartatni" - tette hozzá van Uden. "Igazi kihívást jelent a feltörekvő piacokon működő beszállítók ellenőrzése, különösen az olyan nagyvállalatok ismeretében, amelyek beszállítók és stratégiai partnerek bonyolult és szerteágazó hálózataira támaszkodnak." A tanulmányból kiderül, hogy bár a cégvezetők tisztában vannak vele, hogy milyen fontos is az ellátási láncuk hatékony ellenőrzése, azt is elismerik, hogy van még mit fejleszteni - mondta a Deloitte szakértője.

A termékbiztonsági, a termékminőségi és a környezetvédelmi problémák a nyilvánosság, az állami szervek és a termelő vállalatok versenytársai számára is kezdenek sürgetővé válni. A termelő iparág sok más tényezőjéhez hasonlóan ezek a problémák sem állandó, hanem dinamikusan változó kihívást jelentenek.

Azok a vállalkozások, amelyek gyorsan tudnak lépni, és a magasabb szintű standardokat az egész ellátási láncra ki tudják terjeszteni, az említett problémák negatív hatásait minden bizonnyal kevésbé fogják érezni - és várhatóan további előnyöket is tudnak majd kovácsolni belőlük - összegezte a tanulmány megállapításait a Ralph van Uden, a Deloitte kockázatkezelési szakértője.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo