A Deloitte által megkérdezett fejlett és feltörekvő országbeli cégvezetők durván kétharmada állította, hogy a globális cégek feltörekvő országokban működő beszállítóikkal való együttműködése során az elmúlt 12 hónapban ezek a kérdések fontosabbá váltak. A termelő vállalatok ezért várhatóan további lépéseket tesznek a kockázataik mérséklésére.
A Deloitte tanulmánya, amelyhez több mint 650 cégvezetőt kérdeztek meg a világ minden tájáról, nemcsak azt vizsgálta, hogy a fejlett és fejlődő országbeli termelő vállalatok hogyan kezelik az őket fenyegető, a feltörekvő országokból történő beszerzésből eredő kockázatot, de azt is, hogy a legsikeresebb vállalatok milyen eszközökkel próbálják mérsékelni az említett kockázatot úgy, hogy közben versenyelőnyt kovácsolnak belőle.
Kína és Mexikó a reflektorban
A megkérdezett fejlett országbeli vállalatvezetők mintegy háromnegyede azt állította, hogy az elmúlt három évben egyre nagyobb arányban támaszkodtak feltörekvő országokban tevékenykedő beszállítókra, míg a válaszadók közel fele arról számolt be, hogy ez az arány náluk jelentősen emelkedett. Ami az alkatrész-beszállítók földrajzi megoszlását illeti, a válaszadók 66 százaléka említette Kínát, míg 36 százalékuk Mexikót és Közép-Amerikát. Közép- és Kelet-Európát, Indiát, valamint Délkelet-Ázsiát a megkérdezettek egynegyede vagy annál kisebb része említette.
"A termelő vállalatok szorult helyzetbe kerülhetnek, főleg a sok negatív publicitás miatt, amelyek a feltörekvő országokból történő beszerzéshez kapcsolódtak" - vélekedik Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának szenior menedzsere, aki a szerződési kockázat-megfelelőség (Risk Contract Compliance) szakértője is. "A sikeresebb vállalatok célja viszont nem az, hogy kivédjék a feltörekvő országokból történő beszerzés kapcsán felmerülő kockázatokat. Ehelyett inkább a kockázatok felmérésére és kezelésére összpontosítanak, hogy továbbra is kiaknázhassák az ezekből a régiókból való beszerzésben rejlő előnyöket" - mondta van Uden.
Megéri a költségemelkedés
A Deloitte által megkérdezett fejlett országbeli cégvezetők alig több mint egyharmada érezte úgy, hogy cége jelentős hasznot húzott abból, hogy feltörekvő országokból bonyolította le beszerzéseit. Úgy tűnik, ezek a vállalkozások sokkal inkább tisztában voltak a felmerülő kockázatokkal. Felsővezetőik egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a termékbiztonsági és termékminőségi kérdésekre, cégeik jobban együttműködnek a beszállítóikkal, és gyakrabban ellenőrzik a beszállítók telephelyeit.
"A Deloitte tanulmánya szerint a fejlett és fejlődő országokban működő vállalatok felsővezetői egyaránt arra számítanak, hogy a szigorúbb standardok és nagyobb átláthatóság iránti igény a jövőben növekedni fog" - tette hozzá a Deloitte szakértője. "Sok válaszadó szerint a standardok és az ellenőrzések szigorításán felül elengedhetetlen, hogy a vevőket a lehető legtöbb információval lássák el, eloszlatva a biztonsági, a minőségi és a környezetvédelemi előírásokkal kapcsolatos aggályokat."
A megkérdezett fejlett országbeli cégvezetők 41 százaléka vélte úgy, hogy elkerülhetetlen a költségek növekedése, hiszen a vállalkozásoknak is reagálniuk kell a szigorúbb standardok iránt megfogalmazott igényre. A fejlődő országokban működő vállalkozások vezetői még valószínűbbnek tartották, hogy a működési költségek emelkedni fognak - 59 százalékuk vélekedett így.
Lehetőség a korán ébredőknek
"A termelő cégek akár előnyt is kovácsolhatnak a kialakult helyzetből" - hívta fel a figyelmet Ralph van Uden. "Sőt, ami azt illeti, a megkérdezett cégvezetők közül többen is úgy tekintenek az egész feltörekvő piacokkal kapcsolatos kockázati forgatókönyvre, mint egy lehetőségre, hogy vállalataik kitűnjenek versenytársaik közül, amennyiben képesek megfelelni a szigorú szabályozásoknak - így magasabb árakat is kérhetnek." - mondta a Deloitte szakértője
A fejlett országokban működő vállalatok számára a lehetséges előnyök messze túlmutatnak az árakon: a piaci részesedés növekedése és a márkaismertség erősödése is járulékos előny lehet. A feltörekvő országokban tevékenykedő beszállítók is nyertesei lehetnek a változásoknak. Azzal, hogy megfelelnek a szigorúbb előírásoknak, könnyebbé is válhat számukra, hogy új vevőket szerezzenek a világ minden tájáról, különösen, ha ezek a standardok rájátszanak a helyi piacon, valamint a konkurens feltörekvő országokban tevékenykedő versenytársakat sújtó gondokra.
"Rövidlátó politika, ha egy vállalkozás kizárólag a költségei alapján mérlegel, amikor a márkákat romboló hatás ennyire fenyegető" - figyelmeztet a Deloitte kockázatkezelési szakértője. "Azok a cégek, amelyek szigorúbb előírásoknak is megfelelnek, minden bizonnyal azt fogják tapasztalni, hogy versenytársaik is követni fogják a példájukat. Ahhoz, hogy fenntarthassák versenyelőnyüket, gyorsan kell cselekedniük, és fel kell készülniük arra, hogy még magasabb szintű standardokat kell bevezetniük."
A megbízható beszállító aranyat érhet
"A sikerhez elengedhetetlen, hogy a vállalkozás olyan beszállítókat találjon, amelyek hajlandóak és képesek is megfelelni a szigorú standardoknak, és ezeket a kapcsolatait ápolja is" - hangsúlyozta Ralph van Uden. "A feltörekvő országbeli beszállítók kiválasztásakor a sikeres termelő vállalatok nemcsak az alapvető minőségi, pénzügyi és megbízhatósági kérdéseket vizsgálják, hanem nagy hangsúlyt fektetnek a beszállító hírnevére is."
A tanulmány alapján a legsikeresebb termelő vállalatok más kockázatkezelési tevékenységeknek is nagy figyelmet szentelnek (vagy várhatóan szentelni fognak); ilyenek például az alábbiak:
- Gyakoribb látogatások a beszállító telephelyeire.
- A látogatások alkalmával a vezetői képességek és a munkakörülmények vizsgálata.
- Az ellenőrzések jelentős mértékű szigorodására vonatkozó vállalati várakozások.
- Olyan szerződési feltételek, amelyek nemcsak a telephelyek rendszeres látogatását, de a kiválasztott beszállítók jóváhagyását is előírják.
"Egy dolog, hogy standardokat kell alkotni, a másik pedig, hogy azokat be is kell tartatni" - tette hozzá van Uden. "Igazi kihívást jelent a feltörekvő piacokon működő beszállítók ellenőrzése, különösen az olyan nagyvállalatok ismeretében, amelyek beszállítók és stratégiai partnerek bonyolult és szerteágazó hálózataira támaszkodnak." A tanulmányból kiderül, hogy bár a cégvezetők tisztában vannak vele, hogy milyen fontos is az ellátási láncuk hatékony ellenőrzése, azt is elismerik, hogy van még mit fejleszteni - mondta a Deloitte szakértője.
A termékbiztonsági, a termékminőségi és a környezetvédelmi problémák a nyilvánosság, az állami szervek és a termelő vállalatok versenytársai számára is kezdenek sürgetővé válni. A termelő iparág sok más tényezőjéhez hasonlóan ezek a problémák sem állandó, hanem dinamikusan változó kihívást jelentenek.
Azok a vállalkozások, amelyek gyorsan tudnak lépni, és a magasabb szintű standardokat az egész ellátási láncra ki tudják terjeszteni, az említett problémák negatív hatásait minden bizonnyal kevésbé fogják érezni - és várhatóan további előnyöket is tudnak majd kovácsolni belőlük - összegezte a tanulmány megállapításait a Ralph van Uden, a Deloitte kockázatkezelési szakértője.