A GfK Kereskedelem és Technológiai adatai szerint darabszám alapján vizsgált értékesítés tekintetében a teljes hazai IT szegmens csökkenést mutat a 2012. január-októberi időszakban az előző év azonos időszakához képest. Az értékbeli csökkenés kisebb mértékű, aminek hátterében a háttértárolók árának növekedése áll, és ez a 2011. harmadik negyedévi thaiföldi áradásokra vezethető vissza. E komponens árának növekedése kihatott a számítógépek átlagárára is, amely így 8 százalékkal nőtt.
A legnagyobb mértékben a monitorok és asztali számítógépek iránti kereslet csökkent: előbbié 51, utóbbié pedig 48 százalékkal. A szegmens értékben legfontosabb termékcsoportját jelentő net- és notebook-ok piacának alakulása sem tér el az általános trendtől: az értékesített darabszámot tekintve 23, értékben pedig 15 százalékkal mutatnak alacsonyabb eladásokat. Az érték darabszámhoz viszonyított mérsékelt visszaesését a háttértárolók növekvő ára, valamint a netbook-ok csökkenő részaránya magyarázza, mely termékek jellemzően az alacsony árkategóriákban találhatók meg.
A szektor két kivételes termékcsoportja az e-könyv olvasók és a tabletek, melyek az általános visszaesés ellenére növekedni tudtak. Különösen érdekes a tabletek jó szereplése, mivel ezek a termékek folyamatos, hónapról-hónapra történő emelkedést mutattak a 2012. január-októberi időszakban mind a darabszámos eladást, mind a forgalmazott értéket tekintve – az előző év azonos időszakához képest több mint négyszeresére nőtt az értékesítés volumene. A növekedés mozgatórugóját a táblagépeknél az olcsóbb, 7 colos képernyővel szerelt és 20-40 ezer forint átlagáron elérhető készülékek jelentették. A másik termékcsoport, az e-könyv olvasók mennyiségi eladása több mint háromszorosára ugrott.
Válságban kevesebbet nyomtatunk
A nyomtatók és multifunkciós eszközök piacán a 2012. január-októberi periódusban az előző év azonos időszakához képest erős visszaesés figyelhető meg: 20 százalékkal kevesebbet vásároltak és 22 százalékkal költöttek kevesebbet a magyar fogyasztók. Az egyik legnagyobb visszaesést a nyomtatók szenvedték el.
A nyomtatók és multifunkciós eszközök átlagárában szintén csökkenés figyelhető meg, azonban az értékesített darabszám és a forgalmazott érték nagyarányú esésével szemben itt csak 2 százalékos mérséklődésről beszélhetünk. Az árak ilyen kismértékű változásának hátterében az áll, hogy a nyomtatók átlagára még ebben a kiélezett gazdasági helyzetben is növekedni tudott 9 százalékkal. A növekedés a nagyobb teljesítményű készülékek magasabb részarányából származott.
Kevesebbet költünk fotózásra
A hazai fotópiac legnagyobb szegmese továbbra is a digitális fényképezőgépeké. A több műszaki kategóriát érintő piaci visszaesés a fényképezőgépeket is elérte. A 2012 január-októberi időszakban az előző év azonos periódusához képest az értékesített darabszámban több mint 12 százalékos csökkenést mutatnak az adatok. A forgalmazott értéket vizsgálva azonban egy ezzel teljesen ellentétes trend rajzolódott ki: a teljes digitális fényképezőgép kategória összpiaci forgalma közel 4 százaléknyit nőtt a fenti időszakban. A növekedést egyértelműen a digitális tükörreflexes fényképezőgépek (D-SLR) és a cserélhető objektíves kompaktok (System camera) generálták.
A háztartási gépek piaca is szűkül
Mind a háztartási kisgépek, mind a nagygépek piaca csökkenést mutat 2012 első tíz hónapjában. Háztartási nagygépekből 6,5 százalékkal adtak el kevesebbet és ezzel egy időben 5 százalékos áremelkedés volt megfigyelhető. A nagy vesztesek a mikrohullámú sütők és a fagyasztók: előbbi eladása 8,4 százalékkal, utóbbié pedig 9,3 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Szintén nagyot zuhant a mosógépek iránti kereslet: a darab alapon számított 6,6 százalékos csökkenést elsősorban a felültöltős mosógépek iránti keresletcsökkenés okozta, de kis mértékben az elöltöltős gépek eladása is mérséklődött.
A háztartási kisgépek darab alapú forgalmának 9,1 százalékos csökkenésével egy időben az átlagárak 10,3 százalékkal nőttek, aminek eredményeképpen e szegmens érték alapon 0,3 százalékos növekedést könyvelhetett el. A 2012. január-októberi időszakban kenyérsütőkből, a szájápolási termékekből, illetve az automata és a kapszulás kávéfőzőkből növekedett az értékesített mennyiség, míg az összes többi termékcsoport csökkenést produkált. Az egyik legnagyobb árucsoport, a porszívók iránti igény 7,9 százalékkal szűkült, míg például vasalóból 11,5 százalékkal fogyott kevesebb.