Az indiai gumiipari társaság, az Apollo Tyres Ltd. csütörtökön jelentette be, hogy visszavonja a gyöngyösi, 200 millió eurós beruházás tervét, és új helyszínt keres a gumigyárnak Magyarországon vagy más európai országban. Az indiai cég egyebek mellett azzal indokolta a gyöngyösi beruházás lemondását, hogy a zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek.
A 2008 januári bejelentés szerint a gyöngyösi az Apollo Tyres első tengeren túli zöldmezős beruházása lett volna és 1500 munkahelyet létesített volna a Heves megyei városban. Az indiai cég a bejelentés óta megalapította magyarországi leányvállalatát, létrehozott egy információs irodát Gyöngyösön és megindította a tervezett beruházás engedélyezési eljárásait is.
Tatár László, a helyi Fidesz elnöke sikerként éli meg, hogy végül nem települ a városba az üzem. Az egészség fontosabb a munkahelyeknél és a tőkénél - jelentette ki. Szerinte az egészség, a környezetterhelés nem pénzkérdés. Az ellenzéki párt azt szeretné, hogy ebben a térségben más típusú fejlesztések valósuljanak meg, más típusú foglalkoztatás valósuljon meg, maradjon a Mátraalja a túrizmus, a gyógyturizmus, klimatikus gyógyhely, a maga természeti mivoltában erősödve álljon itt. A Fidesz egyébként május 30-án bejelentette, hogy népszavazást kezdeményez a gumiabroncsgyár építése ellen.
Nyírbogdányban minden adott
A Nyírbogdányi Ipari Park 20,5 hektáros területe az önkormányzat tulajdonában van, a képviselőtestület tagjai pedig előzetes döntést hoztak a beruházás fogadásának ajánlattételéről és erről a gazdasági minisztériumot is tájékoztatták - mondta Balogh Tibor, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei település polgármestere. Hétfőn hivatalos ülésen is megerősítik a határozatot, és valamennyi, az üggyel kapcsolatos dokumentumot az indiai cég rendelkezésére bocsátják.
Az önkormányzati vezető elmondása szerint a 2003-ban létrehozott ipari parkban minden termelői infrastruktúra rendelkezésre áll. A jelenlegi terület tovább is bővíthető, akár 50 hektáros nagyságúra.
A térségben több gumiipari vállalkozás található jelenleg is, amelyek, köztük a francia Michelin, éppen most alakítanak klasztert, így a működő gumigyárak szakember utánpótlása közép- és felsőfokú képzéssel biztosított a megyében - fejtette ki a véleményét Gazda László, az Észak-Alföldi regionális Fejlesztési Tanács elnöke, a nyírbogdányi térség MSZP-s országgyűlési képviselője. Szerinte ezáltal és mivel a termeléshez Oroszországból szállítják az alapanyagot, a szabolcsi település ideális hely a gumiabroncsgyár létrehozásához.
Más jelentkező is van
Korábban a Hajdú-Bihar megyei Polgár jelezte, hogy szívesen befogadná a gumiabroncsgyárat. "A település az M3-as autópálya mentén kiváló alapinfrastruktúrával rendelkezik az ipari parkjában, és rendelkezésre áll az a mintegy 50 hektáros terület is, ahol megvalósulhatna a beruházás" - közölte az üggyel kapcsolatban Tóth József, Polgár polgármestere.
Elmondása szerint a város igent mondana egy ilyen felkérésre, és a település vezetése lépéseket is tesz a gazdasági minisztériumnál, hogy ott épülhessen az új gyár.
Négy gyártóegységet üzemeltet Indiában, kettőt Dél-Afrikában és kettőt Zimbabwéban. A társaság több mint tízezer embernek ad munkát, éves árbevétele 2008-ban meghaladta az egymilliárd dollárt. Árbevételének 12 százaléka a több mint 60 országba irányuló exportból származik. Európában évi 1,5 millió darab gumiabroncsot értékesítenek.