Kelet-Európa Kína kárára erősödik

Bár a fejlődő piacok országai közül továbbra is Kína a legfontosabb gazdasági célpont, a jövőben akár veszíthet is pozíciójából India és Kelet-Európa térnyerésével - ez derül ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmányából.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A fejlődő országok közül továbbra is Kína a kedvenc - az Atradius felmérésében megkérdezett üzletemberek 60%-a Kínát jelölte meg a legfontosabb kereskedelmi partnereként a fejlett országokon kívüli szegmensben. Kínát India követi 41%-kal, majd Délkelet-Ázsia következik 26%-kal. A trendben azonban változások mutatkoznak: a megkérdezettek már csak 48%-a mondta azt, hogy a jövőben is elsősorban Kínára kíván fókuszálni. Ez ugyan még mindig az első helyet jelenti, hiszen a válaszadók 45%-a Indiát fogja a jövőben előnyben részesíteni, 25%-uk Kelet-Európát, 24%-uk pedig Délkelet-Ázsiát és Oroszországot, vagyis a fejlődő országok közül Kína marad a legfőbb célpont, de már nem olyan nagy hányadban, mint eddig.

A tanulmány szerint ráadásul további változások is várhatóak Kína gazdaságában. "A multinacionális vállalatok felmérték, hogy gyorsabban érnek el sikereket kisebb piacokon, úgymint Thaiföld, Vietnám vagy Dél- és Közép-Amerika bizonyos területei" - nyilatkozta az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője, Vanek Balázs. "A jövőben Kína inkább a növekvő fogyasztói piaca miatt lesz érdekes, és kevésbé lesz már egy olcsó munkaerővel rendelkező termelő ország."

Recesszió a fejlődő piacokon is

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a befektetők inkább érzelmeik alapján választanak ki egy országot befektetéseik célpontjául, és kevésbé egy logikus kockázatelemzés alapján. A felmérés rávilágít, hogy a helyi kockázatokat sok vállalat alábecsüli. A válaszadók szerint a legnagyobb kockázatot a makrogazdasági jellemzők, a politikai instabilitás, az átláthatatlan szabályok és a kiterjedt bürokrácia jelenti a fejlődő országokban. További rizikót hordoz a gyenge infrastruktúra, a nem megfelelő képzés és a fizetési morál.

A fejlődő piacokról ma már elmondható, hogy sokkal inkább ellenállóbbak egy, a fejlett piacokról kiinduló dekonjunktúrának, és jobban elkerülik a válságokat, mint pár évvel ezelőtt, a szakértők szerint azonban nem lesznek képesek kivonni magukat egy hosszabb és mélyebb recesszióból. "A jelzáloghitel-krízis miatt a legtöbb elemző gazdasági csökkenést jósol az elkövetkezendő hónapokban" - magyarázta Vanek Balázs.

Optimizmus a kockázatok ellenére

A felsorolt kockázatok ellenére a vállalatok optimizmussal tekintenek a jövőbe. Míg az elmúlt három évben a megkérdezettek 42%-a számolt be 16%-ot meghaladó éves növekedésről az értékesítés területén, addig az 55%-uk gondolja úgy, hogy ugyanekkora növekedést fognak elérni az elkövetkező három évben.

A felmérés során 19 üzleti szektor 300 képviselőjét kérdezték Európában, Ázsiában, Ausztráliában és az amerikai kontinensen.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo