Kelet-Európa Kína kárára erősödik

Bár a fejlődő piacok országai közül továbbra is Kína a legfontosabb gazdasági célpont, a jövőben akár veszíthet is pozíciójából India és Kelet-Európa térnyerésével - ez derül ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmányából.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A fejlődő országok közül továbbra is Kína a kedvenc - az Atradius felmérésében megkérdezett üzletemberek 60%-a Kínát jelölte meg a legfontosabb kereskedelmi partnereként a fejlett országokon kívüli szegmensben. Kínát India követi 41%-kal, majd Délkelet-Ázsia következik 26%-kal. A trendben azonban változások mutatkoznak: a megkérdezettek már csak 48%-a mondta azt, hogy a jövőben is elsősorban Kínára kíván fókuszálni. Ez ugyan még mindig az első helyet jelenti, hiszen a válaszadók 45%-a Indiát fogja a jövőben előnyben részesíteni, 25%-uk Kelet-Európát, 24%-uk pedig Délkelet-Ázsiát és Oroszországot, vagyis a fejlődő országok közül Kína marad a legfőbb célpont, de már nem olyan nagy hányadban, mint eddig.

A tanulmány szerint ráadásul további változások is várhatóak Kína gazdaságában. "A multinacionális vállalatok felmérték, hogy gyorsabban érnek el sikereket kisebb piacokon, úgymint Thaiföld, Vietnám vagy Dél- és Közép-Amerika bizonyos területei" - nyilatkozta az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője, Vanek Balázs. "A jövőben Kína inkább a növekvő fogyasztói piaca miatt lesz érdekes, és kevésbé lesz már egy olcsó munkaerővel rendelkező termelő ország."

Recesszió a fejlődő piacokon is

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a befektetők inkább érzelmeik alapján választanak ki egy országot befektetéseik célpontjául, és kevésbé egy logikus kockázatelemzés alapján. A felmérés rávilágít, hogy a helyi kockázatokat sok vállalat alábecsüli. A válaszadók szerint a legnagyobb kockázatot a makrogazdasági jellemzők, a politikai instabilitás, az átláthatatlan szabályok és a kiterjedt bürokrácia jelenti a fejlődő országokban. További rizikót hordoz a gyenge infrastruktúra, a nem megfelelő képzés és a fizetési morál.

A fejlődő piacokról ma már elmondható, hogy sokkal inkább ellenállóbbak egy, a fejlett piacokról kiinduló dekonjunktúrának, és jobban elkerülik a válságokat, mint pár évvel ezelőtt, a szakértők szerint azonban nem lesznek képesek kivonni magukat egy hosszabb és mélyebb recesszióból. "A jelzáloghitel-krízis miatt a legtöbb elemző gazdasági csökkenést jósol az elkövetkezendő hónapokban" - magyarázta Vanek Balázs.

Optimizmus a kockázatok ellenére

A felsorolt kockázatok ellenére a vállalatok optimizmussal tekintenek a jövőbe. Míg az elmúlt három évben a megkérdezettek 42%-a számolt be 16%-ot meghaladó éves növekedésről az értékesítés területén, addig az 55%-uk gondolja úgy, hogy ugyanekkora növekedést fognak elérni az elkövetkező három évben.

A felmérés során 19 üzleti szektor 300 képviselőjét kérdezték Európában, Ázsiában, Ausztráliában és az amerikai kontinensen.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo