Júliusi infláció

2003. júliusban az egyhavi átlagos áremelkedés 0,3% volt, 2002. júliushoz viszonyítva pedig 4,7%-kal növekedtek az árak - tette közzé a KSH.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén az első hét hónapban átlagosan 4,4%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a háztartási energia drágulása 0,26%-kal, a szolgáltatásoké 0,25%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké 0,12%-kal, a szeszes italoké, dohányáruké 0,05%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal emelte, míg az élelmiszerek árcsökkenése 0,32%-kal, a ruházkodási cikkeké pedig 0,10%-kal mérsékelte azt.


A fogyasztói árak alakulása, 2003. július


(%)





































Élelmi-szerek

Szeszes italok, dohányáruk

Ruházko-dási cikkek

Tartós fogyasztási cikkek

Háztartási energia

Egyéb cikkek, üzemanyagok

Szolgál-tatások

Összesen

1 havi változás


–1,3

0,5

–1,8

0,2

3,2

0,7

0,9

0,3


12 havi változás


2,1

11,9

2,4

–1,3

8,0

2,8

6,7

4,7


Megjegyzés:



Részletesebb információk és módszertani megjegyzések a “Fogyasztói árak, 2003. július” című gyorstájékoztatóban találhatók.



1 hónap
alatt – 2003. júniushoz viszonyítva – az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai összességükben nem változtak. Az idényáras élelmiszerek árcsökkenése (10,0%) mellett mérséklődött az ára többek között a sertészsiradéknak (4,0%), a szalonnának (2,8%) és a cukornak (2,3%). Emelkedett viszont a sajt (1,1%), az éttermi étkezés és a csokoládé, kakaó (0,9%), a kenyér (0,7%), valamint a párizsi, kolbász és a cukrászáru, fagylalt (0,6%) ára.




A ruházkodási cikkeknél a kiárusítások következtében erőteljesebb csökkenés volt tapasztalható, mint előző hónapban. A tartós fogyasztási cikkek áremelkedését meghatározóan az új személygépkocsik 0,9%-os drágulása okozta, az e termékcsoportnál bekövetkezett árnövekedés így is alacsonyabb volt az átlagosnál. A többi kiadási főcsoportban az átlagot meghaladóan növekedtek az árak. A szolgáltatások közül az üdülési szolgáltatások 9,1%-kal, a helyi tömegközlekedés díjtételei 2,5%-kal drágultak. Az egyéb cikkek főcsoporton belül a járműüzemanyagok 2,3%-kal kerültek többe, mint 2003. júniusban, a virágok, dísznövények árai pedig 3,6%-kal mérséklődtek. A háztartási energia körében









bekövetkezett 3,2%-os átlagos árnövekedés a vezetékes gáz 11,8%-os drágulásának következménye.

Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva 0,6%-kal emelkedtek.



12 hónap
alatt, 2002. júliushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,1%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 16, a cukrászáru, fagylalt 10, a munkahelyi étkezés 8, az éttermi étkezés és az alkoholmentes üdítőitalok pedig 7%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertészsiradék (24%), a sertéshús (13%), a szalonna (9%), a szalámi, sonka (8%), a tojás (7%), a baromfihús (6%), a cukor (5%) és a párizsi, kolbász (4%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,3%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2002. júliusban. A ruházkodási és az egyéb cikkek, üzemanyagok 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti, 6,7%-os áremelkedésén belül a sportrendezvények, múzeumi belépők 14, az oktatási szolgáltatások és a társasházi közös költség 12-12, a testápolási szolgáltatások, a szemétszállítás és a helyi tömegközlekedés mindegyike 11, a csatornadíj 9%-kal drágultak. A szeszes italok, dohányáruk és a háztartási energia árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 22, a vezetékes gáz 12, az elektromos energia 9%-kal került többe, mint 2002. júliusban.


*


A 2003. márciusi indexekkel kezdődően az Eurostat sajtóközleményeiben a 10 csatlakozó ország harmonizált fogyasztóiár-indexe (HICP) is megjelenik a tagországok adatai mellett. Ennek megfelelően, az ott kialakított formában, a HICP a hazai publikációkban is – havi sajtóközlemény és gyorstájékoztató – megtalálható a nemzeti fogyasztóiár-indexszel egyidőben.

2003. júliusban a magyar harmonizált fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,3%, előző év júliushoz viszonyítva pedig 104,7% volt.

Az Európai Unió 15 tagországa és a 10 csatlakozó ország harmonizált fogyasztóiár-indexének 2003. július havi alakulásáról az Eurostat sajtóközleménye 2003. augusztus 19-én (kedden) jelenik meg. (www.europa.eu.int)

2003. júliusban a szezonálisan kiigazított “alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2002. júliushoz viszonyítva 4,7% volt.


*


2003. júliusban a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,1%, az előző év júliushoz viszonyítva pedig 104,9% volt.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo