Júliusi infláció

2003. júliusban az egyhavi átlagos áremelkedés 0,3% volt, 2002. júliushoz viszonyítva pedig 4,7%-kal növekedtek az árak - tette közzé a KSH.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén az első hét hónapban átlagosan 4,4%-kal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában.Az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a háztartási energia drágulása 0,26%-kal, a szolgáltatásoké 0,25%-kal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké 0,12%-kal, a szeszes italoké, dohányáruké 0,05%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01%-kal emelte, míg az élelmiszerek árcsökkenése 0,32%-kal, a ruházkodási cikkeké pedig 0,10%-kal mérsékelte azt.


A fogyasztói árak alakulása, 2003. július


(%)





































Élelmi-szerek

Szeszes italok, dohányáruk

Ruházko-dási cikkek

Tartós fogyasztási cikkek

Háztartási energia

Egyéb cikkek, üzemanyagok

Szolgál-tatások

Összesen

1 havi változás


–1,3

0,5

–1,8

0,2

3,2

0,7

0,9

0,3


12 havi változás


2,1

11,9

2,4

–1,3

8,0

2,8

6,7

4,7


Megjegyzés:



Részletesebb információk és módszertani megjegyzések a “Fogyasztói árak, 2003. július” című gyorstájékoztatóban találhatók.



1 hónap
alatt – 2003. júniushoz viszonyítva – az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai összességükben nem változtak. Az idényáras élelmiszerek árcsökkenése (10,0%) mellett mérséklődött az ára többek között a sertészsiradéknak (4,0%), a szalonnának (2,8%) és a cukornak (2,3%). Emelkedett viszont a sajt (1,1%), az éttermi étkezés és a csokoládé, kakaó (0,9%), a kenyér (0,7%), valamint a párizsi, kolbász és a cukrászáru, fagylalt (0,6%) ára.




A ruházkodási cikkeknél a kiárusítások következtében erőteljesebb csökkenés volt tapasztalható, mint előző hónapban. A tartós fogyasztási cikkek áremelkedését meghatározóan az új személygépkocsik 0,9%-os drágulása okozta, az e termékcsoportnál bekövetkezett árnövekedés így is alacsonyabb volt az átlagosnál. A többi kiadási főcsoportban az átlagot meghaladóan növekedtek az árak. A szolgáltatások közül az üdülési szolgáltatások 9,1%-kal, a helyi tömegközlekedés díjtételei 2,5%-kal drágultak. Az egyéb cikkek főcsoporton belül a járműüzemanyagok 2,3%-kal kerültek többe, mint 2003. júniusban, a virágok, dísznövények árai pedig 3,6%-kal mérséklődtek. A háztartási energia körében









bekövetkezett 3,2%-os átlagos árnövekedés a vezetékes gáz 11,8%-os drágulásának következménye.

Egy hónap alatt a fogyasztói árak, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva 0,6%-kal emelkedtek.



12 hónap
alatt, 2002. júliushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,1%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: az idényáras élelmiszerek 16, a cukrászáru, fagylalt 10, a munkahelyi étkezés 8, az éttermi étkezés és az alkoholmentes üdítőitalok pedig 7%-kal drágultak. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertészsiradék (24%), a sertéshús (13%), a szalonna (9%), a szalámi, sonka (8%), a tojás (7%), a baromfihús (6%), a cukor (5%) és a párizsi, kolbász (4%) ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,3%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2002. júliusban. A ruházkodási és az egyéb cikkek, üzemanyagok 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti, 6,7%-os áremelkedésén belül a sportrendezvények, múzeumi belépők 14, az oktatási szolgáltatások és a társasházi közös költség 12-12, a testápolási szolgáltatások, a szemétszállítás és a helyi tömegközlekedés mindegyike 11, a csatornadíj 9%-kal drágultak. A szeszes italok, dohányáruk és a háztartási energia árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 22, a vezetékes gáz 12, az elektromos energia 9%-kal került többe, mint 2002. júliusban.


*


A 2003. márciusi indexekkel kezdődően az Eurostat sajtóközleményeiben a 10 csatlakozó ország harmonizált fogyasztóiár-indexe (HICP) is megjelenik a tagországok adatai mellett. Ennek megfelelően, az ott kialakított formában, a HICP a hazai publikációkban is – havi sajtóközlemény és gyorstájékoztató – megtalálható a nemzeti fogyasztóiár-indexszel egyidőben.

2003. júliusban a magyar harmonizált fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,3%, előző év júliushoz viszonyítva pedig 104,7% volt.

Az Európai Unió 15 tagországa és a 10 csatlakozó ország harmonizált fogyasztóiár-indexének 2003. július havi alakulásáról az Eurostat sajtóközleménye 2003. augusztus 19-én (kedden) jelenik meg. (www.europa.eu.int)

2003. júliusban a szezonálisan kiigazított “alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,4%, 2002. júliushoz viszonyítva 4,7% volt.


*


2003. júliusban a nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 100,1%, az előző év júliushoz viszonyítva pedig 104,9% volt.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo