Iskolai végzettségtől és jövedelemtől függ az újságolvasás

Egy magyar felnőtt átlagosan kevesebb, mit négy különböző lapot szokott olvasni. A 2002-es 3,4-es átlagos lapszám elmarad a 2001-ben mért 3,7, illetve a 2000-ben mért 3,8-as adatoktól - derül ki a GfK jelentéséből.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az átlagtól leginkább jövedelem szempontjából térnek el az újságolvasási szokások. Amíg ugyanis a lakosság legmagasabb jövedelemmel rendelkező egytizedébe tartozók átlagosan 6 újságot olvasnak. A magasabb vagyoni csoportba tartozók a lapok széles körét olvassák. Az általuk böngészett lapok között éppúgy megtalálhatók a napilapok, a gazdasági lapok, lakberendezési lapok, mint a manapság divatos férfi és női életmódlapok.

Ezzel szemben a legalacsonyabb jövedelmű egytizednél ez a mutató már nem éri el az 1 lapos átlagot. E számnak az értékelése különösen szomorú képet mutat annak függvényében, hogyha tudjuk, hogy aki egy televízió újságot, vagy az egyre terjedő ingyenes lapok valamelyikét a kezébe veszi, máris újságolvasónak vallhatja magát.

A GfK Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos közös kutatásain alapuló Nemzeti Médiaanalízis szerint az újságok fogyasztásában figyelemre méltó különbségek tapasztalhatók iskolai végzettség és a lakóhely típusa szerint is. A legutóbbi, 2002 második félévi adatok szerint diplomások majdnem hat különböző lapot forgatnak rendszeresen, míg az általános iskolát vagy kevesebbet végzettekre csak 1,6 cím jut.

Ha a településtípusokat nézzük, akkor leginkább felülreprezentáltak a budapestiek, akik átlagosan 5,0 újságot olvasnak rendszeresen. A kis falvakban élőkre viszont csak 2,9 lap jut.

Nemek tekintetében kicsi a különbség. A nők átlagosan 3,5 lapot olvasnak, a férfiak pedig 3,3-at.

Az adatokat a 15 éves és idősebb felnőtt lakosságot reprezentáló 15 000 fős mintán, személyes megkérdezéssel tárják fel. A vizsgálat során összesen több mint 160 nyomtatott sajtótermék olvasottságát vizsgálják. Egy adott lapot olvasóknak azok a megkérdezettek számítanak, akik egy-egy lapot a megjelenési perióduson belül, azaz például egy havi magazint a kérdezést megelőző egy hónapon belül olvastak.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo