Hogyan lehet sikeres a cégeladás?

A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Az ezzel kapcsolatos tapasztalat azt mutatja, hogy egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, melyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni az előkészületeket. 

A vállalatok értékét nemcsak a bevétel, vagy az EBITDA mértéke határozza meg, hanem például a stratégiai tervezés minősége, a vezetői struktúra és a megfelelő kockázatkezelés is. Egy eladásra kínált cég valós piaci értékét a befektetők igazolják vissza, és ez sok esetben eltérhet a tulajdonosok elképzeléseitől. Az értékteremtés és a cégépítés nem csupán a profit növelésére irányul, hanem ilyenkor a hosszú távú stabilitás is hangsúlyosan előtérbe kerül, hiszen ez a piacon való megmaradást szavatolja. 

Egy cég sikeres értékesítését éppúgy elő kell készíteni, mint egy lakáseladást
Egy cég sikeres értékesítését éppúgy elő kell készíteni, mint egy lakáseladást
Fotó: Depositphotos

A K&H családi vállalatok klubbeszélgetésén a szakértők egyértelműen rámutattak arra, hogy a cégeladások sikeréhez elengedhetetlen a hosszú távú növekedést garantáló, folyamatos fejlesztés. A befektetők számára ez ugyanolyan sokat nyom a latba az eladó cégek értékének meghatározásánál, mint az EBITDA. Emellett nézik a kockázatkezelést és a stratégiai képességek fejlesztésének lehetőségét is. Ezek olyan tényezők, amelyek – ha jól működnek – akár 20-25 százalékkal is megnövelhetik a vállalat piaci értékét. Nagyon is célirányosan kell tehát foglalkozni egy olyan családi céggel, amit tulajdonosa értékesíteni szeretne.  

A tranzakciós folyamatok igencsak bonyolultak és sok esetben hosszadalmasok, gyakran több hónapot, sőt akár éveket is igénybe vehetnek. Az eladás előtt álló vállalkozásoknak érdemes felkészülniük erre az átmeneti, tranzakciós időszakra is. Nem dőlhetnek hátra, ez idő alatt is tudatosan kell építkezniük, hogy megőrizzék, sőt adott esetben még növeljék is cégük piaci értékét. Ezt a folyamatot segíthetik például a menedzsmenti struktúra folyamatos monitorozásával, független felsővezetés és előre meghatározott jövőkép kialakításával, valamint az adminisztrációs folyamatok rendszerezésével. 

Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.
50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében 

Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo