A vállalatok értékét nemcsak a bevétel, vagy az EBITDA mértéke határozza meg, hanem például a stratégiai tervezés minősége, a vezetői struktúra és a megfelelő kockázatkezelés is. Egy eladásra kínált cég valós piaci értékét a befektetők igazolják vissza, és ez sok esetben eltérhet a tulajdonosok elképzeléseitől. Az értékteremtés és a cégépítés nem csupán a profit növelésére irányul, hanem ilyenkor a hosszú távú stabilitás is hangsúlyosan előtérbe kerül, hiszen ez a piacon való megmaradást szavatolja.
A K&H családi vállalatok klubbeszélgetésén a szakértők egyértelműen rámutattak arra, hogy a cégeladások sikeréhez elengedhetetlen a hosszú távú növekedést garantáló, folyamatos fejlesztés. A befektetők számára ez ugyanolyan sokat nyom a latba az eladó cégek értékének meghatározásánál, mint az EBITDA. Emellett nézik a kockázatkezelést és a stratégiai képességek fejlesztésének lehetőségét is. Ezek olyan tényezők, amelyek – ha jól működnek – akár 20-25 százalékkal is megnövelhetik a vállalat piaci értékét. Nagyon is célirányosan kell tehát foglalkozni egy olyan családi céggel, amit tulajdonosa értékesíteni szeretne.
A tranzakciós folyamatok igencsak bonyolultak és sok esetben hosszadalmasok, gyakran több hónapot, sőt akár éveket is igénybe vehetnek. Az eladás előtt álló vállalkozásoknak érdemes felkészülniük erre az átmeneti, tranzakciós időszakra is. Nem dőlhetnek hátra, ez idő alatt is tudatosan kell építkezniük, hogy megőrizzék, sőt adott esetben még növeljék is cégük piaci értékét. Ezt a folyamatot segíthetik például a menedzsmenti struktúra folyamatos monitorozásával, független felsővezetés és előre meghatározott jövőkép kialakításával, valamint az adminisztrációs folyamatok rendszerezésével.