Hedonizmus jellemzi az európai fiatalokat

Hedonizmus, látszat-fitnesz, a külsőségek mindenhatósága jellemzi a 18-25 év közötti európai fiatalokat. Legalábbis ez derült ki a Milward Brown kutatásából, amelyet tíz országban, köztük Magyarországon végeztek el 2003-ban. Gyermeket minél később akarnak vállalni, hiszen számukra az új élet születése a fiatalság végét jelenti.

A Milward Brown piackutató cég 2003-ban tíz ország bevonásával végzett kutatásának célja az volt, hogy felmérje: milyenek is az európai fiatalok. A kutatásba 18-25 év közötti egyetemistákat vontak be. Detki Szilvia kutatásvezető ezt azzal magyarázta, hogy ez a csoport a legfogékonyabb az új dolgokra. A felmérés két részből tevődött össze: fókuszcsoportos és etnográfiai interjúkat egyaránt alkalmazott a cég. Ez utóbbinak az a jellemzője, hogy saját környezetében vizsgálja az egyént.

A kutatás alapján a cég felállította az európai TOP25 márkát. A negyedszázadnyi védjegyet három csoportba lehet sorolni. Az első szinten azok a termékek találhatóak, amelyeket a kutatásban résztvevő országok többségében megemlítettek. E csoportba a Coca-Cola, a Nokia, a Sony és a Nike tartozik. A márkák következő csoportját azok a termékek alkotják, amelyet az államok legalább felében említettek a fiatalok. Itt található – egyebek mellett – az Adidas, a Puma, vagy a BMW. Az italok közül a Heineken küzdötte be magát ebbe a szegmensbe. A legnépesebb, harmadik csoportba tartozó márkákat többször is említették a fiatalok, ám az egyes országokban nem azonos a megítélésük.

Maguk a fiatalok (bárhol éljenek is) a kutatás szerint inkább hasonlítanak egymáshoz, semmint különböznének – mutatott rá Detki Szilvia. Ez az egyezőség mind a látásmódjukban, mind pedig a világnézetükben megfigyelhető. A hagyományos értékek, mint például a családi szerepek, vallás és politika megváltoznak. A vizsgált korosztály leginkább csak a vele egy időben születettekkel vállal közösséget. A kutatók szerint a korosztályt a „változok, tehát vagyok” parafrázissal lehet leírni.

A fiatalokat a vizsgált tíz országban egyfajta hedonizmus jellemzi – hangsúlyozta Detki. Egyre kevésbé érdekli őket, hogy mit tehetnének, sokkal inkább az foglalkoztatja a korosztályt, hogy mit tud megvenni. A kutatók szerint a tanulás csak egy eszköz a számukra. Azonban nem megismerni akarják önmagukat, hanem a tudás által jól fizető állásban reménykednek, azért, hogy a szükséges technikai eszközöket (laptop, mobil), kocsit és végső soron lakást vegyenek. Legalábbis a vizsgálat alapján ez jellemzi a magyar fiatalokat. A gyermeket minél később terveznek vállalni, mert úgy vélekednek, hogy az utód megszületésével véget ér önnön fiatalságuk.

A fiatalosság érzetével kapcsolatosan még egy érdekes dologra derített fényt a vizsgálat. A vizsgálatba bevont személyek úgynevezett látszat-fitneszben élnek. Aki fiatalos az sikeres – vallják. Azonban a tökéletesség utáni hajsza igen gyakran önpusztításba csap át. Lányok esetében jellemző például az anorexia és a bulémia. Ugyanakkor a német fiatalok körében az első plasztikai műtét időpontja is egyre lejjebb kerül.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo