Hárommillió perces késési rekordot döntött a MÁV, de miért?

Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény – adta hírül a Telex. Mit tud, vagy nem tud a MÁV, hogy ennyire nem megy.

A kilencvenes években volt szerencsém tanulni a Német Akadémia egy kurzusán, amelynek előadásai egymástól több száz kilométerre lévő városokban voltak. Ez azonban nem jelentett gondot, mert kivittek minket egy pályaudvarra, ott beültünk egy vonat pihe-puha, tiszta foteljába és halálpontosan megérkeztünk a célállomásra. A több száz kilométer abszolválása semmi gondot nem jelentett időben teljesen precízen a német vasútnak 35 évvel ezelőtt.

A menetrend szent és sérthetetlen

Ez a teljesítmény lenyűgöző volt, és ezt az életmódot szerettem volna lemásolni, amikor a sülysápi vonal mellé költöztem. Leírhatatlan volt a csalódásom, amikor megtapasztaltam, hogy ezt a 46,5 kilométeres szakaszt hogyan kezeli a MÁV. A vonatok koszosak, büdösek zsúfoltak voltak, de véletlenül se jöttek pontosan. Összebarátkoztam egy mozdonyvezetővel és némileg felelősségre vontam, hogy mi ez a káosz a XX. század végén. Értem, hogy rosszak a sínek, öregek a mozdonyok, de hát akkor olyan menetrendet ír az ember, hogy lassabban mennek a vonatok, de a menetrend akkor is szent és sérthetetlen. Nem úgy van ám az, nevetett ki a mozdonyvezető barátom. Na, de miért nem, kérdeztem. A válasz: a vonat úgy működik, hogy az egyik végén van egy mozdony, a másik végén csak egy vezetőállás. Akkor lehet elindulni, ha a vonat teljes hosszában van áram, hiszen csak akkor működik a szerelvény teljes fékezőrendszere. Ha nincs meg az elektromos kapcsolat, akkor elindul a mozdonyvezető egy drótkefével, bemászik a kocsik közötti átjárók alá, ott széthúzza az elektromos vezetékeket és szépen elkezdi kefélgetni a csatlakozókat. Erre azért van szükség, mert a csatlakozókat olyan helyekre tették, hogy ott éri a legtöbb víz, sár, kosz, ezért gyorsan korrodálódnak. Ha jól megkeféltük a csatlakozókat, akkor összedugjuk, ha működik indulhatunk is. Ha nem jön létre a kapcsolat, akkor megyünk a következő két kocsi csatlakozójához és ugyanezt a feladatsort hajtjuk végre. Így teljesen kiszámíthatatlan mikor is tudunk majd a végén indulni. A probléma, hogy az egész rendszer soros kapcsolásban van, mint a karácsonyfaizzók, ezért, ha egyetlen csatlakozó elromlik, akkor az egész szerelvény áll. Ha ezzel a módszerrel végig mentünk és nem sikerült elhárítani a hibát, akkor előre kell állni a mozdonnyal és vontató üzemmódban indulni, de akkor csak nagyon lassan közlekedhetünk, a megnövekvő fékút miatt.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo