Hárommillió perces késési rekordot döntött a MÁV, de miért?

Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény – adta hírül a Telex. Mit tud, vagy nem tud a MÁV, hogy ennyire nem megy.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kilencvenes években volt szerencsém tanulni a Német Akadémia egy kurzusán, amelynek előadásai egymástól több száz kilométerre lévő városokban voltak. Ez azonban nem jelentett gondot, mert kivittek minket egy pályaudvarra, ott beültünk egy vonat pihe-puha, tiszta foteljába és halálpontosan megérkeztünk a célállomásra. A több száz kilométer abszolválása semmi gondot nem jelentett időben teljesen precízen a német vasútnak 35 évvel ezelőtt.

A menetrend szent és sérthetetlen

Ez a teljesítmény lenyűgöző volt, és ezt az életmódot szerettem volna lemásolni, amikor a sülysápi vonal mellé költöztem. Leírhatatlan volt a csalódásom, amikor megtapasztaltam, hogy ezt a 46,5 kilométeres szakaszt hogyan kezeli a MÁV. A vonatok koszosak, büdösek zsúfoltak voltak, de véletlenül se jöttek pontosan. Összebarátkoztam egy mozdonyvezetővel és némileg felelősségre vontam, hogy mi ez a káosz a XX. század végén. Értem, hogy rosszak a sínek, öregek a mozdonyok, de hát akkor olyan menetrendet ír az ember, hogy lassabban mennek a vonatok, de a menetrend akkor is szent és sérthetetlen. Nem úgy van ám az, nevetett ki a mozdonyvezető barátom. Na, de miért nem, kérdeztem. A válasz: a vonat úgy működik, hogy az egyik végén van egy mozdony, a másik végén csak egy vezetőállás. Akkor lehet elindulni, ha a vonat teljes hosszában van áram, hiszen csak akkor működik a szerelvény teljes fékezőrendszere. Ha nincs meg az elektromos kapcsolat, akkor elindul a mozdonyvezető egy drótkefével, bemászik a kocsik közötti átjárók alá, ott széthúzza az elektromos vezetékeket és szépen elkezdi kefélgetni a csatlakozókat. Erre azért van szükség, mert a csatlakozókat olyan helyekre tették, hogy ott éri a legtöbb víz, sár, kosz, ezért gyorsan korrodálódnak. Ha jól megkeféltük a csatlakozókat, akkor összedugjuk, ha működik indulhatunk is. Ha nem jön létre a kapcsolat, akkor megyünk a következő két kocsi csatlakozójához és ugyanezt a feladatsort hajtjuk végre. Így teljesen kiszámíthatatlan mikor is tudunk majd a végén indulni. A probléma, hogy az egész rendszer soros kapcsolásban van, mint a karácsonyfaizzók, ezért, ha egyetlen csatlakozó elromlik, akkor az egész szerelvény áll. Ha ezzel a módszerrel végig mentünk és nem sikerült elhárítani a hibát, akkor előre kell állni a mozdonnyal és vontató üzemmódban indulni, de akkor csak nagyon lassan közlekedhetünk, a megnövekvő fékút miatt.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo