A GDP 2013-ban stagnálni fog, de kedvezőtlen belső- és külső feltételek utalnak arra, hogy néhány tized százalékpontos csökkenés is elképzelhető. A stagnáláshoz az is szükséges, hogy az ipari termelés és a mezőgazdaság növekedjen és a külgazdasági feltételek kedvezőek maradjanak. Számíthatunk a lakossági fogyasztás esetleges további csökkenésére, amely mutatja, hogy a belföldi kereslet továbbra sem biztosítja a gazdaság kereslet oldalú növekedését. A külkereskedelmi egyenlegünk alakulása kedvező marad, de 2013-ban nem javul már számottevően. Fizetési mérlegünk egyenlege pozitív marad, ez még segít a külső finanszírozásunkban. A beruházások lassuló ütemben, de 2013-ban is csökkenni fognak a kutatóintézet szakértőinek véleménye szerint.
Gátolja a növekedést a gazdaságpolitika
Már fél évvel ezelőtt is látni lehetett a kormány gazdaságpolitikájából eredő folyamatok irányát, az IMF megállapodás meghiúsulását. A PA anyaga szerint nyilvánvaló volt, hogy csak a folyamatos megszorító csomagokkal kordában tartott 2012. évi költségvetés után a rosszul elkészített, nyáron már jóváhagyott 2013. évi költségvetést – és ehhez kapcsolódóan valamennyi makrogazdasági mutatót – az év során elkerülhetetlenül változtatni, szükségszerűen folyamatosan módosítani kell az egyre inkább romló gazdasági helyzet következtében.
A beruházások az elmúlt évek jelentős mértékű csökkenése után 2013-ban mintegy 2 százalékkal szűkülhetnek. Ez a beruházási rátának a válság előtti 20-25 százalékos szintjétől mintegy 10 százalékpontos elmaradását jelenti, ami már a tőke megújítását sem teszi lehetővé.
Különös gond, hogy az EU forrásokat ez évben már semmiképpen sem lehet teljes egészében felhasználni, nincsenek megfelelő pályázati célok, amelyekkel a számunkra biztosított pénzeket el lehetne költeni.
Visszaüthet az infláció lassulása
A fogyasztói árnövekedés üteme a gazdaságban kialakult keresleti-kínálati viszonyok következtében folyamatosan lassul, sőt ez évben és jövő év elején a rezsicsökkentés és az esetleg várható egyéb kormányzati beavatkozások hatására akár 3 százalék alá is kerülhet.
A másik veszély, hogy a formálisan megvalósuló inflációs célkitűzés nem indokolja a kamatok jelenlegi, vagy még alacsonyabb szintjét. Mindezek hatása pedig a pénzügyi stabilitás megrendülésével a gyengülő forint. A Policy Agenda szakértőinek véleménye szerint a jelenlegi kamatcsökkentési folyamat és a recesszió együtt jelentős árfolyamkilengést okoz, és még egy nyugodt külső, nemzetközi pénzügyi környezetben is 300 forint körüli évi átlagos forint/euró árfolyamot valószínűsít.
Apad a vállalkozók jövedelme
A várható 3 százalék körüli infláció alapján 2013-ban 4 százalék körüli béremelkedés képzelhető el. Ez tehát – az ismert bérfejlesztések figyelembevételével - a keresetek reálértékében 1 és a nyugdíjak reálértékében 2 százalék körüli javulást eredményezhet. Csökkenni fog azonban az egyéb szociális jövedelmek és a családi pótlék reálértéke. A belföldi kereslet 2013-ban is szűkül és ez a vállalkozók jövedelmét is kedvezőtlenül befolyásolja.
A 2010 óta megvalósult, a lakosságot sújtó szigorítás következtében a családok fogyasztásukat ez évben sem fogják növelni, még a 2013-ban esetleg megvalósult némi reáljövedelem növekedés miatt sem.
Az ipar tovább gyengélkedik
A magyar gazdaság ágazatait tekintve ez évben az iparban enyhe – mintegy 1%-os - növekedést valószínűsít a PA, a tavalyi visszaesés után. Ez is alapvetően a sok évvel ezelőtt megkezdett autógyári kapacitások működésének eredménye.
A mezőgazdaság a tavalyi rossz év után átlagos körülmények esetén a szokásos évi 15 százalékos termelésbővülést produkálhat. Az építőipar az elmúlt évek komoly visszaesése után jó esetben az elmúlt évihez azonos eredményt hozhat, és a kiskereskedelemben és a turizmusban is változatlan forgalmat feltételeznek a kutatóintézetnél.A szolgáltatások területén az info-kommunikációs ágazat változatlanul prosperál és itt várható is bővülés.
Komoly gondot okozhat az idén a közszolgáltatások fokozódó visszaesése. E területen az egészségügyben és az oktatásban az eddigi és tovább is folytatódó nagymértékű forráskivonás okoz teljesítmény-csökkenést és ezzel együtt komoly szociális-társadalmi feszültségeket. A közmű- és energiaszolgáltatás területén pedig az rezsicsökkentés következtében várható a beruházások és karbantartások miatti teljesítmény visszaesés.
Mibe kerül a költségvetés 3 százalék alatt tartása….
Az egyetlen, a kormány által sikerként elkönyvelt költségvetési hiány-csökkentés most már inkább kényszerű korlátként ítélhető meg, úgy is mint a gazdaság normális működésének akadálya. A tervezett költségvetési hiánycélt talán még túl is sikerült teljesíteni, egyértelműen a növekedés feláldozásával. A kormány a költségvetési hiány leszorítását ugyanis folyamatos megszigorításokkal érte csak el, ez pedig mind a gazdaság mind az állampolgárok megsarcolásával járt.
A hiány 3 százalék alatt marad
Az idei költségvetés tényleges teljesülése változatlanul bizonytalan, és az átcsoportosítások, a kiadások szerkezetének megváltoztatása, a különadók további fenntartása, sőt bővítésük az EU-t is inkább arról győzik meg, hogy a kormány csak kommunikálja a növekedés elindítása érdekében végrehajtandó szigorú költségvetés iránti elkötelezettségét és inkább már a 2014 évi választásokhoz akar alapot teremteni, mindenképpen a növekedés feláldozásával.
Elképzelhető tehát, hogy Magyarország még nem kerül ki a túlzott deficit eljárás alól. Mindezek ellenére a Policy Agenda feltételezi, hogy az államháztartási hiány – akár „tűzzel-vassal” is, de – a GDP 3 százaléka alatt marad ez évben is.