Évek óta nem voltunk ilyen borúlátók

Minden ágazatban romlottak az üzleti várakozások, bár még mindig több cég számít javulásra, mint romlásra. A fogyasztók optimizmusa 2013 óta nem volt ilyen rossz, egyre jobban félünk a munkanélküliségtől.

Magas szintről, de érezhetően mérséklődött januárban a GKI-Erste konjunktúra-index (szezonális hatásoktól megtisztított) értéke. A GKI által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti és fogyasztói várakozások egyaránt romlottak; az üzletiek 2014 ősz elején, a fogyasztóiak pedig több mint egy éve, 2013 őszén voltak utoljára ilyen szinten. (Egyébként az egész régióban borúsabbak a kilátások.)

Az üzleti szférán belül ugyan minden ágazat várakozásai kedvezőtlenebbek lettek, de az építőipar kivételével még minden ágazatban több a javulásra, mint a romlásra számító cég. Az iparban csak az elmúlt időszaki termelés megítélése javult valamelyest decemberhez képest, a termelési kilátásokról, a rendelésállományról és a készletekről alkotott vélemény rosszabb lett. Az építőipari bizalmi index januárban tíz havi mélypontjára esett. Az előző háromhavi termelés megítélése valamelyest javult, a rendelésállományé viszont jelentősen romlott. A kereskedelmi bizalmi index a decemberi enyhe csökkenést követően érezhetően tovább esett, de továbbra is bennmaradt az elmúlt egy évet jellemző viszonylag keskeny sávban.

Forrás: GKI

Az eladási pozíció megítélése enyhén csökkenő készletszint mellett kissé javult, a várható rendelések minősítése azonban látványosan pesszimistább lett. A szolgáltatói bizalmi index januárban a novemberi szintre csökkent. Ezt főleg az üzletmenet romló megítélése okozta, de elmúlt időszaki forgalmat ugyancsak rosszabbnak látták a válaszolók. A várható forgalomról alkotott vélemény viszont kissé kedvezőbb lett.

A foglalkoztatási szándék az ipari és szolgáltató cégeknél romlott, az építőiparban és a kereskedelemben viszont javult. A lakosság munkanélküliségtől való félelme erősödött. Az áremelési törekvés az iparban és a szolgáltató szférában visszafogottabb lett. Az építőiparban az elmúlt évekre jellemző tendenciától eltérően az áremelést tervező cégek kerültek enyhe többségbe. A válaszadó vállalatok csaknem háromnegyede azonban továbbra is stabil árakra számít. A kereskedelmi cégek körében egy hónap alatt jelentősen növekedett az áremelést tervezők aránya, miközben az árnövelés átlagos mértéke nem változott. A fogyasztók inflációs várakozása viszont tovább enyhült. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban és a fogyasztók körében kissé, a többi ágazatban látványosan romlott.

A GKI fogyasztói bizalmi index januárban az előző háromhavi mérséklődést követően lassuló ütemben, de tovább csökkent, s elérte a 2013. őszi szintet. A lakosság saját pénzügyi helyzetének és megtakarítási képességének következő egy évét is rosszabbnak ítélte, mint decemberben.

Rosszabb lesz, de csak másoknak?
Csökkent a vezérigazgatók optimizmusa a világgazdaság növekedésével kapcsolatban, ám saját vállalkozásukra vonatkozó kilátásaik stabilak maradtak a PwC nemzetközi vezérigazgató felmérésének eredményei szerint. Vagyis a válaszadók szerint csak mások buknak majd.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo