Eltűnőben a készpénz

Ha lassan is, de csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében a legújabb K&H ifjúsági index szerint. 58 százalékuk már igyekszik inkább digitálisan letudni a vásárlási tranzakcióit. Az okoseszközös fizetések egyre nagyobb szerepet kapnak, a QR-kódos megoldás még marginális szerepet játszik, ám ezen a téren is változás jöhet.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben – derült ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19-29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálta. A készpénzt 42 százalékuk, az elektronikus fizetést 58 százalékuk részesíti előnyben. Az arányok fokozatosan tolódnak el az utóbbi irányába: 2022-ben még 49–51 százalék volt ez az arány, míg 2023-ban már 47–53 százalék. A különbségek ugyan nem lépték át a változás statisztikai hibahatárát, de a készpénz visszaszorulásának tendenciája érzékelhető, a megkérdezett fiataloknak csupán a 15 százaléka fizet kizárólag, csak készpénzben.

Rákapcsolhatnak a QR-kódos fizetések

Az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68 százalék a használati arányuk szemben az 58 százalékos országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely. Azok aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek, 23 százalék. Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29 százalékos eredmény született. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33 százalékos a mutató.

Tovább hódít az okostelefon az elektronikus fizetéseken belül: az idei második negyedévben a fiatalok 59 százaléka fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52 százalékot, 2022-ben pedig 42 százalékot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25 százalékról 16 százalékra csökkent. A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától: QR-kóddal csak a megkérdezettek 30 százaléka próbálkozott, míg az okos kütyükkel csak 29 százalékuk fizetett. A QR-kódot rendszeresen használók aránya csak nagyjából tíz százalék, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo