Eltűnőben a készpénz

Ha lassan is, de csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében a legújabb K&H ifjúsági index szerint. 58 százalékuk már igyekszik inkább digitálisan letudni a vásárlási tranzakcióit. Az okoseszközös fizetések egyre nagyobb szerepet kapnak, a QR-kódos megoldás még marginális szerepet játszik, ám ezen a téren is változás jöhet.

A magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben – derült ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19-29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálta. A készpénzt 42 százalékuk, az elektronikus fizetést 58 százalékuk részesíti előnyben. Az arányok fokozatosan tolódnak el az utóbbi irányába: 2022-ben még 49–51 százalék volt ez az arány, míg 2023-ban már 47–53 százalék. A különbségek ugyan nem lépték át a változás statisztikai hibahatárát, de a készpénz visszaszorulásának tendenciája érzékelhető, a megkérdezett fiataloknak csupán a 15 százaléka fizet kizárólag, csak készpénzben.

Rákapcsolhatnak a QR-kódos fizetések

Az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68 százalék a használati arányuk szemben az 58 százalékos országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely. Azok aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek, 23 százalék. Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29 százalékos eredmény született. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33 százalékos a mutató.

Tovább hódít az okostelefon az elektronikus fizetéseken belül: az idei második negyedévben a fiatalok 59 százaléka fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52 százalékot, 2022-ben pedig 42 százalékot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25 százalékról 16 százalékra csökkent. A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától: QR-kóddal csak a megkérdezettek 30 százaléka próbálkozott, míg az okos kütyükkel csak 29 százalékuk fizetett. A QR-kódot rendszeresen használók aránya csak nagyjából tíz százalék, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo