A 2023-as cégtrend az Opten adatai szerint 12 ezerrel kevesebb céget mutat, mint az azt megelőző évben.
„Az egyik mérőszám szerint azonban nyugodtan kijelenthető, hogy tavaly a hölgyek sikertörténete a negatív tendenciák ellenére is folytatódott, a magasabb árbevételű vállalkozásoknál növelték a részarányukat. Két évvel ezelőtt még csupán 700, egy évvel ezelőtt már 800-at meghaladó milliárdos női vállalkozás volt, de mára a számuk átlépte az ezres nagyságrendet” – mondta Alföldi Csaba, az Opten céginformációs szakértője.
Érdemes megjegyezni, hogy bár a tisztán női vezetésű vállalkozások inkább a közepes és kisebb vállalkozásoknál találhatóak, a nők jelen vannak a milliárdos árbevétellel rendelkező cégek felében is valamilyen formában a cégvezetésben.
A női és férfi szerepkörök erősebben megmutatkoznak, amikor az életkor és a nem együttesen kerülnek vizsgálatra a tulajdonosok esetében. Az idősebb korosztályok felé haladva folyamatosan nő a hölgyek aránya, míg a fiatal vállalkozók között továbbra is a férfiak dominálnak. Ennek okai részben a vállalkozáson kívül keresendők. A fiatalabb generációk körében az anyai szerepkör hangsúlya értelemszerűen erősebb, míg az idősebb korosztályokban már az általánosan alacsonyabb férfi átlagéletkor is érezteti hatását.
Jelenleg a legfiatalabb vállalkozói réteg a Z generáció tagjaiból áll, és ebben a csoportban csupán 33 százalék a női cégtulajdonosok aránya, míg a legidősebb veterán generációban (1945 előtt születettek) ez az arány már 53 százalék. A cégjegyzésre jogosultak esetében is hasonló generációs tendenciát figyelhetünk meg, bár általánosságban a hölgyek aránya ebben a szerepkörben valamivel alacsonyabb, mint a tulajdonosok körében.