Egyhelyben topogás helyett gyors alkalmazkodás – 2. rész

Szállítmányozási vállalatvezetőként és tulajdonosként sokszor kerülünk olyan helyzetbe, hogy megbízóink a stratégiai döntéseikbe is beavatnak bennünket. Ez a covid miatti és a mostani háborús helyzetben még inkább így van. A logisztikai szektor „régi motorosaként” nap mint nap harcolunk az elemekkel, hogy a megszokott színvonalon teljesítsünk, közben közelről látjuk, ahogy a különböző piaci szereplők reagálnak a jelenlegi helyzetre. 

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

Mi késztethet egy vállalkozást a változtatásra? A teljesség igénye nélkül ezek lehetnek: vevői és/vagy beszállítói problémák, alapanyaghiány, piacon kialakult szűk keresztmetszet miatti nyomás/kényszer, beszerzési árak emelkedése, alternatív költséghatékony megoldások keresése, technológiai fejlesztés, raktárkapacitás szűkössége, pénzügyi források hiánya, munkaerőhiány.

Stratégiai bátorság

Gyulai Krisztina

Az elmúlt utóbbi három évben számos, eddig ismeretlen kihívás nehezítette és nehezíti meg a vállalatok életét. Ebben az esetben azok a vállalatok, akik képesek időben reagálni a piacon kialakult új helyzetre, versenyelőnyhöz jutnak.

Partnereink körében mind beszállítói, mind megrendelői oldalon megtapasztaljuk az útkeresést, a piaci viszonyokhoz való alkalmazkodást, a technológiai fejlesztést. Az, hogy egy vállalatot melyik érinti, illetve számára, mi a helyes út, az nagyon sok mindentől függ. Többek között piacának szerkezetétől, a vállalat tőkeerejétől, innovációs lehetőségeitől, beszállítói, vevői struktúrájától, vevői és/vagy beszállítói kitettségének mértékétől és nem utolsósorban a cégvezetés stratégiai bátorságától.

Magasabb minőségű prémiumtermék – Kínából?!

Vannak olyan vállalkozások, amelyek a covid előtti időszakban alacsony értékű árukat szereztek be Kínából és azt vállalkozásuk szintjéhez mérten elvárt haszonnal képesek voltak értékesíteni. A covid miatt bekövetkezett szállítási bizonytalanság és az azzal párosult magas légi és tengeri szállítási költségek mellett a profit kezdett csökkenni vagy akár eltűnni. A magasabb árszinten megvalósuló beszerzések már nem bizonyultak megfelelő gazdálkodási stratégiának, így ezen kis-, közepes kereskedelmi vállalatok döntési kényszerhelyzetbe kerültek. Megbízóinknál érzékelünk egy portfólióváltást, azaz a korábbi alacsonyabb értékű beszerzéseket felváltja a magasabb minőségű, prémium-kategóriás termékek behozatala Kínából.

Magasabb áruértékre ugyanis fajlagosan alacsonyabb részarányt képvisel a szállítási költség, így a termék jobban és rentábilisabban értékesíthető az európai piacokon. A portfólióváltás szükséges és elengedhetetlen feltételei meglátásom szerint a megfelelő pénzügyi háttér, a piac- és termékismeret megléte, a változtatásra való hajlandóság, az időbeni gyors reagálás.

Van olyan megbízónk, aki fogászati kezelőegységeket szerez be Kínából. Sajnos a magas szállítási költséggel nem tudta az elvárt profitszintet hozni kisvállalkozásként, azonban évtizedes munkássága a piacon megfelelő termék- és piacismeretet biztosított számára, így termékportfólió-váltással oldotta meg vállalkozásában a helyzetet. Magasabb minőségű áru, fajlagosan kisebb szállítási költség, a piacon érvényesíthető magasabb ár volt a receptje. Így továbbra is prosperáló vállalkozást tudhat magáénak.

Járt utat a járatlanért

Másik vevőnk technológiaváltásban gondolkozva tudta fenntartani vállalatának stabilitását. Korábban feldolgozott készterméket importált Kínából. Mivel nem nagyértékű magasan feldolgozott termékről volt szó, így a tengeri fuvardíj a beszerzett áruértékre vetítve a profitot kezdte megenni. A helyzet tarthatatlannak mutatkozott hosszú távon, így döntéskényszerbe került a vállalkozó. A megoldást a technológia fejlesztésében látta, gépsorokat szerzett be, amihez olcsóbb, teljesen feldolgozatlan alapanyagbeszerzés társul. Mára sikerült a korábban feldolgozott terméket itthoni vállalkozásban előállítani a megvásárolt alapanyagból. Ezzel a profitráta nemhogy nem csökken, hanem nő.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo